Avatar billede heyn Nybegynder
25. juni 2013 - 08:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Jeg vil oprette dynamisk /dev/ttydanKort

Hej Eksperter

Jeg anvender Ubuntu 10

Jeg har et problem.
Jeg udvikler elektroniske kasseapparater.
Når jeg tilkobler dankort til en af USB-portene bliver det dynamiske device ttyUSB0 oprettet ganske som forventet.
Den anvendes til seriel kommunikation med protokollen RS232.

Nu opstod der en dag et problem. Jeg havde tilkoblet min mobil til opladning før jeg tændte for dankortterminalen. Så havde systemet oprettet ttyUSB0 til mobilen og ttyUSB1 til terminalen. Det er meget upraktisk i forhold til min C-kode.

Er det muligt at lave et dynamisk device ttydanKort som fungerer således at terminalen tilkobles når jeg tilslutter den og frakobles når jeg afkobler den hvis jeg skulle få brug for at genstarte terminalen?

Vel og mærke således at ttydanKort kun tages i anvendelse i forbindelse med terminalen. Ikke andre ting der bliver sluttet til USB.

Jeg kender i øvrigt terminalens idVendor og idProduct.

Med venlig hilsen Christian
Avatar billede moddi100 Seniormester
25. juni 2013 - 10:14 #1
Sådan som jeg ser det har du som minimum 2 muligheder:

1) Løb alle ttyUSBX igennem og sammenlign idVendor og idProduct eller prøv at se om det virker

2) Lav et soft symlink fra ttydanKort -> ttyUSB0, som du så manuelt skal ændre, såfremt mobilen har været sluttet til først.

http://www.cyberciti.biz/faq/creating-soft-link-or-symbolic-link/
Avatar billede heyn Nybegynder
27. juni 2013 - 09:39 #2
Ja - Det havde jeg også en ide om. Det løser bare ikke hele problemet.

Ubuntu har jo en opsætning så den automatisk opretter det dynamiske link ttyUSBx når man tilslutter en enhed til ttySxx. Men altså i rækkefølgen ttyUSB0, ttyUSB1 ... efterhånden som man tilslutter dem. Og Ubuntu fjerner også ttyUSBx når man frakobler enheden.

ttySx skifter jo fra gang til gang man tilslutter.

Dem der skal anvende vores kasseapparat ved INTET om Linux. Derfor kan jeg ikke forlange at de roder i commandolinie og lign.

Altså må løsningen være at oprette et dynamisk link /dev/danKort specielt for min dankortterminal.

jeg antager man skal oprette en regel i /etc/rules.d/ , men hvilken og hvordan?
Avatar billede heyn Nybegynder
13. august 2013 - 08:00 #3
Smid et svar
Avatar billede heyn Nybegynder
09. september 2013 - 09:35 #4
Nå - Der er ingen der smider med svar - Så må jeg gøre det selv :)
Avatar billede moddi100 Seniormester
09. september 2013 - 10:47 #5
Lykkedes det? Så skriv gerne kort, hvad du endte med at gøre, så andre også kan få glæde af det i fremtiden :)
Avatar billede heyn Nybegynder
09. september 2013 - 10:56 #6
Nej - Det lykkedes ikke.

Men mine kolleger - Som heller ikke kunne få det til at fungere :) - gad ikke rode med det mere, så de valgte at man slet ikke må anvende usb til vores terminal, men kun COM3!
Avatar billede moddi100 Seniormester
09. september 2013 - 11:09 #7
En skam, men sådan er det nu engang af og til. God fornøjelse med projektet fremover :)