Avatar billede nielsnielsen1956 Nybegynder
17. juni 2013 - 08:18 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kan man undlade at virusscanne filer

Hej.
Jeg bruger Microsoft Security Essentials. Normalt har jeg sat den op til en daglig hurtig scanning, men plejer at køre en fuld scanning en gang om ugen. Imidlertid synes jeg at det tager urimelig lang tid (nu kan man sætte dens cpuforbrug ned) men tænker at det er I/O der tager mest tid. Jeg har fravalgt JPEG filer , men er der andre filer/directories man med en vis sikkerhed kan fravælge for at være inficerede og dermed kandidater for en scanning?  Det er en ældre bærbar jeg har og er godt klar over, at min læsehastighed til min  harddisk nok ikke er den hurtigste, men vi taler om en samlet datamængde på godt 200 GB.
Avatar billede sonalias Seniormester
17. juni 2013 - 08:51 #1
Jeg kunne aldrig selv finde på at lave en ugentlig skanning medmindre du kigger på utroligt meget smuds på nettet. Men du bør som sådan ikke vælge nogle filtyper fra det det også er forholdsvis nemt at gemme skadelig kode i en JPEG fil :) Mit råd er at have aktiv skanning af nye filer slået til og så evt lave en skanning hver måned istedet
Avatar billede nielsnielsen1956 Nybegynder
17. juni 2013 - 09:34 #2
Det kan godt være, at det er overkill at scanne hver dag. Måske en rest fra min IBM-tid. Suspekte sider, jo da, men det er nu sjældent :-). Jeg har en del mailkorrenspondance, pdffiler som jeg modtager. Umiddelbart kan jeg ikke se nogen muligheder for kun at scanne nytilkomne filer i Microsoft Security Essentials. Alt andet lige kan en timestamp vel også ændres, så hvordan skulle man afgøre om filen var ny eller ej, bortset fra bitmønstret?
Avatar billede sonalias Seniormester
17. juni 2013 - 10:02 #3
Real time protection er som standard slået til i MSE, den holder øje med indkommen trafik på port 80, 25 og 587 hvis jeg husker korrekt.
Avatar billede Blueeyez Mester
17. juni 2013 - 10:31 #4
Smid dine 200 GB data over på en ekstern der bruger esata/usb 3/sata (ved ikke lige hvilke porte du har, men nævnte porte er hurtigere end usb2...
Avatar billede bauerdata Nybegynder
17. juni 2013 - 10:39 #5
Min ubuntu kører aldrig viruscheck.
Og har aldrig haft problemer.
Avatar billede Blueeyez Mester
17. juni 2013 - 12:13 #6
#5 nu er ubuntu jo altså os linux ;-)
Avatar billede sonalias Seniormester
17. juni 2013 - 12:47 #7
#4 hvordan kommer usb harddisk ind i snakken???
Avatar billede Blueeyez Mester
17. juni 2013 - 13:07 #8
#7 opbevaring af data på en anden harddisk..
Avatar billede nielsnielsen1956 Nybegynder
17. juni 2013 - 17:42 #9
Ganske fornuftige svar/kommentarer. Jeg kører Firefox, har kun USB 2.0. Men mit spørgsmål gåe egentlig på, om man kan være sikker på, at der er en eller flere filer der ALDRIG vil kunne inciceres, eller bedre directories der aldrig vil kunne inficeres
Avatar billede Blueeyez Mester
17. juni 2013 - 17:56 #10
#9 giver ingen garanti, men toolwiz timefreeze har aldrig fejlet for mig, men er dog træls da systemet så er låst dog er virus beskyttelse unødvendigt og gælder kun partition C:
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2013 - 09:58 #11
Hvorfor køre en on demand scan en gang om ugen ! som regel scanner et antivirusprogram når det bliver installeret på computeren første gang, så er programmerne på computeren "godkendte" der efter skulle det kun være nødvendig med on access ( real time ) scan.

Lidt info om MSE

Computerworld
http://www.computerworld.dk/art/224371/test-saa-elendig-er-microsofts-antivirus-vaerktoej
Avatar billede Blueeyez Mester
01. juli 2013 - 16:33 #12
Afmelder overvågning og benytter svar da denne sag ikke virker aktiv!
Avatar billede nielsnielsen1956 Nybegynder
09. juli 2013 - 07:51 #13
Jeg vælger at scanne en gang om måneden og vil så give point til Sonalias, men hvordan gør jeg det rent praktisk, altså giver point?
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2013 - 13:54 #14
Beder sonalias om at ligge et svar
Avatar billede nielsnielsen1956 Nybegynder
16. juli 2013 - 08:18 #15
Jeg vælger at scanne en gang om måneden og du få points sonalias. Kan stadig ikke se hvo jeg giver de point ?????? Jeg krydser af i Svar (til løsninger og pointgivning) men hvad skaal jeg så gøre mere ?????  Jeg kan kun se at jeg kan lave en "opret" ved det ikke noget med point.....