Avatar billede MartinBjerg95 Nybegynder
02. juni 2013 - 21:51 Der er 21 kommentarer

Spørgsmål omkring forstærker + højtalere

Hej jeg har været på udkig efter et nyt anlæg til mit værelse og ville høre om dette her var værd at smide penge efter eller om jeg skal søge videre? http://www.discoworld.dk/product_info.php?cPath=38_3106&products_id=83641&osCsid=d7d8c659cac5b9b71c21b39d45041398
Avatar billede MartinBjerg95 Nybegynder
02. juni 2013 - 21:56 #1
Avatar billede finb Ekspert
03. juni 2013 - 07:33 #2
Generelt:
4 små højttalere i hvert sit hjørne + 1 bas
lyder bedre end 2 store højttalere.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. juni 2013 - 10:12 #3
Hej.

  Uden at fornærme nogen, vil jeg mene at det må lyde noget i retning af at få trukket rusten pigtåd igennem hovedet. ;-)
  Skal det være højt og dynamisk, ville jeg nok se mere på noget Cerwin Vega; jeg ved det, prisen er anderledes, men lyden er tålelig og de kan tåle gedigne bøllebank. Plus at du er rimeligt frit stillet med forstærker til dem, da de plejer at være ret effektive.
  Hvis budgettet er begrænset ville jeg nok hellere se på DBA.

De bedste hilsner
Avatar billede MartinBjerg95 Nybegynder
03. juni 2013 - 12:45 #4
må ærligt indrømme at jeg er rimelig grøn hvad angår HIFI, men er det virkelig så dårligt det anlæg?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. juni 2013 - 13:17 #5
Hej igen.

  Det allerførste, du skal gøre dig klart, er at virker noget for godt til at være sandt - så er det nok ikke sandt. Det samme gælder i denne sammenhæng: Man får ikke superlyd til den pris og så lige den detalje, et det markedsføres som PA-grej. Derfor min pegefinger i retning af Cerwin Vega.
  Men hvad er dit budget, hvilken lyd går du efter (all round, hård rock, dubstep), er der krav til opstilling? Jeg ville selv starte med at lave lidt stikord for at få en fornemmelse af hvad det skal ende med og så måske kigge på DBA.

  Jeg er selv til "god lyd" og min nyeste opgradering af grejet er faktisk sådan et sæt her:
http://www.thevintageknob.org/jbl-Ti5000.html
De kan i aller højeste grad bestille noget, men der skal en forstærker med kræfter i rå mængder bagved.

/Carsten
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juni 2013 - 16:40 #6
Jeg er enig i Carstens betragtning om at til den pris, får man hvad man betaler for.

Er også enig i at du vil kunne købe noget brugt der vil spille langt bedre end de to sæt du linker til.

Hvor stort et dit værelse du skal spille i?

Personligt har jeg i min stue (60 m2) en Nad 60 watt forstærker, med to Dali Excelence højttalere og en 10" aktiv (120 watt) subwoofer også fra Dali.
Dette sæt spiller stuen op til et fornuftigt lydtryk, og med en kvalitet der er klasser bedre end det du linker til.
Du vil på DBA Guloggratis eller Qxl kunne finde noget som burde kunne virke for dig.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juni 2013 - 18:36 #7
Sådan et ville sparke r.. :
http://www.dba.dk/stereoanlaeg-nad-jeg-saelge/id-91387208/
Prisen kunne måske forhandles en smule ned.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. juni 2013 - 19:20 #8
Virkelig fine sager, hvis det skal være noget med smæk i - også selvom han skulle holde fast ved prisen.
Avatar billede MartinBjerg95 Nybegynder
03. juni 2013 - 19:41 #9
altså de skal mest af alt bruges til et normalt værelse, men de må også gerne kunne spille en mindre sal op til fest :D
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. juni 2013 - 20:14 #10
OK, jamen det helt korte svar bliver jo så: Gå efter sættet på DBA, så er du kørende! :-)
Avatar billede MartinBjerg95 Nybegynder
03. juni 2013 - 20:21 #11
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. juni 2013 - 20:32 #12
Højttalerne er "måske", men forstærkeren bliver nok lidt træt, hvis den skal lege med i en mindre sal...
Der er meget mere smæk i den stak, der er på DBA.
Avatar billede MartinBjerg95 Nybegynder
03. juni 2013 - 20:46 #13
ja, men det er også i den anden ende af landet :P
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. juni 2013 - 21:15 #14
Det kan vi jo af gode grunde ikke tage stilling til. Hvis ikke du gider køre efter det og heller ikke har mønterne til at købe nyt i samme kaliber, selvom kravet er der - så er der jo i realiteten ikke meget andet at gøre, end at tørre øjnene og vente på et fornuftigt bud i nabolaget; hvad der så formodentlig kan tage flere år.
Blot til info kan jeg sige at jeg jagtede mit sæt JBL Ti5000 i knap 8 år.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juni 2013 - 22:16 #15
#9 Hvis du skal bruge den til fest i større lokaler skal du have en strøm stærk forstærker. Og lige det er NAD forstærkerne kendt for.
Og Cervin vega højttalerne spiller sønderrivende højt hvis du kobler en NAD forstærker til.
Havde i min ungdom Cervin Vega D8E med brokoblet Nad sæt(3140/2140).Det var noget der kunne flytte luft.
Når bassen slog, føltes det som om man fik et slag i mellemgulvet.
Efter længere tids "massage" på den måde blev man dårlig af det, og måtte skrue ned.
Ja det var tider......
Med hensyn til dit valg, så havde jeg til hver en tid valgt sættet fra DBA. For det første yder forstærkeren på DBA 125 watt, hvor 304 fra Gul og gratis kun er på 35 watt. Og den vil komme til kort hvis du presser den til at yde i store rum.
En strømstærk forstærker har kontrol over enhederne og holder dem i et jerngreb. En forstærker der ikke magter denne opgave vil "klippe" (forvrænge), med fare for både højttalere og forstærker.
Sagen er nemlig at chancen for at ødelægge en højttaler er større med en lille (under dimensioneret)forstærker en en stor forstærker når man spiller højt.
Der er lavet tester med dette som bekræfter dette.
Hifi og Elektronik tilsluttede en 600 watt proff forstærker til en Dali 7A, som er opgivet til at klare 150 watt kontinuerligt.
Og højttaleren holdt til denne kontrollerede overbelastning.
Avatar billede MartinBjerg95 Nybegynder
07. juni 2013 - 08:06 #16
Tusind tak for hjælpen alle sammen, har fået købt mig et par højtalere så nu gør søgen bare efter en forstærker.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. juni 2013 - 10:25 #17
Hvis du vil uddele point til nogle af hjælperne skal du bede om svar fra disse. Var også den bemærkning du fik i anden tråd.
Avatar billede MartinBjerg95 Nybegynder
07. juni 2013 - 21:28 #18
okay, nu er jeg lige lidt forvirret er helt ny her inde, så har ingen idé om hvordan det fungere, hvad er det helt præcist du siger jeg skal gøre?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juni 2013 - 08:53 #19
Det normale er at skrive i kommentar, indtil løsningen findes, da andre hjælpere så tror at problemet er løst, og springer tråden over.
Svar bruges normalt kun af hjælperen, da svar er den eneste mulighed for at uddele point.
Man behøver ikke nødvendigvis at lukke med en løsning. Har hjælpere kommet med brugbare løsninger, kan man godt honorere dette.
Det gøres ved at spørger i tråden beder denne/disse om svar og accepterer dem alle. Man kan give point forskelligt til alle hjælpere, og man dele lige over. Det fremkommer af den boks der kommer til syne.Kommer der ikke en løsning på problemet og ikke nogle brugbare indlæg,lægger spørger selv et svar og lukker tråden, når denne er opgivet.
Du kan i denne video se hvordan en tråd lukkes:
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
Avatar billede bjar2983 Nybegynder
01. august 2013 - 23:47 #20
hej
Avatar billede 220661 Ekspert
02. august 2013 - 08:10 #21
#20 Hej og velkommen til.
Havde du noget på hjerte, eller var det bare en fejl?

MartinBjerg95 du bør lukke din tråd hvis du har fået løst det du spurgte om.
Det er en god skik at bede dem som har hjulpet dig med at løse dit problem,at lægge et svar du så lukker med.