Avatar billede theman1234 Nybegynder
02. juni 2013 - 20:45 Der er 10 kommentarer

Fremstilling af printplader

Hej
Jeg vil gerne fremstille mine egne printplader. Jeg er bare ikke meget for at arbejde med f.eks. jernklorid til at ætse kobberet, for af hvad jeg har hørt er det vidst temmeligt giftigt. Derfor lavede jeg lidt research på nettet og fandt ud af, at man kan blande brintoverilte med eddike og salt, som vidst skulle virke ganske udemærket. Jeg ville høre om nogle af jer vidst om det er sikkert at blande disse stoffer sammen og i det hele taget hvad man gør med blandingen efter ætsning, da jeg ikke ved om man bare kan hælde det ud i håndvasken?

På forhånd tak :)
Avatar billede jensenjs Juniormester
02. juni 2013 - 22:57 #1
Jeg tror ikke der er den store forskel på de to typer.
De skal dog begge afleveres på genbrugsstationen, det er så heller ikke så svært. du kan kontakte dem de hjælper gerne.

Her er et par engelske links:
http://www.roboticsindia.com/showthread.php/3237-Make-PCBs-At-Home-without-Ferric-Chloride

HER er dit alternativ beskrevet
http://www.instructables.com/id/Stop-using-Ferric-Chloride-etchant!--A-better-etc/
03. juni 2013 - 00:21 #2
Hej

I mine yngre dage arbejdede jeg en del med både ferriklodi og brintoverilte-løsningen. ferriklorid-løsningen er (så vidt jeg ved) mindre giftig end h202 (brintoverilte), men er også betydelig langsommere. Et print (dobbelsidigt) på ca. 10x10 cm tog ca 1/2 time til 3 kvarter ved konstant rysten ("skvulpen") med hånden. (Hukonmmelsen!)

Brintoverilteløsningen tog ca. 5 minutter. (Hukonmmelsen!)

På universitetet fik vi gennemgået hvad der sker med Brintoverilten og det andet (men det har jeg i årenes løb glemt) udover at  brintoverilteløsningen-løsningen ER (var) meget giftig. Danner en eller anden oxiderende syre som tager det "overflødige" kobber og saltsyre . Så sørg endelig for frisk luft (udsugning ?) hvor du er. Det er dampene som er GIFTIGE (du vil hoste lungerne op, hvis du får for mange dampe // SALTSYREN så vidt jeg erindrer... ).

Og smid resterne ned til genbrugsstationen som miljøaffald. Vi gjorde det ikke - vi smed det i køkkenvasken(e) på UNi- mned de har særligt filter på deres "udgange".

Kristian
Avatar billede jensenjs Juniormester
03. juni 2013 - 08:34 #3
Som #2 skriver så tager det noget tid, og jeg tror heller ikke der er den store forskel.

Jeg har også lige som #2 lavet utallige print, netop med ferriklorid.
Jeg gjorde dog det at jeg brugte en lille hjemmelavet konstruktion der tog sig af arbejdet med at holde væsken i gang.

Om det tog en halv time eller 10 min. var ligegyldigt på grund af arbejdsgangen der blev tilrettelagt derefter, så noget af det første der blev sat i gang var ætsning af printet.

Og så mener jeg at den mest sikre fremgangsmåde for hobby folk ferriklorid.
Og igen du behøver bare at samle det op i en dunk, TYDELIG MÆRKET med indholdet og INTET andet. Og så ned til genbrugsstationen.
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
03. juni 2013 - 09:25 #4
Der er også et andet problem. køber man større partier brintoverilte i mere end 10 procents opløsning skal man betale med dankort og man bliver registreret hos PET som potentiel terrorist.

Husk også at der skal bruges NaOH hvis man bruger fotoprint.
Der kan købes udmærkede små skumbakker hos elektronikforhandlerne (elsupply Neksø)Skum (ferriclorid skum med lidt brintoverilte) er det bedste, tilsæt 1/4 porter og nyd resten. I mangel af en fotofremkalder kan en gammel højfjeldssol bruges.

Nogle af mine elever har konstrueret en fræser der kan fræse simple øveprint, det er jo også en mulighed.
03. juni 2013 - 09:45 #5
HEJ,

Uden at blive dybere politisk:

Er det efterhånden ikke sådan at hvis du ikke slår en <censur> (andet ord på tarmluft) på kommando og hvis du tænker umoralske og stærkt politiske tanker, så er du stemplet som terrorist. Hvad med Fremskridtspartiet - har de ikke stært menneskefjendske tanker, men de er jo registreret som politisk parti ?

Og ser PET ikke en risiko i at mennesker nu engang er mennesker ?

Må firmaer da købe stort ind og være terrorister (?) (Jo det er et provokerende spørgsmål - )

Undskyld de politiske upassende opstød... !

Men jeg mener, at hvis en person skal bruge det i en LOVLIG sammenhæng skal myndighederne vel ikke blande sig i det ?

Kristian
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. juni 2013 - 10:21 #6
Hej til jer.

  Nu hvor der så er gået lidt politik i det, vil jeg gerne afdramatisere det lidt: Om man køber noget, der øger PET's interesse for ens person, er i bund og grund bedøvende ligegyldigt, da den gennemsnitlige lovlydige almindelige borger aldrig nogensinde vil opdage, at de er blevet optaget på nogen liste. Den samme "ære" vil man i øvrigt ganske automatisk blive tildelt, hvis man benytter sig af diverse obskure VPN-services - uanset om det er amerikansk TV, man vil se, eller om det er andre "interesser", man dyrker.

De bedste hilsner
Avatar billede theman1234 Nybegynder
14. juni 2013 - 22:52 #7
Lige emne skift..

Nogen der ved hvor der kan købes jernklorid? Har været i matas, men de sælger det åbenbart ikke mere, da de cirka kun solgte en flaske om året :P ?
Avatar billede theman1234 Nybegynder
14. juni 2013 - 23:57 #9
Ja jeg har set inde på elextra, men jeg tror ikke, at jeg har brug for så meget.
15. juni 2013 - 12:10 #10
HEJ igen,

Et hvilket som helst apotek (med respekt for sig selv) kan skaffe ferriklorid (ikke FERRO-Klorid). Men prisen kan jeg ikke svare for, den er sikkert himmelhøj.

Kender du ikke en, som kender en, som kender en ....(osv),  som kender en, som har et billede af Napoleon .... Metaforisk !

Kristian