Avatar billede InGamer720 Nybegynder
12. maj 2013 - 21:36 Der er 18 kommentarer

Mikrofon problemer - Brummen i baggrunden

Hej Eksperter!

Jeg har dette Razor Tiamat 2.2 Headset, og onboard Audio på mit Gigabyte B75M-D3H.

Men når jeg optager mig selv gennem Audacity, så har jeg det problem at der er en brummen i baggrunden. Sådan en slags bas tone i baggrunden der er konstant. Noget ligne dette: http://www.youtube.com/watch?v=VMBY_MFFVh4

Og fordi jeg har et headset med en god bas i, så bliver den lyd forstærket.

Men hvordan fjerne jeg denne baggrunds lyd fra min mikrofon?
Den er meget irriterende. Både for mig selv, når jeg optager mig. Men også for mine venner som jeg snakker skype med dagligt.

Er jeg ude i at købe et lydkort til min computer, eller et helt nyt headset?

Jeg vil meget gerne fixe denne baggrunds lyd.

Tak på forhånd!
Hilsen Jonas
Avatar billede zetto123 Nybegynder
12. maj 2013 - 22:04 #1
Er dette problem her også hvis du bruger en anden computer?
Bare så vi kan finde ud af om det er headsetet eller lydkortet
Avatar billede milter Ekspert
12. maj 2013 - 22:24 #2
Det kan skyldes et problem med en stel/jordforbindelse. Er din computer forbundet til jord? Prøv at kigge her:

http://www.google.dk/#hl=da&gs_rn=12&gs_ri=psy-ab&cp=30&gs_id=3i&xhr=t&q=computer+jordforbindelse+stel+lyd&es_nrs=true&pf=p&safe=off&sclient=psy-ab&oq=computer+jordforbindelse+stel+lyd&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.46340616,d.Yms&fp=74c6a4b593bb3c3f&biw=1272&bih=815&bs=1
Avatar billede milter Ekspert
12. maj 2013 - 22:30 #3
Og herunder er lidt på engelsk. Søg efter ordet "hum" med genvejen CTRL+f og derefter ordet hum

http://www.soundonsound.com/sos/nov04/articles/computerproblems.htm
Avatar billede jacobrd3 Nybegynder
12. maj 2013 - 22:44 #4
Jeg har også selv haft det, og det var bare en indstilling der skulle ændres
Avatar billede richardjensen Seniormester
12. maj 2013 - 22:48 #5
Som #2 kan defekt/manglende stel lave brum. Desuden skal der være rimelig god impedanstilpasning  mellem mike og indgang.
Nogle mikes kan være følsomme for 'brumkilder' i nærheden, - fx.  lysstofarmatur, transformere og computerskærm(CRT). Prøv at ændre afstand til mulige kilder.
Avatar billede InGamer720 Nybegynder
13. maj 2013 - 13:21 #6
I snakker noget om at lave en jordforbindelse? Altså at "grounde" på engelsk.

Men selve mit hus er jo grounded til jorden, som alle andre nye huse. Det kræver vel bare man bruger et kapel fra sin computer til en stikkontakt med jord, eller den tredje pind?
Avatar billede milter Ekspert
13. maj 2013 - 21:45 #7
Ja, hvis du kan finde en god jordforbindelse i et stik, så prøv at forbinde det til stel på computeren. Men vær opmærksom på, at ikke alle trebensstik rent faktisk er forbundet til jord. Her er lidt mere læsning:

http://www.speechcomputing.com/node/666
Avatar billede InGamer720 Nybegynder
15. maj 2013 - 19:43 #8
Jeg ved ikke om jeg spørge dumt, men hvad menes der med at forbinde jordforbindelsen til stellet?

Er det ikke bare at stikke ledningen fra strømforsyning ind i stik kontakten med en jordforbindelse?
Avatar billede milter Ekspert
15. maj 2013 - 21:01 #9
#8.

Nej, så simpelt er det desværre ikke. Prøv at kigge her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Jordforbindelse

For det første skal der være jordforbindelse via dit elstik i væggen. Jordforbindelsen sker som regel via et "tredje ben i stikket under de to normale. For det andet skal der være forbindelse videre derfra til dit apparat/computer.

At "forbinde til stel" betyder, at den metalkasse, al udstyret sidder i, (f.eks. computerkabinettet), er forbundet til jord. Det sker ofte med en ledning, som er forbundet til en af de skruer, kabinettet er samlet med eller et andet sted på metaldelene. Her skal man være opmærksom på, at maling kan forhindre eller vanskeliggøre en god forbindelse.

Nogle foreslår af og til at lave en jordforbindelse via et sted på en radiator, hvor der ingen maling er, men det kan være livsfarligt, hvis der er en kortslutning/overgang i det apparat, man forbinder til radiatoren. Alle, som rører ved andre rør/radiatorer på samme varmesystem, risikerer at få 230 volt gennem sig.

Men prøv også at kigge på indlæg #5. Flytning af ledninger kan også til være løsningen.
Avatar billede InGamer720 Nybegynder
16. maj 2013 - 18:42 #10
Jeg synes bare det lyder mærkeligt det der. Der er jo ikke strøm i kabinet når man røre ved det?

Men tak for dit svar.
Avatar billede InGamer720 Nybegynder
16. maj 2013 - 18:45 #11
Det er jo også bare mærkeligt, alle minde venners computer/headset siger ikke sådan en lyd.

Er det bare min hus der specielt?
Avatar billede milter Ekspert
16. maj 2013 - 19:09 #12
Hvad har du prøvet af de forslag, vi er kommet med?

Professionelle lydfolk bruger ikke deres tid på noget som det her uden grund.
Avatar billede InGamer720 Nybegynder
16. maj 2013 - 19:47 #13
Okay, jeg tror godt på det.

Men kunne du forklare mig hvorfor jeg skal gøre det? Mine venner har jo ikke det her problem?

Er det bare mit hus der er noget galt med, eller min computer?
Avatar billede milter Ekspert
16. maj 2013 - 20:46 #14
Har du prøvet nogen af forslagene?

Det kan skyldes enkelte dele af dit udstyr eller den måde, det hele er forbundet eller placeret. Det kan skyldes en dårligt konstrueret strømforsyning, og det kan stamme fra en lysdæmper. Det kan også komme fra et køleskab eller et lysstofrør.  Hvis det var dit hus (eller rettere sagt, dets strømforsyning) burde du også have problemer med andre apparater, f.eks. TV'et.

I nogle få tilfælde kan man løse problemet ved at vende strømstikket på et af apparaterne.
Avatar billede InGamer720 Nybegynder
19. maj 2013 - 01:28 #15
Nej jeg har ikke prøvet nogle af forslagene, da jeg ikke har det udstyr der skal bruges.

Kan det i øvrigt have noget at gøre med hvordan min computer er samlet?
Avatar billede milter Ekspert
19. maj 2013 - 02:17 #16
#15.

Ja, det kan godt have noget at gøre med, hvordan din computer er samlet, f.eks. hvis du ikke har fulgt forskrifterne for installationen af bundkortet.

Og du behøver såmænd ikke noget kompliceret eller dyrt udstyr for at prøve nogle af de forslag, der er kommet. At flytte en ledning eller en transformer kræver kun lidt håndkraft og vilje og er ikke særligt dyrt :-)
Avatar billede InGamer720 Nybegynder
16. juni 2013 - 02:18 #17
Hej alle igen.

Jeg har ved et tilfælde fundet kilden hvor dette strøm kommer fra!

Det er simpelt hen når mit headset rørrer ved mig, og det gør det jo når det sidder på mit hovede.

Og en anden lille mærkelig ting er at den "brummen" eller baggrundstøjen forsvinder når jeg lægger min hånd på kabinetet.

Men er der nogle der måske kan forklare hvad jeg kan gøre ved dette med headsettet og mit hovede. Jeg kan jo ikke ligefrem grounde mit hovede til vores græsplæne! *Griner*

Hilsen Jonas
Avatar billede milter Ekspert
16. juni 2013 - 14:29 #18
#17.

Løsningen på dit problem ligger i et af de mange links, du alleredehar fået. Hvilken løsning, der er bedst i dit tilfælde, kan vi ikke sige, da vi ikke kender det sted, du bor eller befinder dig.

Læs nu de links igennem og find den løsning, der passer bedst i dit tilfælde. På en eller anden måde skal du have dit PC-kabinet forbundet til en jordforbindelde.

Har du forøvrigt prøvet tricket med at vende strømstikket til computeren?