Avatar billede mikkeer Nybegynder
08. maj 2013 - 21:41 Der er 8 kommentarer

UEFI og windows, mangler virkelig hjælp

Hej Folkens..

Har efterhånden søgt i timevis på youtube, forummet herinde og Google.. Men kunne intet finde som kunne hjælpe mig i den situation som jeg står i, ret mig endelig hvis jeg har overset noget.

Problemet er at jeg skal installere Windows 7, på en computer som har installeret 8 fra fabrikken af.. (Acer aspire X3995), men.....

Computeren er låst med kodeord, og efter noget skilsmisse vil konen ikk give mig kodeordet til computeren, så kan ikk komme ind på computeren.. Men har smidt en Win7 cd i drevet, og prøvet at boote fra Bios (Så vidt jeg kunne læse mig frem til, så hedder UEFI nu), men det vil den simpelthen ikke være med til.. Den vil heller ikke boote fra USB.. Kan sagtens få bootmenuen frem (F12), men den viser ikke DVD-drevet eller usb, kun harddisken (Tror jeg det er). Og jeg kan simpelthen ikk se mig ud af hvordan jeg ellers skal kunne få den formateret til Windows 7.. Håber virkelig der er en der kan hjælpe..

Og en anden ting, når systemet er UEFI og ikke Bios, kan den så overhovedet køre med Windows 7?

Er virkelig i en vildrede.. Håber der er nogen som kan hjælpe en mand i nød.
Avatar billede Poko1 Ekspert
08. maj 2013 - 22:23 #1
Kan du bruge denne vejledning?
Original
http://kortlink.dk/top-password/cdps

Oversat
http://kortlink.dk/google/cdpr
Avatar billede mikkeer Nybegynder
08. maj 2013 - 22:56 #2
Jeg har desværre slet ikk de muligheder som guiden har.. Så det kan desværre ikke hjælpe mig.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. maj 2013 - 07:07 #3
Jo Windows 7 burde kunne køre med Uefi bios:
http://www.youtube.com/watch?v=WbyGTwa3UXY

Kan du få ændret på boot rækkefølge, kan man måske også forsøge at fjerne password som der er lagt på (hvis det er muligt):
http://pcsupport.about.com/od/windows7/ht/reset-password-windows-7.htm
Offline NT Password & Registry Editor skulle efter sigende være god til det.
Du vil så kunne køre videre i Windows 8 hvis du vil det?

Får du styr på bootrækkefølge, men vil køre videre på Win 7 i stedet vil en sletning af disken måske være at foretrække. Der findes flere til dette. Active killdisk er et af dem:
http://how-to-erase-hard-drive.com/
Avatar billede mikkeer Nybegynder
09. maj 2013 - 11:03 #5
220601 - Jeg kan sagtens rykke rundt på boot rækkefølgen, men det er computeren ligeglad med, den starter stadigvæk op fra rækkefølgen. Det med password'et vil jeg lige kigge lidt nærmere på..
Avatar billede mikkeer Nybegynder
09. maj 2013 - 11:04 #6
poko1 - De muligheder jeg heller ikke på computeren, jeg kommer ind i uefi ved at trykke delete, og får slet ikk det samme frem, som i guiderne.
Avatar billede mikkeer Nybegynder
09. maj 2013 - 11:04 #7
Rækkefølgen = Harddisken* :)
Avatar billede mikkeer Nybegynder
10. maj 2013 - 19:44 #8
Nu har jeg omsider fået den til at boote med dvd :) Men når den så starter fra dvd, og har læst indlæst filerne, så står den bare og hænger ved "Installing Windows" Please, hjælp :)