Avatar billede inshadow Nybegynder
13. august 2001 - 12:53 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Sessions... og cookies...

Jeg står lidt over for et dilemma.
Jeg tøver lidt med brugen af sessions, da folk som ikke har slået cookies
til i browseren vel ikke kan bruge sessions.
Lige nu bruger jeg hidden-forms til at overføre data fra side til side. Det
skulle jo gerne virke hver gang. Men man kan også altid se indholdet af de
variabler man overfører fra side til side.
Hvis jeg nu brugte sessions istedet, ville variabel-data\'ene så være 100%
usynlige for brugeren? Eller er der mulighed for at læse dem på en eller
anden måde (i en cookie fx?)

Håber at der er nogen der har et par gode råd.

På forhånd tak!

Mvh Stig Nørgaard Jepsen

Avatar billede alvion Nybegynder
13. august 2001 - 12:58 #1
PHP sessions kan benyttes uden cookies. Du kan overføre session-id vha. din querystring rigtig nemt:

http://www.php.net/manual/en/ref.session.php
Avatar billede inshadow Nybegynder
13. august 2001 - 13:15 #2
Fandt det her:
PHP is capable of doing this transparently when compiled with --enable-trans-sid. If you enable this option, relative URIs will be changed to contain the session id automatically.

I phpinfo.php finder jeg så det her:
session.use_trans_sid - Local Value:1 Master Value:1
Vil det sige at --enable-trans-sid er sat til?

Og hvordan skal jeg helt præcist benytte mig af det?
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2001 - 13:20 #3
stignj> Ja, så er enable-trans-id sat på \"on\"..*G*

Så bruger du bare sessions ligesom du ville bruge det før...Nu er den dog sikret mod anti-cookie folk..

Hvis du bruger sessions kan de altid kigge på deres session id i cookie biblioteket..om de kan bruge det til noget er tvivlsomt.

Men bruger du hidden forms er de jo nærmest tydeligere..i adressefeltet altså..
Avatar billede alvion Nybegynder
13. august 2001 - 13:26 #4
Det betyder at du bare bruger sessions, og ikke bekymrer dig om, hvorvidt folk har slået cookies til og fra.
Avatar billede inshadow Nybegynder
13. august 2001 - 13:43 #5
Ikke så ringe endda...
Vil det sige at det burde virker uanset hvad som helst?
Eller hvad?
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2001 - 13:47 #6
ja, det burde virke uanset hvadsomhelst...

Takker for point :)
Avatar billede htx98i17 Professor
13. august 2001 - 19:04 #7
nej session virker ikke uanset hvad som helst. Man kan slå sesssions fra i browseren ligeså vel som man kan slå cookies fra...

Internet options -> Security -> Custom level
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2001 - 19:55 #8
Nåh ja, det er rigtigt. Men en så paranoid bruger bør ikke befinde sig på nettet! *G*
Avatar billede alvion Nybegynder
13. august 2001 - 20:01 #9
htx98i17 -> Det kan man da ikke. Du kan ikke slå sessions fra i browseren, da sessions udelukkende er en server-side facilitet. Jeg tror du tænker på \"Per-session cookies\", men det har ikke noget at gøre med PHP\'s sessions. PHP\'s session-id kan netop overføres via QueryString og den kan du jo ikke slå fra :-) Hvis du kunne ville ingen dynamiske sites virke!
Avatar billede htx98i17 Professor
13. august 2001 - 20:09 #10
alvion, jaja , det er jeg skam klar over :) Men hvis man har slået det fra, kan browseren ikke finde ud af SESSID uden at man benytter querystring som du siger... Men det med querystring var der jo ik nogen der havde nævnt før mit indlæg...
Avatar billede alvion Nybegynder
13. august 2001 - 20:51 #11
Joeh... (drejer kniven rundt i såret) Det var sådan set det spørgsmålet gik ud på.

Ej hvor er jeg ond - nu skal jeg nok stoppe... ;-)