Avatar billede JacobN Juniormester
13. april 2013 - 10:58 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Nvidia High-performance

Hej :-)
- Jeg tænkte på om, det er skadeligt for en laptop, at have den på indstillingen; NVIDIA-processor med høj ydeevne.
- Dertil har jeg et tillægsspørgsmål, som omhandler grafikkort. Min laptop har et NVIDIA GeForce GT 650m 2gb + et Intel(R) HD Graphics 4000, hvordan fungerer de? Og hvilket et er det primære grafikkort?

Mvh.
Jacob Nielsen
Avatar billede NielsErikK Juniormester
13. april 2013 - 11:05 #1
NVIDIA GeForce GT 650m 2gb er dit primære grafikkort.
HD 4000 er en chip indbygget i mange af de nyere Intel CPU.

Nej det er ikke direkte skadeligt, du bruger mere strøm fordi den ikke får lov at drosle ydeevnen ned når du blot skriver her på Eksperten.

Hd 4000 kan overtage når der ikke er brug for power.
Avatar billede JacobN Juniormester
13. april 2013 - 11:07 #2
Okay, mange tak for det hurtige svar. Men foreslår du, at sætte den på høj ydeevne? Eller er det ligemeget, når min laptop er så ny.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
13. april 2013 - 11:16 #3
Sæt den til normal, med mindre du har særlige årsager.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
13. april 2013 - 11:23 #4
Med primære mener jeg at det er stærkest.

Hvis du taler en indstilling på din pc, så er det meget muligt den vil sætte HD 4000 som primær og så kunne trække ydelse fra det sekundære når der mangler power.
Avatar billede JacobN Juniormester
13. april 2013 - 11:25 #5
Ja, det jeg mener med grafikkortet, var bare om den bruger GeForce grafikkortet, når det er nødvendigt, f.eks. når jeg spiller et spil :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
13. april 2013 - 11:53 #6
Hvis du højreklikker på dit spil så kan du muligvis vælge kort.

Kør evt en test med passmark, dit resultat vil fortælle om det ene eller kort er brugt.
http://www.passmark.com/download/pt_download.htm

Intel HD 4000 Scorer ca. 477
GeForce GTX 650 Scorer ca. 1,820
Avatar billede JacobN Juniormester
13. april 2013 - 12:06 #7
Min PassMark rating var 1664,1. Men de grafiske test blev kørt med Intel HD 4000?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
13. april 2013 - 12:11 #8
Med den scorer er der helt sikkert målt på GTX 650.
Det tyder på der fint overtages når du mangler power, alt ok.
Avatar billede JacobN Juniormester
13. april 2013 - 12:29 #9
Okay, det lyder super!
Jeg har egentlig også nogle spørgsmål vedrørende DirectX 11. Hvordan fungerer DirectX? Er DirectX 11 indbygget i Windows 8, eller skal jeg selv installere det? Passer DirectX 11 til alle spil, eller kører nogle med henholdsvis 9 og 10?
Avatar billede JacobN Juniormester
13. april 2013 - 13:09 #10
Jeg sidder lige og kigger lidt på dette program; PassMark, som du viste mig. Når man åbner det kommer der et 3d-grafisk layout af de ting, som er hæftet på bundkortet, hvis jeg så vælger de to grafikkort står der ved Intel(R) HD Graphics 4000; Monitor 1: 1920x1080x32 60Hz (Primary monitor)???? og ved DAC Type: Internal
Avatar billede NielsErikK Juniormester
13. april 2013 - 18:06 #11
Rigtig mange spil anvender DirectX, nogen 9 andre 10 og nogen 11.
Et "11" spil kan for det meste også køres med 10 og 9.
Man kan selv opgradere til en højere DX, det tilbydes tit når man installere spil, ellers via nettet.

Hvis du har DX 11 installeret skulle det være ok.

hvis din rumlen rundt er fordi du savner ydelse i spil, så kan jeg godt spare dig tid, dit grafikkort er ikke ret kraftigt.
Det ligger lige under hvad jeg anbefaler som minimum når folk køber grafikkort til at Game.

GTX 660 OC fås fra omkring 1400 kroner...
http://www.proshop.dk/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-GTX-660-OC-2GB-GDDR5-2374123.html

GeForce GTX 650 Scorer ca 1,820
GeForce GTX 660 OC Scorer ca 4,563

Som du ser er der ret stor forskel på ydelsen.

Jeg har kun kørt passmark et par  gange for at se hvor mit eget kort placerede sig, jeg kan ikke vejlede i deres program som sådan.
Avatar billede JacobN Juniormester
13. april 2013 - 18:22 #12
Jeg savner ikke ydelse, denne laptop, som jeg har købt kører alle nye "hårdt" krævende spil på højeste indstillinger uden problemer. Jeg vil bare gerne være sikker på, at jeg få mest muligt ud af min nye laptop.
- Jeg har fundet ud af det med grafikkortene, NVIDIA GeForce arbejder med noget, som hedder Optimus Techology, dette bruges sammen med spil, så når jeg f.eks. åbner Assassain's Creed III, slår den automatisk fra Intel(R) HD Graphic 4000 til NVIDIA GeForce GTX 650m. Jeg kan endda selv under NVIDIA kontrolpanel konfigurere, hvilke programmer/spil, som skal køre med højydelse (Altså med NVIDIA).

Men har du andre råd til, hvordan jeg optimerer min laptop? (f.eks. overclocking)?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
13. april 2013 - 19:26 #13
Fint du er glad for dit kort, men at det kan køre alle de krævende spil på højeste indstillinger uden problemer, det må dælmer stå for din regning.  :-)

Her kan du se lidt om hvad dit kort yder når det presses...

Crysis 3 (2013)
low:
51.3  fps      Compare
med.:
32.6  fps      Compare
high:
21.9  fps      Compare
ultra:
8.4  fps      Compare

Hitman: Absolution (2012)
low:
45.8  fps      Compare
med.:
40.4  fps      Compare
high:
22.9  fps      Compare
ultra:
9.9  fps      Compare

Jeg vil absolut ikke kalde 8 til 23 FPS som værende uden problemer.
I ultra settings går det galt i rigtig mange spil.

I bunden kan du her se på spilydelse.
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-650M.71887.0.html

OC hører til i en anden kategori og det tager vi i et evt. nyt spørgsmål.  :-)
Avatar billede JacobN Juniormester
13. april 2013 - 19:32 #14
Jeg har ikke lige prøvet de spil, som du nævner her, men nogle af dem, som allerede står på den liste, dem har jeg spillet på højeste indstilling, og jeg kan garantere dig for, at her er der intet problem at spore :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
13. april 2013 - 19:36 #15
SimCity
SimCity (2013)
low:
40.9  fps      Compare
med.:
25  fps      Compare
high:
20.6  fps      Compare
ultra:
11.8  fps      Compare

Har også sine problemer.

Det er forskelligt fra person til person hvad der er ok (jeg mener fra ca 40 FPS og op er ok), når jeg råder ved nykøb, så prøver jeg at se lidt frem i tiden, så folk eksempelvis ikke ender med at stå skuffet når deres ynglingsspil udkommer i ny udgave om 6 måneder.
Avatar billede JacobN Juniormester
13. april 2013 - 19:39 #16
Jeg forstår godt, hvor du vil hen med det :-) Men som sagt tidligere, mange tak for dine svar og tålmodighed :-)
Avatar billede JacobN Juniormester
15. april 2013 - 17:08 #17
Løst