Avatar billede datateknikeren Nybegynder
12. april 2013 - 13:02 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Harddisk problemer

Hej Eksperten

Jeg har en computer med 2 harddiske i, hvoraf den ene (HGST HDS721050CLA360) pludselig stoppede med at virke i går.
Jeg opdagede det da jeg ville sætte lidt musik på og der intet skete. Jeg valgte at genstarte computeren, hvilket medførte at disken fuldstændig forsvandt fra listen.

Inde i Disk Management kan jeg stadig se den, dog med den røde pil nedaf (så vidt jeg kan huske er det pga. manglende initialisering). Jeg kan ikke initialisere harddisken, jeg får kun en "Data error (Cyclic Redundancy Check)", og jeg kan heller ikke putte harddisken i offline tilstand.

Jeg har prøvet at køre diverse disk tool programmer, men ingen af dem ser ud til at virke. Fælles for dem alle er at de kan se harddisken og nogle af dem kan endda scanne den for fejl, men ingen kan rette fejlen, hvad den så end måtte være.

Jeg har forsøgt mig med HDTune, Acronis Disk Director, WinDFT.

Er harddisken virkelig død, eller er der nogle gæve hdd-nørder der kan guide mig til genoprettelse af funktionalitet?
Avatar billede claes57 Ekspert
12. april 2013 - 13:13 #1
jeg ville prøve via en live-cd (og frakoblet primær disk, så der ikke sker flere ulykker) at skrive en ny boot-sektor på disken.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. april 2013 - 13:13 #2
Har ikke selv haft dette problem, men der er en der har forsøgt her at køre en chkdsk fra kommandoprompt.
Du får lige et link til videoen:
http://www.youtube.com/watch?v=DRXWfRQQ_K0
Ps får du adgang til disken,efter dener blevet tjekket, vil jeg på det kraftigste anbefale du kopierer de filer du er bange om over på anden disk.
Avatar billede datateknikeren Nybegynder
12. april 2013 - 13:35 #3
Jeg kan af gode grunde ikke køre en chkdsk da der skal angives drevbogstav og den defekte disk ikke har nogen.
Diskpart viser kun min OS disk.

Men vil lige prøve at lave en live-cd og forsøge mig med den!
Avatar billede 220661 Ekspert
12. april 2013 - 16:50 #4
Jeg har en live cd der hedder Erd Commander 2007 til min Xp.
I denne er der en tool det hedder disc commander, som skulle kunne gendanne data uden den kan se et drevbogstav på harddieken
Der findes en version til Win 7.
http://technet.microsoft.com/en-us/library/ee460909.aspx
Den skulle kunne reparere en partition.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. april 2013 - 17:28 #5
Ked af at sige det, jeg afskrev din HDD inden jeg nåede til #1
Avatar billede datateknikeren Nybegynder
12. april 2013 - 19:12 #6
Jeg er bange for du har ret NielsErikK, men jeg har ikke givet helt op endnu. HDTune kan f.eks. se og scanne de forskellige sektorer.

220661. Har klikket lidt rundt derinde og kan altså ikke finde et download link.
Er det mig der er blind? Synes mest af alt det ligner en guide til brugen af det!?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
13. april 2013 - 09:32 #7
Jeg mener disken har fysiske skader, det er derfor jeg afskriver den.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
13. april 2013 - 09:35 #8
Ikke engang udskift af print fra en identisk disk vil redde dig, jeg mener skaden ligger på selve pladen som rotere.
Avatar billede datateknikeren Nybegynder
14. april 2013 - 17:40 #9
Jeg fandt en gammel cd med diverse værktøjer og det disk tool der var på skiven sagde at harddisken var proppet med bad sectors. Så den skal RMA behandles... ØV!

Jeg havde selv på fornemmelsen at den kunne reddes, da den jo kunne scannes gennem andre programmer. Men min viden med harddiske kan tydeligvis ligge på et meget lille sted.
Så Niels Erik, må jeg evt. spørge hvad der fik dig til at drage din konklusion?

Skriv et svar Niels, jeg synes du skal have pointene
Avatar billede NielsErikK Juniormester
15. april 2013 - 17:45 #10
Cyclic Redundancy Check
Avatar billede NielsErikK Juniormester
15. april 2013 - 17:48 #11
Når du kombinerede det med de andre fejl, så var min konklusion selve skiven (bad sectors som du selv skriver).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
15. april 2013 - 17:55 #12
Havde du opdaget det før, så havde #2 (chkdsk) været en god startløsning.