Avatar billede Carnac Forsker
06. april 2013 - 13:25 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Computer går ned efter tilslutning til TV

Hej computer-eksperter!

Jeg har en DELL Inspiron 530:
Pentium 2,5 GHz Dualcore
3 GB DDR2SD RAM
Skærmkort ATI Radeon HD 3650
Monitor Samsung SyncMaster T200

Jeg har for nyligt købt et fladskærms-TV (Samsung UE55ES7005) og har koblet min computer til dette via HDMI (SyncMaster T200 er også stadig tilsluttet computeren via DVI-stikket).

Men problemet er, at nu er min computer begyndt at gå ned med såkaldt "blue-screen" med jævne mellemrum og genstarter automatisk herefter. Jeg har aldrig haft dette problem før, så jeg går ud fra det har noget med tilkoblingen af mit nye TV at gøre. Men da jeg på ingen måde er computer-ekspert har jeg ingen anelse om hvad præcis det skyldes og om der er mulighed for at afhjælpe det. Jeg har dog nogle teorier:

- Kan det skyldes for lidt RAM (3 GB DDR2SD RAM) ?
- Kan det skyldes for gammelt skærmkort (ATI Radeon HD 3650) ?
- Kan det skyldes strømforsyningen er for svag til at trække både TV og monitor?(Jeg har prøvet at slukke for monitor dog uden at tage stikket ud, og alligevel går den ned nogle gange)
- Er DELL Inspiron 530 bare uddateret ift UE55ES7005, så jeg er tvunget til at købe helt ny computer?

Eller er der noget helt femte galt? Håber nogle kan hjælpe med dette, da jeg nødigt vil ud og skulle købe en helt ny computer også.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2013 - 13:35 #1
Hej og velkommen til.
Jeg tror at det med at du er begyndt at bruge en ekstern skærm kan være en tilfældighed for din fejl, for dit system ændres jo ikke fordi du tilslutter denne. Skærmen fødes jo også med strøm fra sin egen strømforsyning, så det påvirker ikke på din computer.
Det der ændrer er hvis du har skiftet drivere i systemet, eller opdateringer til systmet.
Hardware kan jo også over tid ændres så fejl sker.
Derfor villle det være fint af vide hvor gammel pc er og hvilket system den kører.

PS Husk at skrive tilabge i svar, da andre hjælpere ellers vil tro at der er kommet en løsning på problemet.
SVAR bruges til løsninger og lukning af tråd.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2013 - 13:36 #2
Forkert:
PS Husk at du IKKE skriver tilbage i svar, da andre hjælpere ellers vil tro at der er kommet en løsning på problemet.
SVAR bruges til løsninger og lukning af tråd.
Avatar billede Carnac Forsker
06. april 2013 - 13:43 #3
Hej 220661

Jeg tror det er en 3-4 års tid siden jeg købte den. Den bruger Windows Vista. Jeg er ikke så meget inde i det med computere at jeg kan svare på hvilke drivere den bruger osv. Men hvis man googler DELL Inspiron 530 specifications skulle det gerne være præcis de specifikationer min computer har, da jeg aldrig selv har ændret noget ved den.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2013 - 13:45 #4
Er pc nogle år gammel ophober der sig jo en del skidt i sådan en og noget der kan ændre en pc er varmepåvirkningen.
Avatar billede Carnac Forsker
06. april 2013 - 13:50 #5
Har lige fundet ud af jeg har købt den d. 3. Marts 2009 for 4800 kr i EL-Giganten. Så den er altså næsten præcis 4 år gammel.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2013 - 13:58 #6
Har du nogensinde haft den åbnet og renset indeni?
http://spywareinfo.dk/tip-og-tricks/rens_taern.htm
Avatar billede Carnac Forsker
11. april 2013 - 16:46 #7
Har prøvet at rense computeren for støv indvendig. Det var nu ikke voldsomt meget støv der var i, og det hjalp som forventet ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2013 - 17:26 #8
Prøv at gå i logbogen og se hvad den beskriver ved fejlen.
Du højreklikker på computer og vælger administrer og går i logbogen.
Kan du se nogle fejl her?
Avatar billede Carnac Forsker
08. juni 2013 - 21:23 #9
Hm. Der kom desværre ingen løsning på dette problem. 220661 fortjener dog pointene for at have forsøgt.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juni 2013 - 21:42 #10
Hej carnac og tak for intern mail.
Jeg siger tak fordi du vil belønne min hjælp med point.
Du gør det ved at acceptere det svar jeg lægger her :-)