Avatar billede Geekos Nybegynder
02. april 2013 - 22:24 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Installere Linux på en helt ny computer

Hey! Køber en ny stationær nu her, men vil helst slippe for at betale 799 for windows 7 (DET ER SÅ DYRT!!!)

- Nogen som har erfaringer med at installere Linux? Eller Ubuntu hedder det vel?

Mange Hilsner Stephan Osther
Avatar billede Andershoegh Seniormester
02. april 2013 - 22:40 #1
Jeg bruger  selv det  linuxprogram, der hedder openSUSE. Og har gjort det i mange år.

http://opensuse-guide.org/index.php

Dette er en begynderguide til openSUSE.

De findes sikker også til Ubuntu.

Du kan hente openSUSE 12,3 her,

http://software.opensuse.org/123/da

Brænde den som isofil  og installere det fra en dvd.

Det kræver alligevel lang tid at lære Linux at kende, og man skal ikke forvente at kunne Linux fra den ene dag til den anden. Kun hvis lysten og motivationen virkelig er der, vil jeg anbefale det.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2013 - 22:39 #2
Der er mange Linux. Ubuntu er blot en af dem. Du henter bare en Iso fra den Linux du ønsker, og ud fra den brænder du en bootdisk, eller laver en USB install. Derefter booter du bare op på en af dem, og trykker på Install. så installeres linux automatisk.
Du kan også eksperimentere med hvilken Linux du vil have, så installerer du bare ikke, men kører programmet som en live CD/USB.
Ubuntu
http://www.ubuntu.com/download
Mint Linux
http://www.ubuntu.com/download
Men der er flere.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
02. april 2013 - 22:43 #3
og jeg giver off-line39 helt ret i, at det nok er en god ide at prøve med en live cd først.
Avatar billede Geekos Nybegynder
02. april 2013 - 22:55 #4
Det er nok ikke mig som skal bruge det alligevel, hvis der er så stor forskel på Windows og linux. Ville bare virkelig gerne slippe for at betale 799 for et styresystem.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
02. april 2013 - 23:03 #5
Jeg syntes også, at det er svineri at skulle betale Windows-skat :-)

Og mærker ikke den store forskel på på windows og linux, nu hvor jeg har lært Linux

Men det har, som jeg nævnte, også taget lang tid.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2013 - 23:08 #6
Der er stor forskel, og som Andershoegh  skriver, kræver det lyst og motivation. Det er svært at blive rigtig god til Linux. Det lyder som om du må bide i det sure æble og ryste op med pengene.
Efter min mening er det en god ide at købe windows 7 i stedet for windows 8 - med mindre du har touch skærm. Men sørg nu for at få den windows 7 version som er den rigtige for dig.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2013 - 23:21 #7
Du skal især gøre dig klart om du vil have 32bit eller 64bit.
Med 32bit kan du kun udnytte ca. 3.2GB når du ætter 4GB på bundkortet. Til gngæld kan du køre flere ældre programmer end på 64bit. Men vælger du 64.bit kan du komme masser af ram i computeren.
Avatar billede Geekos Nybegynder
02. april 2013 - 23:35 #8
Tror jeg også. Ja jeg har skam styr på hvilken Windows 7 jeg har brug for. 64 bit home edition :-)

Men tak for alle svarene. Ville bare høre om der var en lille smutvej :-). Men hvis der var, så var prisen nok heller ikke så høj som den er.
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2013 - 00:36 #9
Ok. Ja Microsoft er grove med deres priser, især når man tænker på, at der skal betales for hver computer. 2 voksne og et barn = 3 gange licens. Det er jo også derfor der snydes med licensen. Der findes programmer på nettet, som fjerner det som hedder WAT i windoes 7, og så står der at windows er aktiveret. Jeg har selv prøvet det - bare for sjov selvfølgelig -He-he! og det virker skam. Men man kan også komme galt afsted med den forkerte fil - virus eller andet snavs.
Husk at lukke spørgsmålet.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
03. april 2013 - 00:58 #10
off-line39.  Ja he he :-)

Du lukker ved at skrive et svar i stedet for en kommentar og klikke accepter giv point.
Et mystisk pointsystem på Eksperten
Avatar billede 220661 Ekspert
03. april 2013 - 09:53 #11
#10 Ja det havde været nemmere hvis bare spørgeren munne markere det indlæg som hjalp vedkommende og accepterede dette.
Eller valgte flere muligheder ud, og uddelte point ud fra dette.
Vi har mange gange været om lige denne måde det bliver gjort på, men personligt tror jeg ikke på det bliver lavet om.
Så du må bare vende dig til det vil jeg mene ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. april 2013 - 09:53 #12
munne=kunne
Avatar billede Geekos Nybegynder
03. april 2013 - 11:49 #13
Ahhh okay. Tak for det :-D
Avatar billede 220661 Ekspert
03. april 2013 - 12:46 #14
Du skal lige gøre dette med dit svar:  http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
Avatar billede Geekos Nybegynder
21. april 2013 - 23:04 #15
Unskyld!! Havde glemt alt om at lukke spørgsmålet -.-'. Tak for alle svarene!
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2013 - 06:10 #16
velbekomme