Avatar billede laddesh2 Nybegynder
07. marts 2013 - 18:57 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Brug for hjælp.

Hejsa.
Jeg kunne rigtig godt tænkte mig at vide hvilken del der bedst kan betale sig at skifte ud hvis jeg skal opgradere min PC.
Vil det kunne betale sig at opgradere grafikkortet, eller skal jeg have nyt bundkort. Jeg ved at bundkortet understøtter PCI-E 2.0 og de nyere grafikkort står der PCI-E 3.0.
Har Windows 7 Ultimate.

Her er mine specs:

Nvidia Geforce GTS 250

Intel Core I7 920 2.67 GHz

ASUS P6T SE bundkort

8 GB Kingston RAM

Håber i kan hjælpe mig.
Avatar billede laddesh2 Nybegynder
07. marts 2013 - 18:58 #1
Vil meget gerne være klar til det nye GTA V når den tid er.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. marts 2013 - 19:37 #2
med windows 7 - start/kontrolpanel/system
se under windows experience index
der er dine enheder rangeret - den med laveste score står først i udskiftning (harddiske er langsomme, så glem dem).
Hos mig er grafik på 5-6 og resten over 7, så hvis jeg nu ville spille, så var det grafikkort, der skulle skiftes.
Avatar billede laddesh2 Nybegynder
07. marts 2013 - 19:49 #3
Graphics: 7.0
RAM: 7.4
Processor: 7.4

Ja det er jo så grafikkortet der er bagud, men igen kan det betale sig at købe et nyt der passer på bundkortet (PCI-E 2.0)?

Hvis jeg i fremtiden skal opgradere så kunne jeg forestille mig at de fleste grafikkort efterhånden kun passer til 3.0 hvilket mit nuværende bundkort ikke understøtter.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. marts 2013 - 21:01 #4
vend den lige om - hvis GTA V kommer om 3 mdr, og du køber grafikkort nu, så er det forældet når spillet kommer.
Hold ro på, og vent til du ser, om din pc rent faktisk ikke kan (hvis det skulle være tilfældet), og så vælge at skifte.
Avatar billede laddesh2 Nybegynder
07. marts 2013 - 21:08 #5
Lyder som en fornuftig ide.
Men regner stærkt med at den ikke kan trække GTA V, da jeg har spillet GTA IV på den og det kørte lige med nød og næppe.
Avatar billede laddesh2 Nybegynder
07. marts 2013 - 21:22 #6
Men hvis jeg nu skulle have det her grafikkort:http://www.computersalg.dk/produkt/585987?varenummer=585987&utm_source=PriceRunner&utm_medium=PriceRunnerLINK&utm_campaign=PriceRunner

- Skal jeg så opgradere mit bundkort for at det passer?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. marts 2013 - 22:05 #7
Vi skal kende din PSU (strømforsyning) for at kunne svarer på om et GTX 680 kan køre, forvent ny PSU da du skal op omkring 600 watt og gerne mere for at være sikker.

Det kræver også at du har fysisk plads i dit kabinet, harddisk-bay kan sidde i vejen.

GTX kan godt køre i dit bundkort, at det ikke er PCI-E 3.0 betyder ikke så meget (en smule lavere hastighed).

Til slut skal du også være obs. på varme i kabinettet, evt. ekstra kabinet-blæsere.

PS.
Disse kort er både hurtigere og billigere (jo hurtigere, jo længere nede):
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/evga-geforce-gtx-680-superclocked-2048-mb-id-6739146.aspx
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/gigabyte-gv-n680oc-2gd-2-gb-id-6758702.aspx
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/evga-geforce-gtx-680-sc-signature-2-gb-id-6777417.aspx
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/evga-geforce-gtx-680-sc-signature-2-2-gb-id-6866710.aspx

Toppen af poppen 1200 mhz. :
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/asus-gtx680-dc2t-2gd5-2-gb-id-6767526.aspx
Avatar billede laddesh2 Nybegynder
08. marts 2013 - 07:49 #8
min strømforsyning har 750 watt.
jeg har ellers fået af vide  at mit kommende grafikkort skal passe til pci-e 2.0. (ligesom mit bundkort understøtter) men det passer ikke?

og hvordan kan jeg vide om der er plads i kabinetet og om harddisken evt sider i vejen?

umiddelbart er det en ordenlig kasse, mit kabinet.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
08. marts 2013 - 09:26 #9
3.0 er bagud kompatibel med 2.1 2.0 osv. osv.

Lad ikke folk bilde dig ind at 3.0 er meget hurtigere end 2.0, der er tale om få FPS når det kommer til real tests.
(Den teoretiske forskel er langt større end den praktiske)

750watt lyder fint og omkring det jeg ville anbefale.

Det lyder som om du har plads (jeg vidste jo ikke om du havde et mini-tower).
Det mest sikre er at se specifikationerne (særligt længde) på det kort du vælger, derefter måler du fysisk i dit kabinet.
Mål evt afstanden i kabinettet med en snor, som du derefter måler med en tommestok.

Mange kort fylder også 2 pladser/åbninger bag i kabinettet pga. stor køler.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
08. marts 2013 - 15:03 #10
Du får lige nogle ca. tal:

GeForce GTS 250 Scorer    908
GeForce GTX 680 Scorer 5,562 + Hvor meget det er OC af fabrikanten.
Avatar billede laddesh2 Nybegynder
08. marts 2013 - 15:17 #11
Okay tak.

Men når jeg skal finde et nyt kort hvad skal jeg så kigge efter, du har jo linket nogle stykker.

Hvad har gjort at du lige synes at DE er gode? - også til prisen.

Og med hensyn til Pixel Shader og Vertex Shader har mit (GTS250) 4.0

Min bærbar har et GT630m kort med 5.0.

Jeg troede jo at GTS250 var bedre end GT630m, men har så ikke helt forstået hvad man kigger efter.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
08. marts 2013 - 15:39 #12
GeForce GT 630M Scorer    713
GeForce GTS 250 Scorer    908
GeForce GTX 680 Scorer 5,562 + Hvor meget det er OC af fabrikanten.
Selve GPU på 630m er langsommere, der er strømforbrug i højsædet.

Ydelsen, se på core clock, kontra pris.
Gainward GTX 680 2 GB GDDR5 kører standard hastighed for GTX 680 hvilket er Kerne clock    1006 MHz

Dem jeg linker til kører alle hurtigere.

Det nederste er ikke kun hurtigst, det er også mit favorit mærke (læg ikke for meget i det), Asus har altid været kendt for at ligge i den bedste ende vedrørende kvalitet af komponenter, ulempen er de ligger i den kostbare ende.

Alle kortene er af anerkendte mærker.
Avatar billede laddesh2 Nybegynder
08. marts 2013 - 15:57 #13
Hvor ser du score på de forskellige boards?

Og igen hvad med Pixel/Vertex Shader Version, skal man ikke også sikre sig hvad kortet har?

For eksempel har jeg testet Crysis 3 på min PC via Canyourunit.com
Der står at jeg har 4.0 og spiller kræver 5.0 (for optimal spil oplevelse), så det kunne jeg jo også godt tænke mig at mit nye kort har.

Når jeg ser efter ydelse på grafikkort, er det så udelukkende Core Clock, eller skal jeg også se efter video hukommelse?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
08. marts 2013 - 19:32 #14
Når du kigger på kort i så GTX 680 serien så kan alle kort det de skal kunne, det starter allerede meget længere nede (dit GTS 250 er mange generationer gammelt).
I så kostbare kort som GTX 660 - GTX 670 - GTX 680 - GTX 690 - GTX Titan er det du køber, flere FPS i spil.

RAM mængden over 2 GB er mindre vigtig, hastigheden på RAM tæller, men den er tit ens.
Hvis du går efter GPU type og core clock så har du eg ganske god rettesnor.
(eksempelvis er GTX660/GTX660 OC/GTX660 SC/GTX660 FTW samme GPU mens GTX 660 TI er en anden og hurtigere.)

Du kan ikke se OC versioner, men du kan se ydelserne ved standard clock.
Vær obs. på at kort med dual GPU placeres forkert da der kun måles på en GPU (GTX690/GTX590/HD6990)
Du kan lægge 5-20% til ydelsen alt efter hvor høj core clock kortene har.
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html
Avatar billede NielsErikK Juniormester
08. marts 2013 - 19:49 #15
Din pc er ikke mere verdens hurtigste, men det er dit grafikkort som skiller sig voldsomt ud.
Jeg ville normalt anbefale dig et hurtigt GTX 660 (måske GTX 660 TI)
Evt. et GTX 670.

GTX 680 og op er normalt samtidig med ny CPU (priserne stiger en del når vi taler GTX 680 og GTX 690, for ikke at tale GTX Titan).
Her er et par grumme eksempler.
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/evga-geforce-gtx-titan-6-gb-id-7200452.aspx
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/evga-geforce-gtx-690-hydro-copper-signature-4-gb-id-6926740.aspx
Avatar billede laddesh2 Nybegynder
09. marts 2013 - 10:30 #16
Tak for et grundigt svar, skulle mene at jeg har en anelse mere forståelse for hvad jeg skal kigge efter.

Men nu snakker vi jo meget Geforce, hvad med fx Radeon kort?

Passer de sammen med mit bundkort osv..
Avatar billede laddesh2 Nybegynder
09. marts 2013 - 10:34 #17
Det er vel det samme som med Geforce kortene.
Avatar billede laddesh2 Nybegynder
09. marts 2013 - 10:55 #18
I øvrigt, kan det virkelig passe at mit nuværende (forældede GTS 250) har 740 mhz, og dette "super" kort: GTX 675 har 600 mhz?

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gts250/specifications

http://www.geforce.co.uk/hardware/notebook-gpus/geforce-gtx-675mx/specifications
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. marts 2013 - 09:04 #19
Nyere Radeon kort vil virke, jeg kan dog godt li GTX 6xx serien da den yder godt og der er arbejdet på strømforbruget.

Nu skal du huske at 600 mhz ikke bare er 600 mhz, ser du på CPU, så er det mange år siden der kom:

Intel Core2 Duo E8400 @ 3.00GHz Score 2,181
Det betyder jo ikke den kan yde som:
Intel Core i7-3940XM @ 3.00GHz     Score 9,962

Det er årsagen til jeg for det meste poster score som i denne post, frem for blot at udlevere link til lister.
Det er godt med lidt ekstra baggrundsviden når man skal sammenligne GPU/CPU.

Eksempelvis vil disse to CPU være lige hurtige i SPIL hvis de kører samme antal GHz (som det er nu vinder 3770k minimalt), men køres videoediting så er 3770K pludselig klart hurtigst (ved samme GHz).
Her kommer det altså også an på hvad der køres på CPU (spil kontra seriøst stuff)
Det er jo ikke noget som kan ses direkte ud af en score/GHz.
Intel Core i5-3570K @ 3.40GHz Score 7,145
Intel Core i7-3770K @ 3.50GHz Score 9,630

I #18 sammenligner du et kort til stationær (der må bruge meget strøm), med et kort til bærbar som virkelig skal passe på strømforbruget, til gengæld er GPU nyere og mere avanceret.

GeForce GTS 250 Scorer    908
CUDA Cores 128
150Watt maxforbrug.

GeForce GTX 675M Scorer 2,312
CUDA Cores 960
100Watt maxforbrug.

Jeg tror vi har rundet dit oprindelige spørgsmål (og lidt til), så her får du et svar til pointgivning.  :-)