Avatar billede Jannick1102 Nybegynder
18. februar 2013 - 10:50 Der er 14 kommentarer

HJÆLP TIL KØB

Hej alle eksperter derude...
Jeg står og skal til at købe en ny computer helt fra bunden...
Jeg er nu nået til at skulle vælge styresystem.

Jeg står og skal vælge og har tænkt mig at gå med Windows 7 professionel da jeg skal bruge den i en gamer-PC som kommer til at køre med 16GB ram og muligvis med flere i fremtiden...

Jeg har kig på disse to:

http://www.computersalg.dk/produkt/834831/microsoft-windows-7-professional-w-sp1#

Og

http://www.computersalg.dk/produkt/364313/microsoft-windows-7-professionalda#

Jeg ved ikke hvilken jeg skal vælge eller hvad foreskellene på de to produkter er?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. februar 2013 - 11:26 #1
Som jeg ser de to tilbud er det første en oem der knytter sig til kun en pc.
Det andet tilbud er derimod (som jeg ser det) en version du kan flytte til en ny pc, og bruge igen og igen.
Det er det som er forskellen på de to.
Indholdet bør være det samme.
Avatar billede Jannick1102 Nybegynder
19. februar 2013 - 08:43 #2
Så hvis jeg nu skal til at købe en computer som jeg selv skal til at samle?
Hvilken skal jeg så købe ?? :)
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2013 - 09:40 #3
Du kan stadig bruge begge versioner.
Det er kun et spørgsmål om du også vil bruge Win 7 til den efterfølgende pc. Køber du OEM versionen så lænker den sig til den pc du bygger nu. Køber du en ny vil du ikke under normale omstændigheder kunne bruge denne licens igen.
Det kan du med retail udgaven.
Det er så det valg man lige skal tænke over.
Avatar billede Jannick1102 Nybegynder
19. februar 2013 - 11:00 #4
Hvis jeg køber min en computer nu, hvor jeg installerer win7 på en SSD, i min computer... Kan jeg så ikke skifte dele ud omkring SSD, og så stadig bruge win7??

Altså ville det ikke være muligt at installere det på en SSD og bare flytte SSD over til en anden PC ?? :)

Undskyld de dumme svar... men jeg er ny i alt dette her :)
Avatar billede Jannick1102 Nybegynder
19. februar 2013 - 11:02 #5
Men mine planer er ikke at skifte computeren ud lige forløbigt...
Jeg køber en computer hvor min plan er at lave løbende opgraderinger, og muligvis om 10 år skifte CPU og mob :)
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2013 - 12:43 #6
Jo harddiske og ram er ikke normalt noget som ændrer så væsentligt på din pc at du får problemer med licensen.
Det er når du udskifter bundkortet det går galt.
Er ikke klar over om grafikken er et problem. Har ikke selv haft problemer med sådanne ting, da jeg selv kun har opgraderet på ram og harrdisk.
Avatar billede Jannick1102 Nybegynder
19. februar 2013 - 13:05 #7
Ok :)

Så hvis jeg ikke har tænkt mig at ændre meget på min computer så kan jeg sagtens nøjes med den billige ?? :)
Avatar billede 220661 Ekspert
19. februar 2013 - 13:12 #8
Ja det kan du. Det normale er jo også når en pc er preinstalleret fra producent er det altid en OEM version der tilknytter sig den pc man har købt.
Avatar billede jenscarlo Juniormester
19. februar 2013 - 19:52 #9
Du kan roligt købe den billige den knytter sig ikke til noget,det er noget mange tror,men jeg har flyttet en OEM mange gange og jeg har aldrig haft problemer,det er sket at jeg har skulle ringe til Microsoft der er heller ikke nogen problemer med at få den aktiveret.Det er iøvrigt også sket at jeg måtte ringe til Microsoft med den dyre udgave,så der ikke nogen forskel,andet end med den dyre får du både en 32 bit og en 64 bit version hvis du skal have det med OEM kommer du op på samme pris som retail versionen.
Avatar billede jenscarlo Juniormester
19. februar 2013 - 20:05 #10
Det skal lige med at en præinstalleret version ikke kan flyttes,den er bundet til den PC den er født med,en der købt i en butik kan du sagtens flytte sålænge den kun er installeret på en PC er der ingen problemer,heller ikke hvis man skal ringe til Microsoft,det eneste man bliver spurgt om er om den er installeret på mere end en Computer.
Avatar billede Jannick1102 Nybegynder
19. februar 2013 - 21:23 #11
Når du skriver flytte det ? hvad mener du så ?
Mener du fx fra hdd til ssd?
Eller fra computer til computer :)
Avatar billede jenscarlo Juniormester
19. februar 2013 - 21:53 #12
Ja fra en harddisk til en anden,men jeg har også flyttet fra en PC til en anden PC,sålænge det kun er installeret på en PC er der ingen problemer.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. februar 2013 - 16:00 #13
For at få en forklaring på hvad en oem licens er,kan man læse dette:
http://www.microsoft.com/da-dk/licens/licensaftaler/oem-boks-faq.aspx
Avatar billede jenscarlo Juniormester
20. februar 2013 - 20:08 #14
Der står jo tydeligt at det gælder præinstalleret Software,det har jeg jo netop forklaret#10.den med at det et forbudt for forhandlere at sælge Windows uden en PC den holder ikke,så skulle samtlige forhandlere i hele Landet bryde loven,så den regel må betragtes som forældet,og ikke gældende længere.