Avatar billede mccookie Seniormester
18. januar 2013 - 11:40 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Håndtering af æøå ÆØÅ

Hej,

Jeg har en database med et felt hvori et bynavn er opført, og her vil jeg gerne via PHP søge i dette felt - Men støder ind i lidt problemer omkring æøå!

Eks.
Århus
århus
åRHus
ÅRHUS
ÅrhUS

Jeg vil gerne at når jeg søger på %År% så kommer alle ovenstående eksempler frem..... Men jeg kan kun få de eksempler frem der passer 100% på strengen.....

Nogen der kan give en fornuftigt forklaring?
Avatar billede mccookie Seniormester
18. januar 2013 - 11:41 #1
æøåÆØÅ er jo opført i databasen med UTF8 og her kan jeg ikke bruge lower/upper......
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. januar 2013 - 14:08 #2
Hvorfor kan du ikke bruge lower med UTF8?
Avatar billede mccookie Seniormester
18. januar 2013 - 14:19 #4
Hej

Jeg har denne SQL:SELECT `id`,`knr`,`navn`,`adresse`,`postnr`,`postby`,`serienummer`,`tlf`,`ipadresse`,`version` FROM LM10 where `postby` LIKE ?

Problemet er jo at Æ og æ ikke blot er Æ og æ når det står i databasen, men derimod står det som: ø og Æ
Så her er det lidt svært at bruger Lower til noget som helst :-(
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. januar 2013 - 14:34 #5
Men har du din MySQL tabel i utf8 og du smider i tabellen med utf8, burde der stå æøå i din database. utf8_general_ci er case insensitive.
Avatar billede mccookie Seniormester
18. januar 2013 - 14:49 #6
Hej

Jeg sætter følgende:
<? header('Content-Type: text/html; charset=utf-8');
?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

Har rettet det pågældende felt til utf8_general_ci

I DB: Århus
I DB: Ã...rhus

Søgestreng: %Århus% fanger kun den sidste.......

Syntes ikke det giver helt pote
Avatar billede mccookie Seniormester
18. januar 2013 - 14:51 #7
Og på den post hvor der står Århus i DB får jeg følgende output fra:
&#65533;rhus

Så er lidt i tvivl om jeg gør noget forkert!
Avatar billede mccookie Seniormester
18. januar 2013 - 14:51 #8
&#65533; = Ruder firkant med ? i
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. januar 2013 - 14:57 #9
Et eller andet går galt. Prøv i dit editeringsprogram at se om selve filen er UTF-8.
Avatar billede mccookie Seniormester
18. januar 2013 - 15:01 #10
Kan det give problemer hvis min php fil er det ene eller andet
??
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. januar 2013 - 15:12 #11
Absolut.
Avatar billede mccookie Seniormester
20. januar 2013 - 19:31 #12
Hej

Smid venligst et svar, problemet var UTF8 fra PHP delen mod MySQL delen..... Kører perfekt med æøå :-)
Avatar billede michael_stim Ekspert
25. januar 2013 - 10:58 #13
Ellers tak, samler ikke på point. Accepter bare dit eget svar så spørgsmålet bliver lukket.
Avatar billede mccookie Seniormester
28. januar 2013 - 10:22 #14
Ok og mange tak for hjælpen!§!!!