Avatar billede HHA Professor
08. januar 2013 - 18:36 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Lenovo Thinkstation M57 vil ikke boote

Har lige fået en vens PC ind, den booter kun på til noget Lenovo software med gendannelse mv.
Hvordan får jeg den til at boote fx normalt eller fejlsikret?

Håber der er nogen der kan hjælpe hurtigt, da det er en der bliver brugt til et bådelaug.

Den kører Vista Buisness.

Hans Henrik
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. januar 2013 - 18:55 #1
Hej.

  Hvis den automatisk starter op på recovery-partitionen, kunne det jo tyde på at OS'et er kvæstet. Har du prøvet at boote fra noget i retning af Hiren's BootCD eller lignende?

De bedste hilsner
Avatar billede HHA Professor
08. januar 2013 - 19:05 #2
Den starter op på recovery med det samme.
Hiren's bootcd, hvad er det.
Noget der følger med pc'en fra ny?

Hans Henrik
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. januar 2013 - 19:14 #3
Hej igen.

  Nej, det er simpelt hen en værktøjskasse med alt muligt spændende. Du kan hente den på http://www.hiren.info/
Hvis du kan se Windows-partitionen, kan du som minimum få data kopieret ud på noget USB-stick. Der er også værktøjer til at vælge opstartspartition nede under MBR-tools.
  Håber den kan bringe dig i mål.

/Carsten
Avatar billede HHA Professor
08. januar 2013 - 19:14 #4
ok, googlede det.
Men, nej det har jeg ikke.
Er ved at brænde skiven nu og vil prøve den.

Noget man skal være OBS på?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. januar 2013 - 19:18 #5
Det mener jeg ikke - når først vigtige data er kopieret ud i sikkerhed på en USB-stick eller ekstern harddisk, vil det jo være forholdsvis ufarligt. Og er du utryg ved at ændre i MBR, kan du jo lade den geninstallere Windows fra recovery-partitionen, installere applikationer igen og lægge data tilbage på disken.
Avatar billede HHA Professor
08. januar 2013 - 20:24 #6
Men hvorfor er den begyndt at boote til recovery og ikke windows?
Hvad kan jeg gøre med Hiren's cden.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. januar 2013 - 11:27 #7
Hej igen.

  Hvis din MBR (Master Boot Record) er beskadiget, kan den "komme til" at boote den forkerte partition. Sådan noget kan der rettes op på med Hiren's BootCD med nogle af de værktøjer, du finder under MBR.

/Carsten
Avatar billede HHA Professor
10. januar 2013 - 07:21 #8
Det var nok MBR der var defekt, for det hjalp at rep. den.
Hvordan giver man point?
10. januar 2013 - 09:48 #9
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. januar 2013 - 11:32 #10
Hej igen.

  Godt du fik liv i den igen.
  For pointgivning, accepterer du blot svar.

De bedste hilsner
Carsten