Avatar billede klausa Juniormester
30. december 2012 - 19:24 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Windows 8 på en USB disk

Hvordan installerer jeg Windows 8 på en USB3-disk?

Jeg har prøvet med at lave min USB-disk som både en MBR type og en GPT type.
I begge tilfælde har lavet en 100GB partition, hvorpå jeg ønsker Windows 8 installeret.
Ved GPT disken får jeg følgende fejl meddelelse når jeg udvælger disken som installations disk:
  "Windows cannot be installed to this disk. The selected disk is of the GPT style.
Windows cannot be installed to this disk. Setup does not support configuration of or installation to disks connected through a USB or IEEE 1394 port."

Ved MBR disken får jeg følgende fejl meddelelse når jeg udvælger disken for installations disk:
  "Windows cannot be installed to this disk. Setup does not support configuration of or installation to disks connected through a USB or IEEE 1394 port."

Når jeg ser min USB-disk i Disk Management (under Windows 7) har den samme status som PC'ens Hard Disk, og når jeg tager deres egenskaber (properties) er den helt identisk med en normal harddisk.
Hvorimod en 'normal' USB2 key har helt andre egenskaber.

Mvh
Klaus A
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2012 - 19:32 #1
Så vidt jeg ved, kan windows ikke boote op på en ekstern harddisk.
Derimod har jeg læst, at den kan køre fra en USB stick. Det må være lige som ved en installations USB stick, der bliver lagt en bootfil ind. Bios kan åbenbart ikke læse bootfilen fra en ekstern disk.
Avatar billede klausa Juniormester
30. december 2012 - 20:09 #2
Jeg troede ikke der var nogen forskel på en USB-harddisk og et USB-stik(?).
Du har ret i at det er muligt at boote fra etr USB-stik:
http://www.kingston.com/en/usb/bootable#DTWS
Men jeg har en USB3 harddisk, så viljeg hellere bruge denne, frem for at købe et USB-stik
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. december 2012 - 20:52 #3
Hej.

  Mon ikke det ligger i en begrænsning, valgt fra Microsoft's side, når installer'en selv svarer med "Setup does not support configuration of or installation to disks connected through a USB or IEEE 1394 port."?

De bedste hilsner
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2012 - 21:20 #4
#2 Næh man skulle jo umiddelbart tro, ar det var det samme når det går over USB. Jeg ved at flere har forsøgt med install. på extern HDD uden held. Men der er andre, som mener det kan lade sig gøre.
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1874266
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2012 - 21:23 #5
Nej jeg læste forkert. Der skal installeres en Virtual HDD på den externe, og installeres derpå. Og det er jo noget andet.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. december 2012 - 21:34 #6
på pc er der usb-stik med sort eller blå tunge - de blå er usb3.

Hvis du sætter din usb3-disk i et stik med sort tunge, så kører den kun som usb2.
Efter installationen så kan du flytte stikket til et med blå tunge, og øge hastigheden.
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2012 - 08:56 #7
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2012 - 13:09 #8
Men spørgers problem er, at han vil køre Windows fra en USB harddisk:)
Avatar billede klausa Juniormester
01. januar 2013 - 14:39 #9
Hej Treatmenice (#7)
Giv mig lige et svar så du kan få dine point.
Godt nok kom du ikke med en 'kogebogsløsning', men dit links ledte mig på sporet med, at jeg kunne bruge Windows ADK Kit.

Jeg kunne ikke få ImageX.exe programmet til at virke, men i stedet lykkedes det mig med DISM.exe til at virke, som beskrevet sidst på denne side:
tweaks.com/windows/52279/how-to-create-a-windows-to-go-usb-drive

Nu har jeg min oprindelige maskine med Windows 7, samt en USB3-disk med Windows 8.
Der er ikke dual (Windows)boot på min hovedmaskine, så default starter PC'en i Winodws7. For at boote i Windows 8, skal jeg vælge USB i min BIOS boot menu.

Så det er lige hvad jeg ønskede kmig.
Mvh
Klaus A
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2013 - 07:51 #10
ok