Avatar billede agerkvist Nybegynder
15. december 2012 - 12:38 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

Langsom down- og upload over WIFI

Jeg har Kalundborg Antennelaug som internetudbyder og hae en 30/5 Mbit forbindelse.

Hastigheden er helt i top når jeg forbinder min bærbare til kabelmodemmet via et kabel.

Når jeg så sætter en trådløs router ind - Dlink DIR-615: http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/netvark-og-router/DIR615/d-link-tradlos-n-router - så få jeg kun 9 Mbit ned og kun 0.15 Mbit ned.

Firmware er up to date og jeg kører WPA2, 20/40 MHz channel width og har prøvet at skifte kanaler efter at have kørt inSSIDer.

Der er en bærbar, en iPad 2 og en smartphone (HTC Desire) med adgang til nettet.

Hvad kan jeg gøre for at få mere ud af min forbindelse? Og hvad er realistisk at kunne opnå via Wifi når jeg har 30/5?

Kan det klares via indstillinger, eller skal jeg have en ny router? I så fald hvilken. (Så vidt jeg kan læse mig til, burde min nuværende kunne klare 30 Mbit, men jeg er ikke ekspert)

Tak for hjælpen.
Avatar billede Blueeyez Mester
15. december 2012 - 14:40 #1
Eksisterer problemet i alle dine enheder, eller kun enkelte?

og i hvilken forbindelse oplever du følgende?
Avatar billede agerkvist Nybegynder
15. december 2012 - 14:58 #2
Det eksisterer i alle enheder - har kørt hastighedstest på både bærbar og ipad med samme resultat.

Jeg skal måske nævne at signalstyrken i følge windows er "udmærket" med grønne barer hele vejen op.

Kabelmodel og router befinder sig på førstesalen og de bærbare enheder i stueetagen, men jeg har netop haft min aptop med oven på og kørt en hastighedtest - her fik jeg faktisk kun 5 Mbit ned.

Har netop talt med den lokale router pusher og han mener at mit nuværende hardware skulle kunne klare opgaven helt fint.
Avatar billede agerkvist Nybegynder
15. december 2012 - 15:02 #3
Bousinfo: jeg har netop testet via naboens trådløse netværk - der fik jeg 2 Mbit både op og ned! Her er det forståligt at nedhastigheden er langsom, men MEGET hurtigere op hastighed end via mit wifi - det er samme udbyder.
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2012 - 16:05 #4
Avatar billede sadolin1978 Novice
15. december 2012 - 16:53 #5
hvilken standard køre dine enheder med ? B G eller N dit netværk stiller sig automatisk til den langsomste enhed på netværket. Dette kan undgåes ved at selv bestemme standarden hvor den hurtigste godkendte PT. er N
Avatar billede Blueeyez Mester
15. december 2012 - 17:24 #6
#3 Okay lyder mistænkeligt.. Hvor gammel er din router?

Dernæst blot et mindre forsøg... prøv og sæt en anden
router til dit modem evt lån en du kenders... det tager
kun 5 - 10 min at teste dette... (højest medmindre du ikke
bor tæt på din nabo/ven ;)
Avatar billede agerkvist Nybegynder
16. december 2012 - 11:20 #7
@treatmenice - forbindelsen er den samme uanset om computeren er tæt på routern, desværre.

@sadolin - hmm det ved jeg faktisk ikke. Routeren er sat til at køre mixed n, g og b. Hvordan tjekker jeg hvad de forskellige enheder kører?

@Blueeyez - Routeren er købt i August 2011. Har ikke lige adgang til en anden router, men må prøve at få fat i en for at teste.

Skal lige teste lidt mere, men da jeg kørte kabel fra routeren til computeren var forbindelsen stadig langsom, så det virker altså som om det er routeren - men skal som sagt lige teste det sidste her igen.
Avatar billede sadolin1978 Novice
16. december 2012 - 14:12 #8
hvis den køre langsomt med kablet også så ville jeg prøve at skifte routeren. Jeg har hørt noget om at D-Link ikke altid overholder de standarder der er sat mht. hastighed og længde på kabel og andet.
Har du mulighed for det så prøv noget Linksys/Cisco dette er dog i den tunge ende mht. pris
ellers har jeg selv gode erfaringer med Netgear
Avatar billede sadolin1978 Novice
16. december 2012 - 14:13 #9
men for at vende tilbage til hvordan du kan finde ud af hvad dine enheder køre prøv at sætte routeren til at køre N standarden og se om alle enheder kan logge på kan de ikke der køre de nok en lavere standard og hiver dermed hastigheden ned på nettet
Avatar billede agerkvist Nybegynder
16. december 2012 - 14:25 #10
Alle enheder kan sagtens logge på når jeg skifter til N.

Og så har jeg lige kørt fælgende opsætning:

Kabelmodem ---(netkabel)--> Dlink router ---(netkabel)--> bærbar

Det gav den samme lave hastighed. Der er altså ingen tvivl om at routeren er problemet - spørgsmålet er så bare om det er opsætning/indstillinger, eller om det simpelthen er noget bras der ikke kan hvad det skal.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2012 - 15:07 #11
http://www.routertech.org/viewtopic.php?t=1424

prøv at lave en test af router

m.v.h
Avatar billede Blueeyez Mester
16. december 2012 - 16:35 #12
#7 Så er det som jeg har mistænkt enten routeren eller firmwaren/opsætning.. jeg tvivler meget på det er opsætningen, men jeg kan ikke udelukke det... så du bør lavet en reset manuelt af routeren og derefter prøve igen med kabel.. gør det ingen forskel så vil jeg nok søge efter ny router.. Har selv en fra Cisco/Linksys og de er meget gode hvad angår netværksudstyr (Min erfaring).. men jeg ved os du ikke kan få en top tunet router for 200 kr.. kvalitet koster, men hvis du bruger internettet meget så kand et godt betale sig at være omhyggelig ;)
Avatar billede agerkvist Nybegynder
16. december 2012 - 16:56 #13
@treatmenice hmm m får nogle script fejl når jeg forsøger at køre det program.

@blueeyez det må jeg prøve - og nej, 200 er ikke det vilde budget men dengang skulle jeg bare have et eller andet.

Men offtopic, hvad skal man så ud og have og hvor billigt kan man slippe?
Avatar billede sadolin1978 Novice
16. december 2012 - 17:27 #14
her er lidt taget fra den lokale superbrugs vil nok anbelafe den dyre af de modeller der er på

https://webshop.coop.dk/kategori/elektronik/computertilbehoer/netvaerk

Cisco/Linksys er et godt mærke når det drejer sig om netværks udstyr
Avatar billede Blueeyez Mester
16. december 2012 - 20:46 #15
#13 Det kommer helt an på dine pris grænser ;) Min egen router har i sin tid kostet 1200 kr ca, men den har så heller aldrig svigtet mig hvor jeg ofte har hørt andre har problemer med deres :) (Jeg ved godt du sikkert kan nøjes med en mindre pris, men der hvor jeg vil hen er blot at jeg er nødt til og kende den højeste pris du vil betale og hvad du forventer af den. Derefter vil jeg godt komme med nogle gode bud) ;)
Avatar billede agerkvist Nybegynder
16. december 2012 - 21:03 #16
@Blueeyez Mjah det er et rigtig godt og relevant spørgsmål :)

Hvis vi skal starte med hvad jeg forventer, så forventer jeg egentlig "bare" en router der giver mig den hastighed jeg egentlig skal have - altså 30/3 - selvom jeg godt ved at der altid vil være lidt tab i hastighed når man kører wifi. Men så lad mig spørge: hvilken hastighed er det realistisk at få over wift når man har 30/3 via kabel?

Derudover så forventer jeg en router der giver en stabil forbindelse, dvs. at nettet ikke ryger hele tiden - og her vil jeg lige tilføje, at min DLink router fungerer noget nær upåklageligt. Jeg har aldrig haft nogen problemer med den før nu.

Og så er der prisen og hvis jeg nu skal være helt ærlig, så vil jeg meget nødig skulle af med mere en 500 kr. 300 ville være fedt og 400 ok hvis det så bare dur.

Jeg ved godt det ikke er alverden når vi taler om hardware, men jeg mener bare det må være muligt - og så er jeg selvfølgelig bare mega irriteret over at min nuværende router ikke kan yde det den bør :P
Avatar billede sadolin1978 Novice
16. december 2012 - 22:08 #17
Avatar billede Blueeyez Mester
17. december 2012 - 10:54 #18
#16 Som #17 er jeg os endt med denne router, har dog fundet den ved en billigere og trofast forhandler: http://www.bj-trading.dk/bjshop/default.asp?pv=E1200-EN&pn=Linksys&vare=695326&f=edbp

Handler selv ved bj-trading.dk ;-)
Avatar billede agerkvist Nybegynder
17. december 2012 - 15:04 #19
#17 og #18

jamen det lyder jo som et fornuftigt bud på en router - og prisen hos BJ Trading er rimelig synes jeg.

Jeg tror nu stadigvæk at jeg prøver at låne en router med hjem fra den lokale Expert eller noget i den stil, for at være 100% sikker på at det er hardwaren den er gal med. Prøver at suse forbi idag på vej hjem og kommer med en opdatering senere.
Avatar billede Blueeyez Mester
17. december 2012 - 16:17 #20
#19 Helt iorden :-) Forstår skam os godt, det med og skulle gøre sådanne ændringer her kan være trælse.. men har du prøvet og nulstille routeren manuelt?
Avatar billede agerkvist Nybegynder
17. december 2012 - 20:13 #21
Så har jeg prøvet med en ny router og ny er hastigheden på den bærbare helt i top! Fantastisk. IPadden er dog tilgengæld blevet meget langsom, men prøver lige at genstarte den.

Jeg har i hvert fald prøvet at resette den gamle router - taget strømmen ud i 15 sekunder og trykket på reset knappen.

Den router jeg havde med hjem er en netgear: http://www.netgear.com/home/products/wirelessrouters/work-and-play/wnr2000.aspx

Nu er jeg jo ikke eksperten, men jeg sidder med fornemmelsen af at den I linkede er bedre - og endda også lidt billigere - er det sandt? Den her Netgear koster 399,00.
Avatar billede Blueeyez Mester
17. december 2012 - 22:00 #22
#21 Du skal kun have strøm til din router, holde reset knappen nede i 30 sekunder og derefter lade den stå og tænke.. den vil blinke med lysene.. når den stopper så tilslutter du den til dit modem + pc og sætter trådløs op og kobler pcen fra kabel og hopper på trådløs og laver en hastighedstest :-)

Vil helst ikke udtale mig for groft, men netgears er såvidt jeg ved af i en billigere klasse, men det betyder os du ikke får helt det samme ud af det som med linksys.. Det kommer så os an på hvad man foretager sig på nettet, men med den internet forbindelse du har så vil jeg tro at du er typen der bruger meget internet.. (Ellers er der ingen grund til så stor en internet forbindelse som din)...

Linksys er oftest ikke billigere, men kvalitet er det.. Men man skal huske på konfigurere man sin router forkert/stiller den fysisk dårligt.. så kan selv den bedste router blive dårlig ;-)

Men jeg vil godt have dig til og nulstille din egen router som jeg har beskrevet og hvis det stadig ikke gør en forskel så kan du høre en der har forstand på det om og gøre det og hvis han os siger det ikke går så er det ud og køb en ny, men skynd dig.. den frifragt der er på bj-trading.dk fortsætter ikke i lang tid (Går jeg ud fra)...
Avatar billede agerkvist Nybegynder
18. december 2012 - 20:13 #23
Hmm nu har jeg netop prøvet med reset af routeren og den bærbare er nu forbundet via kabel.

Download hastigheden er stadig kun 10 Mbit, men upload hastigheden er nu 5 Mbit, som den skal være.
Avatar billede agerkvist Nybegynder
18. december 2012 - 20:15 #24
Nej hov vent...jeg tror sgu det virker nu!
Avatar billede agerkvist Nybegynder
18. december 2012 - 20:22 #25
Hmmm nej...hastigheden varierer meget fra gang til gang, men den var på 30/5 en af gangene...
Avatar billede sadolin1978 Novice
19. december 2012 - 14:36 #26
Netgear er i den lidt billige ende men som jeg har oplevet bedre end D-Link

Linksys er ejet af Cisco og er rigtig god kvalitet.

men som #22 skriver så er det vigtigt at konfigurere sin router ordenligt for at få mest muligt ud af den
Avatar billede Blueeyez Mester
19. december 2012 - 19:00 #27
#23 Kunne altså godt tyde på din router er ustabil... rent hardware mæssigt (Kan os være konfiguration, men jeg finder det svært og tro helt på i forhold til med de informationer du har oplyst os om.)
Avatar billede agerkvist Nybegynder
21. december 2012 - 19:00 #28
Nå, jeg har haft lidt travlt de sidste par dage, så har ikke fået svaret tilbage.

Først og fremmest tak for hjælpen - er jo endt med en ny router og det fungerer stadig perfekt, så jeg tror faktisk bare jeg beholder den Netgear router jeg har købt.

Og ja, det lader i den grad til at den gamle router er ustabil - men det undrer mig godt nok at upload hastigheden er i orden efter en reset :P

Hvis der er nogen der er interesseret i pointene, så skriv bare et svar så skal jeg acceptere det - I har sådan set allesammen hjulpet :)
Avatar billede sadolin1978 Novice
21. december 2012 - 19:37 #29
jamen her er svar med henvisning til alle kommentar fra sadolin1978
Avatar billede sadolin1978 Novice
21. december 2012 - 19:37 #30
undskyld prøver igen

jamen her er svar med henvisning til alle kommentar fra sadolin1978
Avatar billede Blueeyez Mester
21. december 2012 - 20:16 #31
Godt at høre :) Et svar herfra ;)
Avatar billede agerkvist Nybegynder
21. december 2012 - 20:26 #32
Fornemt - jeg accepterer begge svar så er der point til jer begge.

Glædelig jul :)
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2012 - 12:50 #33
du glemte ar acceptere dem

m.v.h
Avatar billede agerkvist Nybegynder
02. januar 2013 - 12:11 #34
Ah troede det var gjort - det er det i hvert fald nu :)
Avatar billede neontetra Nybegynder
03. maj 2014 - 09:03 #35
Så hvis du har internetforbindelse hastighed problem med din trådløse forsøge med følgende trin,
1..) Nulstil den trådløse router ved hjælp af afbryderknappen på det, eller ved at frakoble den og tilslutte den igen
2.). Placer den trådløse router i en ideel beliggenhed. Jo højere den er, jo bedre, men ikke sætte det i nærheden af ​​metalgenstande.
3.). Få så tæt som muligt på routeren med den enhed, du forsøger at oprette forbindelse.
4.). Hold routeren og forbinder enheden væk fra andre elektronik. Du bør især holde sig væk fra telefoner, fax-maskiner og mikrobølgeovn. osv.
5..) Juster Wifi antenne, hvis det har en.
6.). Skift routerens kanal, især hvis andre trådløse routere nearby.Following disse skridt ville give dig en stabil internetforbindelse og også øget hastighed i forbindelse. Du kan tjekke din internet hastighed fra http://www.scanmyspeed.com/ før og efter at have fulgt disse trin.