Avatar billede niels95 Nybegynder
09. december 2012 - 12:17 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Formatering

Hej

Er der nogen der ved, om det er muligt at købe en formateringsdisk til Mac, lige som til Windows PC'er, så ens Mac bliver som ny?
Avatar billede computerlab Nybegynder
09. december 2012 - 13:38 #1
Ja, du kan købe en OS X installations disk, og lave en ny installation, så bliver en helt som ny.

Hvis da ikke din Mac har en "recovery" du kan re-installere fra. Hold Command-R nede under boot.

Mvh, Brian
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2012 - 14:44 #2
er det sådan en du mener

http://en.softonic.com/s/mac-os-x-10.4-install-disk:mac

ved ikke noget om mac

m.v.h
Avatar billede niels95 Nybegynder
09. december 2012 - 14:53 #3
Hej. Tak for jeres hurtige tilbagemelding.

Brian, kan du forklarer nærmere hvordan man re-installere uden disk, og ellers, hvor man kan købe re-installationsdiske til Mac henne?
Avatar billede computerlab Nybegynder
09. december 2012 - 15:23 #4
Niels, Hvilken Mac har du? Og hvilken version af OS X?
Evt. se i "Æble menu" - øverst til venstre, og "Om denne Mac".

Hvis det er en nyere version, kan du som sagt bare boote op med CMD+R holdt nede, og i "Recovery" vælge at re-installere.

Ellers kan du f.eks. købe 10.7 eller 10.8 i Mac App Store og installere via en USB nøgle. 10.8 koster 129,- Kr.
Men, det afhænger af hvilken model du har.

Pas på med at hente OS X fra andre steder end fra Apple. Den findes absolut ikke som "Trail" eller "prøve version". Link fra "treatmenice" ser noget suspekt ud.

Mvh, Brian
Avatar billede niels95 Nybegynder
09. december 2012 - 15:40 #5
Hej Brian.

Jeg har en MacBook Air, købt i 2010.
Jeg havde således oprindeligt styresystemet OS X, men kører nu med Lion OSX Version 10.8.2, som jeg har opdateret til via App Store.

Mvh
Niels
Avatar billede computerlab Nybegynder
09. december 2012 - 16:02 #6
Hej Niels

Så har du jo købt og betalt for din opgradering af OS X.
Lion er 10.7
Mountain Lion er 10.8

Udfordringen er bare at installations filen blev slettet efter opgraderingen - med mindre du tog en backup af den inden.

Så, hvis du kan komme til at hente den igen, kan det være løsningen. Ellers kan jeg lave re-installation for dig.

Mvh, Brian
Avatar billede sinumsen Nybegynder
09. december 2012 - 17:23 #7
Hvis du har købt 10.8 opgraderingen via appstore, så må selve mountain lion opgraderings app'en lille i din program mappe.

Til at lave en installationsdisk/usb af denne vil jeg anbefale Carbon Copy Cloner - http://www.bombich.com

Jeg mener at huske at denne selv kan finde ud af at lave en bootdisk ud af denne installer. Hvis ikke lige du kan se dette i programmet skal du gøre følgende..

Højreklik på installeren i din program mappe. Vælg vis pakke indhold. Naviger Contents > Shared Support, og du vil se en dmg fil "InstallESD.dmg" Kopier denne til skrivebordet. Få nu CCC til at klone denne .dmg til en disk/usb og start op fra denne. Inden du begynder den friske installering starter du diskværktøjet op og formaterer din disk. Vær opmærksom på at installationen kræver netforbindelse. Tilslut enten et kabel eller aktiver det trådløse net øverst til højre i menulinien.

Alternativt er der en giude her. Jeg har dog ikke selv prøvet dette software da jeg har gjort det som jeg beskrev ovenfor, men alligevel får du den lige.. http://arstechnica.com/apple/2012/07/how-to-create-a-bootable-backup-mountain-lion-install-disk/

HUSK BACKUP FØRST :)

God fornøjelse

Henrik SImonsen
Avatar billede niels95 Nybegynder
09. december 2012 - 18:48 #8
Sker der noget ved at hente Mountain Lion igen fra App Store, og installerer den igen, eller giver det anledninger til komplikationer?
Avatar billede sinumsen Nybegynder
09. december 2012 - 18:55 #9
Du vil godt kunne hente den igen, men ikke installere den vil jeg tro. Du har jo allerede den nyeste opdatering installeret.

Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener at opnå ved dette forsøg?
Avatar billede niels95 Nybegynder
09. december 2012 - 19:15 #10
Jeg vil gerne at min Mac bliver som nye. Der kommer nogle gange et pop-up vindue op, men inden man ser sig om, så er vinduet væk igen, og så er den generel lidt langsom.
Avatar billede sinumsen Nybegynder
09. december 2012 - 19:35 #11
Jeg er ikke den store tilhænger af alverdens smart programmer der kan "fixe" din computer og lover dig alverdens fremgang i dens ydelse. Hvis du mener der er noget galt med den og du ikke kan se nogen umiddelbar forklaring på det, så vil jeg anbefale dig af gennemgå proceduren i mit indlæg #7.

Husk nu backup af dine filer. Husk evt også at eksportere dine bookmarks i safari så du nemt kan importere dem igen. I det hele taget, så tænk dig grundigt om inden du booter fra install disken og går i gang med formateringen af din disk.  Alt efter hvilke programmer du bruger, så tænk lidt over om der er særlige indstillinger eller filer der vil være smart for dig at gemme på en backup for at lette arbejdet med at komme hurtigt op at køre igen.
Avatar billede computerlab Nybegynder
09. december 2012 - 19:52 #12
Som sagt, så bliver OS X installations filen automatisk slettet efter opgraderingen, så den kan ikke genbruges.
Avatar billede niels95 Nybegynder
13. december 2012 - 14:46 #13
Kan man købe OSX-installations-disken i en af Æblebutikkerne eller hos Fona?
Avatar billede computerlab Nybegynder
13. december 2012 - 21:22 #14
Den seneste version af OS X man kan købe på en fysisk DVD er 10.6
10.7 og 10.8 kan kun købes online via Apple's App Store som download.

Apple solgte på et tidspunkt en USB version med Lion, men den er ikke længere tilgængelig i Apple Store. (MD256Z/A)

Hvis du ikke selv kan komme til at foretage re-installationen, kan du få en tekniker til at gøre det for dig. I så fald er der bare at tage kontakt.

Mvh, Brian
Avatar billede niels95 Nybegynder
13. december 2012 - 21:38 #15
Okay, tak for hjælpen.
Brian, "skriver" du ikke lige et svar, så du kan få point?
Avatar billede computerlab Nybegynder
13. december 2012 - 21:42 #16
Selv tak.