Avatar billede BlasterMeyer Nybegynder
04. december 2012 - 21:45 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Valg af grafikkort

Hej Alle på eksperten.dk

Jeg ligger inde med en stationær pc som har følgende setup:
ASUS P5N32-E SLI - bundkort
Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz - Processor
NVIDIA GeForce 8800 GTS 512 - Grafikkort

Mit problem er, at min computer er begyndt at hoste noget i StarCraft II og andre spil jeg spille. Jeg vil derfor gerne opgradere den, hvis det altså giver mening. Jeg vil selv mene, at det er grafikkortet der skal skiftes og hertil er mine spørgsmål: Giver det mening at skifte grafikkort? Eller kan bundkortet ikke håndtere bedre end det jeg allerede har? Hvilket grafikkort vil i anbefale, som passer til bundkortet? Jeg er klar til at smide ca. 1500 efter grafikkortet, men vil selvfølgelig ikke putte noget i, som computeren ikke kan udnytte.

Håber der er nogle skarpe brugere der kan hjælpe mig.

På forhånd tak, Lars.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. december 2012 - 22:20 #1
Hej Lars og velkommen til.
Er ikke gamer, men har dog hørt lidt om det.

Må spørge om hvilken strømforsyning der sidder i og hvor kraftig den er?
For med en opgradering på grafikken, der kan du risikere du også skal købe en ny psu, da det ikke er ualmindeligt at man i dag bruger psu'er der er på 650 watt og derover.
Rigtig mange grafik kort kræver en psu der mindst har 450-500 watt system psu. Og med lidt luft i systemet så kommer man op på 650 watt.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. december 2012 - 22:23 #2
Hvis du bruger canurunit fra denne side kan du få et fingerpeg til hvor din pc mangler noget:
http://www.systemrequirementslab.com/cyri
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2012 - 08:18 #3
det her er bl.a hvad du kan købe til den pris
alle nyere kort end det du har i kan du bruge
kortene er bagud kompatible

http://www.fcomputer.dk/hardware/grafikkort/msi/n660-tf-2gd5-oc-gf-gtx660-2gb.html

du kunne prøve hvad denne side kunne sladre om for dig

http://www.systemrequirementslab.com/cyri

det kan jo også være du skulle få set efter om det ikke bare skyldes varme eller en halv dårlig driver til kortet

m.v.h
Avatar billede BlasterMeyer Nybegynder
05. december 2012 - 09:51 #4
Hej Igen.

Jeg tror min strømforsyning er en Crosair 650W men jeg tjekker lige op på det næste gang jeg kommer hjem forbi.

Nogle af de kort jeg have kigget på er:

GeForce GTX 660
GeForce GTX 560 Ti
GeForce GTX 650 Ti
Radeon HD 7770
Radeon HD 7850

Men jeg ville helst ikke bruge penge på et kort hvor bundkortet bliver så meget en flaskehals, at jeg ligeså godt kunne have købt et mindre grafikkort. Der er jeg nemlig kommet til engang i tidernes morgen, hvor jeg brugte 1000 bobs ekstra, på noget jeg slet ikke kunne udnytte :-(

Nogen ideer?
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2012 - 11:19 #5
for hvert år en pc bliver ældre vil flaskehalsen komme mere og mere frem

http://www.altomdata.dk/grafikkort-til-ethvert-budget

+ se på denne især

http://www.rasmusbronnum.dk/2010/07/20/nar-du-skal-sammenligne-grafikkort/

jeg kunne sagtens finde et til dig men det ville jo blive ud fra mit behov og der ville jeg bare finde det nyeste der er lavet
det kan jeg jo bruge i den næste pc ok

m.v.h
Avatar billede BlasterMeyer Nybegynder
05. december 2012 - 11:36 #6
Hej treatmenice,

Tak for det og det er lige nøjagtig den problemstilling jeg står i. Giver det mening at give 1600 for et GeForce GTX 660 nu når man kan få et Radeon HD 7770 til 800. Her tænker jeg ikke direkte på value 4 money, men på om jeg overhovedet får mere ydelse ved at betale det ekstra? Og om det i det hele taget vil give en ordentlig forskel, at skifte grafikkortet?

I kan begge give jeres vurdering på dette som et svar, og så smider jeg point til gengæld :-)

God jul :-)
Avatar billede Slettet bruger
05. december 2012 - 12:01 #7
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2012 - 16:21 #8
Du må have en ide med hvilke spil du vil køre, og med canurunit kan du jo se hvor kraftigt et grafikkort du skal bruge som minimum.
Og samtidigt fortæller den jo også hvad det kræver af resten af din hardware. Så det må være mit råd. Ram til pc skal man også tænke på, da det kan blive en flaskehals.
Som sagt før er jeg ikke gamer, så har ikke leget så meget med hardware.
Avatar billede BlasterMeyer Nybegynder
05. december 2012 - 17:25 #9
Det jeg var i tvivl om var, om bundkortet kunne udnytte de store kort, eller om det var dumt at bruge penge på det. Selve ydelsen af grafikkortet har jeg ok styr på :-) Mange tak for svarene begge to.
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2012 - 07:34 #10
du skal se efter fysisk i kabinettet og kortet ikke er for langt

det kan de godt være så de simpelt hen ikke fysisk kan sidde der så frem med målebåndet

det skyldes de kasser der er monteret i div kabinetter er i vejen for det lange kort

m.v.h
Avatar billede BlasterMeyer Nybegynder
06. december 2012 - 07:59 #11
Tak for hjælpen, det vil jeg tjekke op på :-)