Avatar billede sprenger Nybegynder
03. december 2012 - 15:27 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Opslag i Excel

Jeg har en mappe hvor jeg har brug for at finde en celleværdi til celle i kolonne B hvor opslaget skal foretages i kolonnen C og D C1:D65500 og hvor søgekriteriet er en celleværdi i kolonne A.
Jeg opretter =LOPSLAG(A2;C2:D65501;1;0), men der returneres ikke den rigtige værdi, på trods af, at jeg kan se den rigtige værdi er i søgeindekset.
Har prøvet formaterne Standard, Tal, Tekst på alle kolonner uden held.
Det er ikke alle værdier der kan findes i indekset, i disse tilfælde skal der bare meldes at værdien ikke findes.
Der er tale om blandet tal og tekst i søgeord samt i søgeindekset.
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
03. december 2012 - 15:52 #1
kan den værdi være i c eller d da 1 i din formel skal være 3 for c og 4 for d så den kan se i hvilken kolonne den skal hente værdien fra.
Avatar billede store-morten Ekspert
03. december 2012 - 16:04 #2
Prøv at udskifte 0(nul) med FALSK

=LOPSLAG(A2;C2:D65501;1;0)

=LOPSLAG(A2;C2:D65501;1;FALSK)
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
03. december 2012 - 16:08 #3
tager den ikke begge værdier nu eller tager den altid den fra C ?
Avatar billede store-morten Ekspert
03. december 2012 - 20:32 #4
LOPSLAG(opslagsværdi; tabelmatrix; kolonneindeks_nr; lig_med)

opslagsværdi
Påkrævet. Den værdi, der skal findes i tabelmatrixens første kolonne eller område.
A2
tabelmatrix
Påkrævet. Det celleområde, der indeholder dataene.
C2:D65501
kolonneindeks_nr
Påkrævet. Det kolonnenr. i argumentet tabelmatrix, den tilsvarende værdi skal returneres fra.
1 !!!
lig_med
Valgfrit. En logisk værdi, der angiver, om LOPSLAG skal søge efter en præcis værdi eller en omtrentlig værdi.
Hvis lig_med enten er SAND eller udelades, returneres der en præcis eller omtrentlig værdi. Hvis der ikke findes en præcis værdi, returneres den næststørste værdi, der er mindre end opslagsværdi.

Vigtigt!
Hvis lig_med enten er SAND eller udelades, skal værdierne i den første kolonne i tabelmatrix placeres i stigende sorteringsrækkefølge. Ellers returnerer VOPSLAG måske ikke den rette værdi.

B2: =LOPSLAG(A2;C2:D65501;1;FALSK)
Så søges der på værdien i A2 i kolonne C og returnere værdien i C ?

Bemærk!
Når du søger efter tekstværdier i den første kolonne af tabelmatrix, skal du sørge for, at dataene i den første kolonne af tabelmatrix ikke indeholder indledende mellemrum, afsluttende mellemrum, inkonsekvent brug af lige ( ' eller " ) og krøllede ( ‘ eller ") anførselstegn eller tegn, der ikke kan udskrives. I så fald kan LOPSLAG returnere en forkert eller uventet værdi.
Avatar billede sprenger Nybegynder
03. december 2012 - 20:40 #5
Har nu prøvet at udskifte som foreslået af store-morten, uden held.
Jeg mener, at 1 tallet efter søgematrix angiver første kolonne i søgematrix angivelsen.
Jeg har nu også prøvet at indsætte værdier manuelt i kolonne A og tilsvarende værdier i søgematrixen i kolonne C, og der virker det rigtigt, den skriver det rigtige i kolonne B, med =LOPSLAG(A2,C2:D65501;1;FALSK).
Avatar billede store-morten Ekspert
03. december 2012 - 20:53 #6
Avatar billede sprenger Nybegynder
03. december 2012 - 21:10 #7
Har nu undersøgt I/T fejlen på de felter den ikke kan finde. 0 eller FALSK gengiver det nøjagtige tal. Den opslagsmatrix som jeg søger i har det rigtige tal jeg gerne med have præsenteret i kolonne B, men udover de første 6 tegn har den ekstra tegn som gerne må præsenteres i kolonne B. Hvordan kan jeg søge med LOPSLAG så jeg kun rammer de første 6 tegn i søgematrix?
Avatar billede store-morten Ekspert
03. december 2012 - 21:23 #8
Noge ala denne:
=LOPSLAG(A2&"*";C2:D65501;1;FALSK)
Avatar billede sprenger Nybegynder
03. december 2012 - 21:32 #9
Godt forslag store-morten.
Men nu returneres helt forkerte værdier, selv på de felter som har en korrekt match. Udover * er der flere som måske virker bedre?
Avatar billede store-morten Ekspert
03. december 2012 - 22:16 #10
Gætteri:
=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(A2;C2:D65501;2;FALSK));LOPSLAG(A2&"*";C2:D65501;1;FALSK);LOPSLAG(A2;C2:D65501;1;FALSK))
Avatar billede anedi Ekspert
04. december 2012 - 10:30 #11
Måske:

=HVIS.FEJL(LOPSLAG(A1;$C$1:$D$10000;2;FALSK);"Værdi findes ikke")

Vh
Anedi
Avatar billede sprenger Nybegynder
02. januar 2013 - 09:30 #12
Har forgæves afprøvet alle forslag.
Tak for indsatsen med løsningen af dette problem, hvilket har givet mig udvidet viden. Specielt tak til store-morten for dine løsningsforslag, hvorfor jeg giver point.
Avatar billede sprenger Nybegynder
02. januar 2013 - 09:37 #13
Fik jeg lige givet mig selv 30 point???? Har du fået disse point? umiddelbart ser det ud som point er givet til mig selv? Jeg valgte dit svare og ville give de point til dig, men ved ikke lige hvad der skete.
Avatar billede sprenger Nybegynder
02. januar 2013 - 09:38 #14
Prøver lige igen at give dig 30 point, men ved ikke om det lykkedes, hvis tråden er lukket.