Avatar billede halcytron Nybegynder
29. november 2012 - 05:58 Der er 5 kommentarer

Gendannelse af data

Hej alle sammen.

For nogle uger siden opgraderede jeg min bærbar fra windows 7 home premium til ultimate og ville gerne have flere sprogpakker installeret. Da jeg havde installeret en del pakker, genstartede jeg computeren, men den ville ikke gå i gang, hvorfor jeg afbrød strømmen og prøvede igen, men der var sket åbenbart en eller anden fejl, så jeg prøvede systemgendannelse. Det mislykkedes, af en eller anden årsag ville den ikke starte igen og mine data var låst fast i computeren. Da jeg for anden gang forsøgte systemgendannelse, kom jeg til at trykke gendan fabriksindstillinger, hvorefter, nogle sekunder senere efter jeg indså, hvad jeg havde gjort, afbrød jeg den ved at slukke for strømmen. Senere tog jeg en usb-nøgle med ubuntu-live, så jeg kunne få mine filer ud på anden måde, men da jeg  kiggede på mapperne, kunne jeg se, at der var rent installeret win7, på trods af at jeg afbrød den så hurtigt som muligt.

Jeg vil nu gerne spørge jer: Er der nogen måde at få de filer, jeg havde på min harddisk, tilbage på? Kan man gendanne det formaterede? Jeg ved godt, at der er nogle tråde herinde, men de er nogle år gamle, så jeg tænkte, at der måske kunne være sket noget nyt i udviklingen. Kan I på nogen måde hjælpe mig? Jeg ville være yderst taknemlig.
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2012 - 07:58 #1
der findes et program der hedder recuva

http://www.piriform.com/recuva

det er gratis at bruge

ellers skal du ud i betalings programmer

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2012 - 11:53 #2
der er også denne her

http://www.easeus.com/partition-recovery/

m.v.h
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2012 - 20:46 #3
Personligt tror jeg mest på at hvis du på nogen måde skal kunne se dine filer igen så er det #2 du skal køre, og disken SKAL sættets som slave i andet system, så den ikke bliver overskrevet ydeligere, når Easeus scanner disken.
Avatar billede halcytron Nybegynder
30. november 2012 - 22:10 #4
Kan du forklare mig, hvad du mener med "slave i et andet system" ? Er det sådan noget med at have en anden pc, hvor du har tilsluttet harddisken?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. november 2012 - 22:54 #5
Ja det er det. Du kan bruge en sata/ide adapter til det som koster ca 150 kr, eller koble den direkte i en stationær pc sideløbende med systemdisken.
En harddisk dock som sidder på usb kan selvfølgelig også bruges og er en lidt dyrere men smartere løsning.