Avatar billede groyk Novice
19. november 2012 - 21:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sikkerhed for integritet.

Hej eksperter

Er ved at lægge en sidste finger på en mindre opdatering af vores CMS system så vi fremover kan generere fakturaer i dette.

Spørgsmålet er nu.
Iflg. dansk lovgivning "Må en faktura ikke kunne ændres, når denne er oprettet".
Hvordan i alverden skal det forstås??? ALT KAN ÆNDRES.!! Men er betydningen at brugere af systemet ikke må kunne rette i en faktura?

Jeg kan ikke se hvordan det skulle være muligt at spærre 100% for muligheden for at ændre i databasen / ændre en PDF fil eller lign.

Der laves naturligvis log filer, faktura nr. tabel m.v. for at kunne tracke ændringer i systemet.

Desuden opbygges koden således, at der i "systemet" (Læs CMS systemet) ikke kan ændres i denne type data!
Avatar billede jjam Juniormester
19. november 2012 - 21:55 #1
For andre løsninger, NAV, AX, C5 mv, betyder det at brugeren ikke kan ændre data i posteringstabeller.
(Det kan konsulenter, programøre mv. godt)
Avatar billede chalde Seniormester
19. november 2012 - 21:58 #2
Som du selv siger kan alt i princippet ændres. Du skal derfor sørge for at der er oprettet kompenserende kontroller, for at der ikke uretmæssigt kan foretages ændringer. Ligeledes er det vigtigt at du, som du også selv skriver du, har audit trail på eventuelle ændringer i systemet.

Så væk med standardbrugere og standardpassword. Log på alle ændringer og adgange. Backup. Regelmæssig skift af password. Segregation of duties såfremt i er flere der har skriveadgang til systemet (samme person må ikke have adgang til både produktionsdata og backup) osv.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2012 - 00:54 #3
Foerste niveau af sikkerhed er at applikationen ikke giver mulighed for at rette i data.

Naeste niveau af sikkerhed er at:
- driftsfolk har adgang til produktions data men ikke kan rette dem til valide data p.g.a. at de ikke kender diverse krypterings/checksum algoritmer/keys
- udviklerne kender diverse krypterings/checksum algoritmer/keys men har ikke adgang til produktions data
Avatar billede groyk Novice
25. november 2012 - 21:43 #4
Takker for svarene.

Måske en der kan smide en meget simpel funktion til at generere en checksum på et pdf dokument "Fakturaen".

Så kan jeg jo gemme denne i min "Faktura" tabel. (Skal være PHP)

Samtidigt må i gerne smide nogle svar så jeg kan få lukket spørgsmålet.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. november 2012 - 21:54 #5
svar
Avatar billede chalde Seniormester
25. november 2012 - 22:35 #6
Avatar billede arne_v Ekspert
25. november 2012 - 22:47 #7
MD5 er foraeldet. SHA1 ogsaa.

SHA256 eller tilsvarende.