Avatar billede KHHP Juniormester
15. november 2012 - 14:09 Der er 1 kommentar og
1 løsning

VPN-forbindelse tilslutter til forkert netværk

Hej
Jeg er i forbindelse med min uddannelse bosiddende på et skolehjem og her vil jeg på lokalnettet have mulighed for at tilsutte til min server, der sidder på et lukket netværk uden internetadgang. skolehjemmets neværk er på 10.x.x.x og mit eget netværk sidder på 172.16.x.x.
Jeg har opsat en pc med windows 7, som er tilsluttet skolehjemmets netværk via Wi-Fi og mit eget netværk via LAN-kabel. Jeg har opsat en ny indgående forbindel på windows 7 og oprettet en bruger specifikt til vpn-forbindelsen. Denne bruger har selvfølgelig et password.
Nu kommer problemet så.
Når jeg forsøger at tilslutte til min vpn, foregår tilslutningen perfekt og jeg får forbindelse, dog får jeg, ifølge ipconfig, forbindelse til skolehjemmts netværk, således at jeg nu har 2 ip-adresser på samme netværk, til en pc. Jeg har forsøgt at replikere opsætningen i VmWare workstation og her virker den perfekt. I vmware brugte jeg blot virtual network manager til at opsætte dhpc-serveren, mens jeg i mit fysiske setup benytter serva32.
Hvordan kan jeg få den til at tilslutte det korrekte netværk?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. december 2012 - 20:37 #1
Det lyder jo lidt som om du anmoder skolens DHCP om en ny IP til den virtuelle VPN-adaptor, i stedet for din Serva32. Har du mulighed for noget i retning af TCPdump?
Avatar billede KHHP Juniormester
23. januar 2013 - 20:39 #2
Fandt ud af det. Der er åbenbart et problem med tildeling af IP fra DHCP, så jeg lavede blot en ræke excluded addresses i DHCP-serveren, og gav VPN-serveren besked på at dele ud af disse IP-adresser