Avatar billede langkiller Nybegynder
23. oktober 2012 - 00:47 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

lille problem med matematisk beregning i sql kald

skal lave et sql kald der finder den størst mulig procentdel hos et "postnummer" i forhold til resten.. Jeg er gået lidt i stå.. men jeg har følgende indtil videre:

SELECT
    (select SUM(gyldige_stemmer) from valgtal where parti_id = 1 AND postnr=6700) /
    (select SUM(gyldige_stemmer) from valgtal where parti_id != 1 AND postnr=6700) * 100
    AS procent
FROM valgtal
;

her kan jeg godt finde den største procentdel, men det kræver at jeg ændre postnr (6700) til noget nyt ved hvert kald og sammenligner dem.. er nok bare gået lidt kold i det, men ville sætte stor pris på noget hjælp :)
Avatar billede langkiller Nybegynder
23. oktober 2012 - 00:49 #1
bare glem "FROM valgtal" til sidst i kaldet
Avatar billede magic-mouse Novice
23. oktober 2012 - 08:26 #2
Jeg ved ikke om det var det som var spørgsmålet men for at finde en procent sats skal du vel have af det totale lige nu regner du sådan her

a
b
c

hvor sum(a)/sum(b+c) * 100 i det her eksakte eksempel vil du få 3/ 3 * 100 = 100%

Det kan vi jo hurtigt blive enige om at det er forkert.

Du skal derfor fjerne  parti_id != 1 AND så dit regnestykke bliver:

hvor sum(a)/sum(a+b+c) * 100 og numerisk 3/6 * 100 = 0,5*100 = 50% og dette er korrekt.
Avatar billede langkiller Nybegynder
02. december 2012 - 19:00 #3
hey sorry jeg ikke har fået svaret tilbage. Men tak for dit svar, jeg har fået løst det problem jeg havde :) Du kan bare smide et svar hvis du vil have points
Avatar billede magic-mouse Novice
02. december 2012 - 22:44 #4
Har du fundet svaret selv?

Eller var mit svar løsningen ?

Hvis mit svar er løsningen skal du give mig point, hvis du selv fandt et svar er det en god ide at skrive det her til hvis andre har samme problem. Og så give dig selv points.