Avatar billede rix Praktikant
17. oktober 2012 - 00:52 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ubuntu og Apache hvordan får man dem til at virker bedst.

Jeg har prøvet at indstallere ded konsol
et eller andet med sdu........

Det fandt jeg ud af at så har man ikke rettigheder over filernerne og kunne ikke sætte mine php filer i www.

men hvordan gøre jeg så det ??
Avatar billede magic-mouse Novice
17. oktober 2012 - 07:28 #1
en måde er at bruge sudo vim /etc/www/filensnavn.php eller hvad din sti nu er.

Du kan alternativt stille CHMOD på det bibliotek du har til din bruger, men som jeg husker giver det problemer med apache ikke kan vise filerne på grund af mangel på rettigheder.

Endnu en alternativ løsning er inkludere din bruger i den gruppe som tilhører apache.

Husk den korrekte parameter ellers flytter du gruppen istedet for at lægge til en ny.

http://www.cyberciti.biz/faq/howto-linux-add-user-to-group/

usemod -a -G groupnavn
Avatar billede rix Praktikant
17. oktober 2012 - 11:18 #2
Så hvilken gruppe skal jeg tilføre mig selv i hvis jeg skal have de rette rettigheder ??
Avatar billede magic-mouse Novice
17. oktober 2012 - 12:05 #3
Check hvilken gruppe apaches bruger er i.

Apaches bruger hedder noget underligt men er let at identificere. Den kører nemlig alle web basseret tjenester for apache så som PHP tomcat hvis du har det osv.

du skulle kunne finde brugeren med top
Avatar billede rix Praktikant
21. oktober 2012 - 15:03 #4
Tak har fået det til at virke.

Undskyld den lange svar tid men er igang med flytning :/

Hvis du ville have point så lig en svar :)
Avatar billede magic-mouse Novice
21. oktober 2012 - 22:25 #5
Et svar
Avatar billede rix Praktikant
31. oktober 2012 - 11:45 #6
Lukket