Avatar billede qpc Nybegynder
03. oktober 2012 - 08:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

tilfældig sortering af tal

Jeg kan finde og bruge "sorter fra mindste til største" o.s.v.
Findes der en lige så enkel/let måde at sortere  50 tal tilfældigt på ? Tallene findes fra A:1 til A:50
Venlig hilsen
Peter
Avatar billede natkatten Mester
03. oktober 2012 - 09:17 #1
Det, jeg umiddelbart kan komme på, er at indsætte funktionen SLUMP() i cellerne B1:B50 og så sortere på denne sammen med tallene i kolonne A. Det er ligegyldigt om det er mindste til største eller største til mindste, der vælges som sorteringsrækkefølge.
Avatar billede finb Ekspert
03. oktober 2012 - 09:39 #2
slump() kan give ens tal,
brug:
Randomize i vba
finb
Avatar billede qpc Nybegynder
03. oktober 2012 - 13:33 #3
Hej finb

Jeg prøvede slump()*50 og det gav nogle ens tal.
Men hvad er randomize i vba ?
Er det noget for en ikke nørd som mig ?

Venlig hilsen
Peter
Avatar billede natkatten Mester
03. oktober 2012 - 13:38 #4
Det er nu mest teoretisk, at SLUMP() kan give det samme tal. Du skal ikke gange med 50, men blot skrive den ind som den står her. Du vil så få et tal mellem 0 og 1 med rigtig mange decimaler.
Avatar billede natkatten Mester
03. oktober 2012 - 13:43 #5
Du kan se et skærmklip her:

http://gupl.dk/685512/

Du kan vælge at skjule kolonne B - du kan stadig godt foretage sorteringen. Hvis det ønskes, kan der også laves en makro, som kan gøre det.
Avatar billede qpc Nybegynder
03. oktober 2012 - 13:56 #6
Hej natkatten.

Nu tror jeg jeg kan få det til at virke.
Mange tak for hjælpen.
Sender du så et svar eller hvordan er det nu det virker ?

Venlig hilsen
Peter
Avatar billede natkatten Mester
03. oktober 2012 - 14:05 #7
Et svar er her.
Avatar billede qpc Nybegynder
03. oktober 2012 - 15:16 #8
Det virker