Avatar billede havmaage Juniormester
02. oktober 2012 - 15:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Der oprettes tilsynelandende noget skjult, min where betingelse virker ikke

hejsa!
Jeg har et sqlstatement der helt simpelt indsætter en række i en tabel

sqlOpretOpg = " insert into HOVED_OPGAVE ( OPGAVE_NAVN, OPGAVE_BESKRIV,START_DATO ) VALUES (' " & txthovedopg & "'  ,'" & txthovedbeskriv & "','" & Now & "')"

Når jeg debug.printer den ud med indhold i variabler ser den sådan her ud

insert into HOVED_OPGAVE ( OPGAVE_NAVN, OPGAVE_BESKRIV,START_DATO ) VALUES (' køkkenhave'  ,'byg en køkkenhave på en weekend','02-10-2012 15:38:01')
Går jeg derefter ind i et forespørgsels vindue og skriver
select * from hoved_opgave
for jeg alle rækkker frem.
hvis jeg så putter en where betingelse på

select * from hoved_opgave where opgave_navn = "køkkenhave"

så for jeg ingenting.
Det må være fordi jeg indsætter en blank eller et eller andet. Men jeg kan ikke lige komme på hvad det kunne være hvis jeg prøver med en like så reagere den kun positivt på første char
PS: opgave_navn bliver opdateret fra txthovedopg som er en alm. textbox på en formular.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. oktober 2012 - 16:14 #1
det kan være et æøå-problem - prøv at oprette opgave_navn 'khave' og søge på det bagefter.

Kommer start_dato ind som datofelt, eller er det tekst? hvis du senere vil sortere på feltet, så skal det være i dato/tid format, og ikke tekst.
Avatar billede mugs Novice
02. oktober 2012 - 16:33 #2
SELECT hoved_opgave.opgave_navn
FROM hoved_opgave
WHERE (((hoved_opgave.opgave_navn )="køkkenhave"));
Avatar billede MSchlamovitz Mester
03. oktober 2012 - 10:49 #3
Er du sikker på at eksekveringen af sqlOpretOpg rent faktisk opretter recorden i tabellen? (kan du finde den manuelt i tabellen?). Jeg har erfaring for at især dato/tids-felter kan drille en hel del, når du indsætter dem via VBA/SQL.
Avatar billede havmaage Juniormester
03. oktober 2012 - 14:29 #4
Arghh har fundet fejlen tak for jeres input

i mit sql
sqlOpretOpg = " insert into HOVED_OPGAVE ( OPGAVE_NAVN, OPGAVE_BESKRIV,START_DATO ) VALUES (' " & txthovedopg & "'  ,'" & txthovedbeskriv & "','" & Now & "')"

var der et mellemrum mellem ' " txthovedopg & "'
Dette resulterede i et mellemrum i kolonnen
rettet til '" txthovedopg & "' og nu virker det. Øv Bøv fejl 45

Tak for input. i kan lægge svar og jeg fordele
Avatar billede MSchlamovitz Mester
03. oktober 2012 - 14:53 #5
Point - ja tak ;-)
Avatar billede mugs Novice
03. oktober 2012 - 15:22 #6
Tak