Avatar billede emilosxvii Nybegynder
23. september 2012 - 00:28 Der er 28 kommentarer

Dvalefil mangler

Hej alle på Eksperten.dk

Jeg har et problem med min bærbare Acer, der for nylig lige pludselig ikke længere var i stand til at gå i dvale. Eller skærmen går i hvert fald bare i sort og computeren låser.
Jeg har for nylig renset min computer, med et program, der hed Hard Drive Washer, der skulle slette filer, der fylder, og jeg har en mistanke om at det kan være kilden til problemet, men jeg kan bare ikke gendanne dvalefilen.

Jeg har kigget i %systemroot% efter hiberfil.sys og den er der ikke (heller ikke når jeg slår vis skjulte filer til).

Jeg har prøvet at køre cmd som administrator og brugt kommandoen
powercfg /hibernate on
Uden held.

Jeg har når jeg vil lukke computeren eller lignende muligheden for at trykke på dvaleknappen, hvorefter den, som skrevet øverst, går i sort og låser.

Så vidt jeg ved er alle mine drivere opdaterede, så problemet burde heller ikke være at finde der, men man ved jo aldrig.

Jeg kører Windows 7 Home Premium, 64-bit

Håber at nogen kan hjælpe mig
På forhånd tak

Emil
Avatar billede milter Ekspert
23. september 2012 - 00:48 #2
.... eller her på dansk:

http://support.microsoft.com/kb/920730
Avatar billede 220661 Ekspert
23. september 2012 - 08:37 #3
Hej Emil og velkommen til Eksperten.
Hvis milters forslag ikke løser det, har Hard drive washer så en restore mulighed som kunne afprøves?
Avatar billede emilosxvii Nybegynder
23. september 2012 - 13:04 #4
Mange tak for de hurtige svar. Jeg kunne ikke umiddelbart finde en løsning i milters forslag, og det lykkedes mig ikke at finde restore -muligheden i Hard Drive Washer ud over at gendanne filerne fra papirkurven, som for længst er tømt :(

Det der undrer mig er, at dvale er slået til, for knappen er der som mulighed, men filen eksisterer ikke, og den dukker ikke op ved at slå dvale fra og til.
Nogen af milters sider foreslog noget med at opdatere mit BIOS eller drivere. Men mit Slimdriver siger, at alle drivere er opdaterede og så er der kun BIOS tilbage. Jeg ved dog ikke hvordan jeg kan opdatere mit BIOS, og det virker mærkeligt, da computeren er under 1 år gammel.
En anden side mente, at min trådløse USB-mus var problemet, men hvis jeg fjerner denne, er problemet der stadig.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. september 2012 - 13:11 #5
Når du deaktiverer dvale, husker du så en genstart af pc bagefter?
Det mener jeg man er nødt til før filen slettes.
Og måske også når man opretter dvale igen.
Har ikke brugt FixIt løsningen på min xp når jeg har arbejdet med dette. Gjort det manuelt.
Avatar billede emilosxvii Nybegynder
23. september 2012 - 13:56 #6
Nu har jeg prøvet igen og gjort følgende:

powercfg -h off
genstart
powercfg -h on
genstart

Uden held
Begge gange har jeg kørt cmd som administrator, og knappen med dvale forsvandt og dukkede op igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. september 2012 - 14:08 #7
Prøv at tjekke disk for fejl:
http://pctricks.dk/chkdsk-pa-vista-215.html  Er til Vista men de andre systemer virker på samme måde.
Avatar billede milter Ekspert
23. september 2012 - 14:25 #8
Hvor meget ledig plads har du på C-drevet?

Måske en [i]sfc /scannow[/i) kan hjælpe. Se linket herunder:

http://www.sevenforums.com/tutorials/1538-sfc-scannow-command-system-file-checker.html
Avatar billede emilosxvii Nybegynder
23. september 2012 - 15:42 #9
Har nu kørt en sfc /scannow med resultatet: Windows Ressourcebeskyttelse har ikke fundet integritetsfejl.

Har desuden 740GB ledig plads på C-drevet
Avatar billede deadman Nybegynder
23. september 2012 - 17:14 #10
Windows systemgendannelse til før kørsel af Hard Drive Washer.
Prøv det.
Avatar billede emilosxvii Nybegynder
23. september 2012 - 21:45 #11
Disken lader heller ikke til at have fejl, efter at jeg kørte diskcheck
Avatar billede deadman Nybegynder
23. september 2012 - 22:13 #12
Kig #10
Avatar billede emilosxvii Nybegynder
24. september 2012 - 09:32 #13
Jeg har nu sproet problemets begyndelse frem til omkring 2. september. Men så langt tilbage kan min computer ikke finde gendannelsespunkter, selvom jeg vælger vis flere gendannelsespunkter.
Avatar billede milter Ekspert
24. september 2012 - 17:16 #14
Her er en side, som måske kan hjælpe dig med at finde fejlen:

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Turn-off-a-computer-frequently-asked-questions

Du skriver i indledningen, at du har valgt at se "Skjulte filer" Har du også valgt ikke at skjule beskyttede systemfiler:

Kontrolpanel> Funktioner > Mappeindstillinger > Vis > Fjern flueben i "Skjul beskyttede systemfiler".
Avatar billede emilosxvii Nybegynder
24. september 2012 - 19:04 #15
Nu har jeg fundet filen! Det viste sig at jeg ikke havde sat den til at vise systemfiler (rookie mistake).

Dog hjalp linket ikke rigtigt da, alle linkets forslag mod dvaleprobelemer ikke virker.
Avatar billede milter Ekspert
24. september 2012 - 22:56 #16
Hvor stor er din hiberfil.sys?

Og check så, at al hardware er i orden med Enhedshåndtering, dvs. ingen gule udråbstegn:

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Get-help-with-Device-Manager-errors

Og er "Dvale" aktiveret i din BIOS? :

http://www.ehow.com/list_7313610_laptop-hibernation-issues.html

http://www.pcworld.com/article/205562/no_sleep_standby_hibernation.html
Avatar billede emilosxvii Nybegynder
25. september 2012 - 12:23 #17
Min hiberfil.sys fylder 6,1GB og jeg har i alt 8GB RAM. Alle mine enheder virker desuden korrekt, og jeg har tjekket dem alle sammen, og ingen af dem har nu lov til at vække computeren.

Med hensyn til BIOS, så kan jeg ikke finde den indstilling, når jeg kommer ind i BIOSet når jeg trykker F2 under opstart. Når jeg går i BIOS har jeg fanerne "Information", "Main", "Security", "Boot" og "Exit".
Avatar billede milter Ekspert
25. september 2012 - 21:01 #18
Hvad hedder din computer, og hvilken BIOS-version har den?

Og så kan jeg godt efter lidt søgning på nettet se, at Acer tilsyneladende ikke vil lade deres købere af bærbare få adgang til de lidt mere udvidede BIOS-indstillinger, som man normalt finder på stationære.

Og du er 100% sikker på, at din computer tidligere fint klarede at få i dvale før rensningen med Hard Drive Washer?

Har du opgraderet/udskiftet drivere på din maskine fornylig, dvs. før problemet opstod?
Avatar billede emilosxvii Nybegynder
25. september 2012 - 22:28 #19
Min computer er en:
Acer Aspire 5755G

Den har BIOS-versionen
V1.13

Jeg har fundet et BIOS-opdatering her:
http://support.acer.com/us/en/product/default.aspx?tab=1&modelId=3801
Men det er jo den amerikanske side for Acer, og jeg er ikke sikker på om et amerikansk BIOS, skader eller ødelægger min computer.

Computeren har kunnet gå i dvale før uden problemer.
Jeg mener ikke at have installeret andre nye programmer eller drivere lige op til at problemet dukkede op, men er der et sted hvor man nemt kan tjekke det?
Avatar billede milter Ekspert
26. september 2012 - 13:54 #20
Du kan checke dine drivere med dette program, men der er nok ikke nogen problemer med dem alligevel:

http://www.nirsoft.net/utils/driverview.html

Hvis det har virket før, ville jeg vente lidt med en BIOS-opdatering, men ellers kan du finde den danske side her:

http://www.acer.dk/ac/da/DK/content/drivers

Vær 120% sikke på, du vælger den rigtige! En forkert BIOS kan ødelægge din maskine.

Hvis du har eksternt udstyr sluttet til computeren, så prøv at frakoble det. Det gælder også USB-stick.
Avatar billede milter Ekspert
26. september 2012 - 14:02 #21
Et andet forslag:

Prøv at lave en ny brugerkonto og check, at dvale er aktiveret på den. Se om det kan lade sig gøre at gå i dvale på den.

http://www.it-artikler.dk/2010/12/16/opret-ny-bruger-i-windows-7/
Avatar billede emilosxvii Nybegynder
26. september 2012 - 19:00 #22
Den anden bruger har samme problem.

http://www.acer.dk/ac/da/DK/content/drivers

Jeg har nu på denne side, der er Acers danske side fundet en BIOS-opdatering. Kunne det evt. løse problemet?
Avatar billede emilosxvii Nybegynder
26. september 2012 - 22:31 #23
Den eneste driver, jeg har fundet til omkring da problemet opstod, er en opdatering til windows med nogle værktøjer til fjernelse af skadelig hardware, og jeg tvivler på at det kan være roden af problemet.
Avatar billede milter Ekspert
27. september 2012 - 15:12 #24
Jeg ville prøve den BIOS-opdatering, hvis jeg var dig, men der er ikke nogen garanti for, det løser dit problem. Her er et par forslag til.

Når du forsøger at sætte maskinen i dvale, hvilke programmer er så åbne? Har du prøvet det straks efter, maskinen er åbnet, altså uden at åbne andet end det, som åbner med Windows? Og hvor lang tid går der, før den fryser?

Prøv at kigge i Windows Event Viewer. Genskab den sorte skærm, noter tidspunktet, genstart eller luk og start computeren igen. Åbn så Event Viewer og se, om du kan finde noget med relation til problemet på det tidspunkt, du har noteret.

http://windowssecrets.com/top-story/what-you-should-know-about-windows-event-viewer/

http://www.howtogeek.com/72420/how-to-use-event-viewer-to-find-your-pcs-boot-time/
Avatar billede emilosxvii Nybegynder
27. september 2012 - 23:06 #25
hmm. Nu har jeg opdateret min BIOS, og problemet er der desværre stadig. Jeg har kigget i event viewe, der så vidt jeg kunne se hedder logbog på dansk og fandt frem til følgende:

Lige i tidsrummet hvor jeg trykker dvale sker der ifølge logbogen det at tjenesten "Virtual Disk Drive" er startet, og sekundet efter er samme tjeneste stoppet.

Kan det have noget med det at gøre for det lykkedes ikke mig at finde andet lige i det tidsrum, men jeg kiggede også kun under "system"
Avatar billede emilosxvii Nybegynder
27. september 2012 - 23:18 #26
Her er noget fra logbogen igen:

": Den integrerede controller svarede ikke inden for den angivne timeoutperiode. Dette kan betyde, at der er en fejl i den integrerede controllers hardware eller firmware, eller at BIOS forsøger at få adgang til den integrerede controller på en forkert måde. Du bør dog kontakte computerproducenten med henblik på at få en opgraderet BIOS. I nogle situationer kan denne fejl få computeren til at fungere forkert."

Tidspunktet er samme tidspunkt som jeg opdaterede min BIOS, og i logbogen står ACPI, der så vidt jeg forstår, kan have noget med dvale at gøre. Det er også ACPI, der  angivet som kilden til fejlmeddelelsen. Der er i alt tre ens af disse fra ca. samme tidspunkt.
Avatar billede emilosxvii Nybegynder
29. september 2012 - 00:00 #27
Btw. så synes jeg at det er ret svært at finde rundt i Event trackeren eller logbogen, for det er meget svært at se, hvad der er relevant for netop mit problem, og hvor jeg skal kigge henne.
Er der et særligt sted for problemer med strømstyring og standby-funktioner?
Avatar billede emilosxvii Nybegynder
02. oktober 2012 - 15:08 #28
Så på en af de tidligere links at jeg skulle kigge efter noget med "Kernel-power" og har nu fundet noget om disse

Lognavn:      System
Kilde:        Microsoft-Windows-Kernel-Processor-Power
Dato:          01-09-2012 12:18:31
Hændelses-id:  37
Opgavekategori:(7)
Niveau:        Advarsel
Nøgleord:
Bruger:        SYSTEM
Computer:      Emil-Pc
Beskrivelse:
Hastigheden på processoren 6 i gruppen 0 begrænses af systemfirmwaren. Processoren har kørt med nedsat ydelse i 2 sekunder siden den seneste rapport.
Hændelses-Xml:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
  <System>
    <Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Processor-Power" Guid="{0F67E49F-FE51-4E9F-B490-6F2948CC6027}" />
    <EventID>37</EventID>
    <Version>0</Version>
    <Level>3</Level>
    <Task>7</Task>
    <Opcode>0</Opcode>
    <Keywords>0x8000000000000000</Keywords>
    <TimeCreated SystemTime="2012-09-01T10:18:31.302061300Z" />
    <EventRecordID>69184</EventRecordID>
    <Correlation />
    <Execution ProcessID="4" ThreadID="56" />
    <Channel>System</Channel>
    <Computer>Emil-Pc</Computer>
    <Security UserID="S-1-5-18" />
  </System>
  <EventData>
    <Data Name="Group">0</Data>
    <Data Name="Number">6</Data>
    <Data Name="CapDurationInSeconds">2</Data>
    <Data Name="PpcChanges">2</Data>
    <Data Name="TpcChanges">0</Data>
    <Data Name="PccChanges">0</Data>
  </EventData>
</Event>

En anden fejl, der ofte er at finde er noget med en Bitlocker driver.

Lognavn:      System
Kilde:        Microsoft-Windows-BitLocker-Driver
Dato:          02-09-2012 10:57:27
Hændelses-id:  24620
Opgavekategori:Ingen
Niveau:        Fejl
Nøgleord:
Bruger:        SYSTEM
Computer:      Emil-Pc
Beskrivelse:
Kontrol af krypteret diskenhed: Oplysninger om diskenhed på \\?\Volume{a2fb3b20-e2f7-11e0-9785-806e6f6e6963} kan ikke læses.
Hændelses-Xml:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
  <System>
    <Provider Name="Microsoft-Windows-BitLocker-Driver" Guid="{651DF93B-5053-4D1E-94C5-F6E6D25908D0}" />
    <EventID>24620</EventID>
    <Version>0</Version>
    <Level>2</Level>
    <Task>0</Task>
    <Opcode>0</Opcode>
    <Keywords>0x8000000000000000</Keywords>
    <TimeCreated SystemTime="2012-09-02T08:57:27.142488100Z" />
    <EventRecordID>69445</EventRecordID>
    <Correlation />
    <Execution ProcessID="4" ThreadID="60" />
    <Channel>System</Channel>
    <Computer>Emil-Pc</Computer>
    <Security UserID="S-1-5-18" />
  </System>
  <EventData>
    <Data Name="ErrorCode">0x80000010</Data>
    <Data Name="Volume">\\?\Volume{a2fb3b20-e2f7-11e0-9785-806e6f6e6963}</Data>
    <Data Name="WritePhase">0x0</Data>
  </EventData>
</Event>

Ved ikke om nogen af dem kan bruges, men her er de i hvert fald