Avatar billede gummimand Nybegynder
19. september 2012 - 13:38 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Manglende faneblade i Camera Raw

Hej

Jeg bruger Win XP, Elements 10 og Camera Raw 6.7

Mit problem er at til højre på skærmen har jeg kun tre faneblade: "Basic", "Details" og "Camera calibrasion".

I de tutorials der er på nettet har de alle mange flere faneblade. Det vil jeg også ha. Jeg skal bruge dem.

Any idea?
Avatar billede milter Ekspert
19. september 2012 - 20:06 #1
Elements 10 har kun de tre. Hvis du vil have adgang til dem alle, må du købe en fuld version af Photoshop.

Kig her:
http://www.lonestardigital.com/adobe_camera_raw.htm

"Photoshop and Photoshop Elements have three Camera Raw control tabs in common.

Basic
Detail
Camera Calibration
Photoshop Elements is limited to just these three."

Og lidt længere nede på siden:

The full version of Photoshop has nine Camera Raw control tabs.
Avatar billede gummimand Nybegynder
20. september 2012 - 17:34 #2
Tak Milter for dit svar.

Ved du hvilken version jeg så skal købe? Jeg mener der er mange; Elements, Lightroom, osv. Jeg skal bruge Camera Raw til at lave sort/hvide billeder.
Avatar billede milter Ekspert
20. september 2012 - 18:00 #3
#2.

Velbekom. Mit råd afhænger af flere ting, måske behøver du endda ikke andet end det, du allerede har.

1: Arbejder du med billeder i RAW-format, og hvor har du dem fra?

2: Hvilket kamera stammer billederne fra?

3: Hvad skal sort/hvid-billederne bruges til?

4: Kan du ikke bare gemme en kopi af originalbilledet i JPEG eller TIF og derfra konvertere dem til s/h i Photoshop Elements?
Avatar billede gummimand Nybegynder
20. september 2012 - 19:38 #4
Hej igen

1)Jeg arbejder i RAF-format, fujis svar på RAW

2)Billederne kommer fra et Fuji X10 og X100

3)Billedene skal "fremkaldes" og hænges op i min. 50x50cm størelsen

4)Jo, eller bare skrue helt ned for "Saturation" i RC eller AE.
Men det færdige resultat skuffer mig. Jeg har set et af mine billeder der bleve behandlet i RC med et langt bedre resultet - noget hen ad analoge billeder.
Avatar billede milter Ekspert
20. september 2012 - 21:34 #5
Hej.

At du arbejder med Photoshop Elements og ikke med den fulde udgave af Photoshop, det antyder, at du ikke arbejder professionelt med billeder. Det er absolut ikke ment nedsættende, men det fører alligevel til mit næste spørgsmål:

Hvor længe har du arbejdet med billedredigering? Har du f.eks. prøvet at arbejde i et "gammeldags", analogt mørkekammer, hvor man kunne bruge en hel nat på at få det rigtige resultat med et enkelt billede?

Grunden til, jeg spørger, er, at f.eks. dit X100 laver så gode billeder i JPEG, at du vil få meget svært ved at få bedre billeder med RAF end JPEG som udgangsmateriale, især hvis du først konverterer dit JPEG-billede til TIFF.

En anden grund er, at langt, langt de fleste manipulationer, som gør et billede til et "Wow-billede", sker via menuerne Curves, Gamma, Histogram og Levels, som findes i mere eller mindre sofistikerede udgaver i langt de fleste billedredigeringsprogrammer.

Begge dine kameraer kan også skyde i s/h. Har du prøvet det, hvis slutresultatet alligevel skal være s/h?

Den ultimative løsning for dig vil være den fulde udgave af Photoshop med Silver Efex Pro som et plugin.

http://www.fujixseries.com/discussion/139/black-white-in-camera-or-post-processing/p1

PS. Steffen Jensen, TV2's korrespondent i Mellemøsten er faldet pladask for X-100'eren.

http://www.steffen-jensen.dk/dan/lost-og-fast-om-fotografering/
Avatar billede gummimand Nybegynder
20. september 2012 - 22:13 #6
Elementes fandt jeg uåbnet på et loppemarked i Sverige. Derfor Elements.

Jeg har stået i et mørkekammer og nørdet, men det blev jeg hurtig træt af. Arbejdet skal laves med kameraet, ikke i et mørk lokale. Keep it simple, but not to simple.

Jeg vælger nok at skyde i RAW + JPG i SH og hvis billedet et godt nok til at blive arbejdet på, så må jeg gøre det.

Du skal have tak for dine svar.
Avatar billede milter Ekspert
20. september 2012 - 22:25 #7
Velbekom, og held og lykke med projektet :-)

Og hvis arbejdet skal laves af kameraet, så forstår jeg ikke helt meningen med dit spørgsmål. Alle seriøse fotografer vil hævde, at 99% af arbejdet med et godt billede foretages af fotografen :-)