Avatar billede hcthorsen Praktikant
06. september 2012 - 08:50 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

God praksis ved navngivning

Jeg kan huske at have læst en guide om god navngivning af felter i DB'er - men åbenbart har jeg ikke lært noget:-)Jeg er i hvert fald endt med en værre rodebutik. Jeg kan ikke lige finde noget om emnet. Nogen der kender et godt sted at læse om det?
Avatar billede mugs Novice
06. september 2012 - 09:29 #1
Jeg benytter flg. navnegivningskonvention efter at have læst flere steder på nettet. Jeg anvender et prefix på 3 bogstaver der samtidig fortæller, hvilken type objekt der drejer sig om.

Tabeller > TBLtabel1
Forespørgsler > QRYforespørgsel1
Rapporter > RPTrapport1
Formularer > FRMformular1
Felter > FLDfelt1

Undgå melemrum i objektnavne.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
06. september 2012 - 19:58 #2
Efter min bedste overbevisning findes der kun en vej
http://en.wikipedia.org/wiki/Leszynski_naming_convention

At den så for en stor del kun bruges i MS Access og ikke andre steder hvor den måske burde bruges er noget helt andet :-)
Avatar billede hcthorsen Praktikant
08. september 2012 - 09:45 #3
Takker for forslag. Kan du ikke smide et svar Hugo, så deler jeg points.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
08. september 2012 - 10:00 #4
Jo det kan jeg da
Avatar billede keysersoze Guru
08. september 2012 - 10:21 #5
Der kan være masser af grunde til ikke at følge sådan en navngivning - fx hvis databasen bruges til en applikation, hvor man vha en O/R-mapper får navngivet sine objekter og properties direkte efter tabel- og kolonnenavne. Så jeg tror det handler lige så meget om at man finder en måde man selv synes om som at følge guidelines alt efter projekt.
Avatar billede hcthorsen Praktikant
08. september 2012 - 10:30 #6
Jeg ledte egentlig også efter noget mere basalt. Jeg er grøn i denne DB-verden, så jeg startede ud med at navngive alle kolonner som jeg gerne ville have det til at stå i formularen, dvs. med mellemrum, kommaer osv. Det har jo vist sig at være noget hø når man skal til at lave forespørgsler. Nu ville jeg bare have nogle basale råd om god navngivning af felter i tabeller.
Avatar billede mugs Novice
08. september 2012 - 11:36 #7
I feltets tilhørende etiket kan du bruge både komma, mellemrum og hvad du vil. Men i objektnavne et der noget skidt.

Tak for point.
Avatar billede hcthorsen Praktikant
08. september 2012 - 12:01 #8
Det har jeg lært på den hårde måde:-)