Avatar billede 275o Nybegynder
03. september 2012 - 14:47 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

2 netkort hvor af det ene har en statisk vpn forbindelse?!

Hej gutter.

Jeg beskriver lige scenariet for jer, så giver det måske lidt mere mening.

Hjemme har jeg 2 server. En home server som styre mit interne net, musikstreaming osv. ved siden af den har jeg en anden server, som hoster backuppen fra det firma jeg arbejder i. Og så har jeg et mediecenter som jeg tænder når jeg skal se film. Til sidst har jeg en søn på 1,5 år, og han er en del af mit problem
Begge server kører med Intel Atom D525 Cpuer.

Fordi han er pillefinger står det hele i et skab, og det giver lidt varmeproblemer, særligt  når mediecenter også køre. Det er en I5 med et grafikkort.

På den anden side kunne det også være rart at spare lidt strøm.

Derfor tænkte jeg at køre backuppen fra firmaet over på min egen server, men backuppen bliver overført via en krypteret VPN-forbindelse. Derfor skal jeg have 2 netkort. Et som går direkte i skyen, som min datatrafik går på, og så et med VPN til backuppen. Hvordan gør jeg det? jeg kan vel blokere backupbrugerens internetrettigheder fra firmaets domæne controller således at jeg er tvunget til at bruge min egen ISP.

Nogen forslag?
Avatar billede MTNielsen Nybegynder
03. september 2012 - 15:20 #1
VPN kommer typisk i to forskellige formater
1) en hvor din computer henter en route-tabel fra VPN serveren og kører alt VPN-relateret trafik igennem tunnelen og resten ud på internettet (en såkaldt split-tunnel VPN)
2) og en hvor alt din trafik kører via VPN, for så at gå på internettet i den anden ende.

Af diverse sikkerhedsmæssige årsager vælger firmaer oftest løsning 2), men det vil være nødvendigt for dig at finde ud af hvad du har.

Du kan evt. prøve at kigge på www.myip.dk med og uden VPN forbindelsen aktiv. Hvis din IP adresse ændrer sig, så har du 2). Hvis ikke, så har du 1).

Hvis du har løsning 2), så er der nok ikke så meget at komme efter, med mindre du begynder at rode dig ud i en større krig med din VPN forbindelse. Det vil kræve statiske og manuelt opsatte router på din maskine således at den kan finde frem, fordi du skal nemlig fjerne den default-gateway du får af VPN serveren. Det er fantastisk problematisk at multihome (to netkort med hver sin default-gateway) på en Windows maskine.

Hvis det er tilfældet, så er jeg næsten nødt til at ønske dig held og lykke, men anbefale du fortsætter med to seperate maskiner.

Til gengæld hvis du har 1), så bør du sagtens kunne køre med et enkelt netkort. Så skal den selv kunne finde ud af det.
Avatar billede 275o Nybegynder
03. september 2012 - 15:28 #2
Jeg har 2´eren! øv!

Er der ikke lavet software der kan styre sådanne problemer?
Men i hvertfald mange gange tak for hjælpen!
Avatar billede MTNielsen Nybegynder
03. september 2012 - 15:55 #3
Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke ved det, men jeg tvivler på det har ændret sig særlig meget indenfor de sidste par år.

Tror snarere det er en Linux variant du skal over i, før sådan en løsning rigtig bliver en mulighed. Det skulle ikke undre mig hvis nogen indenfor det miljø har udviklet et program der kan.