Avatar billede jih Nybegynder
15. august 2012 - 10:28 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Godt gratis videoredigerings program

Hej,

mine svigerforældre skal holde sølvbryllup snart. Vi har en video liggende med deres børn fra de var helt små, og vil gerne have klippet nogle klip ud, til at vise frem.

Min kæreste er ikke ligefrem en ørn med computeren, så jeg vil helst have et meget simpelt program som er nemt at bruge.
Er der nogen som kender et videoredigeringsprogram som er nemt nok til at en "nybegynder" kan bruge det? Det skal så selvfølgelig være gratis.

// jih
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2012 - 10:32 #1
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2012 - 10:34 #2
Avatar billede jih Nybegynder
15. august 2012 - 10:42 #3
ja, det er jo nemt nok at finde en masse gratis software, men nu tænkte jeg om der var nogen med erfaring. Kender du disse programmer, og kan du sige at de er gode nok til at min kæreste kan finde ud af at bruge dem? Hun er ikke særlig skarp til computere. :)
Avatar billede jih Nybegynder
15. august 2012 - 10:44 #4
Avidemux ser tilkaldende ud ellers, ved du om det er simpelt at bruge?
Avatar billede nemlig Professor
15. august 2012 - 10:45 #5
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2012 - 10:53 #6
ja, jeg vil endlig også tilfalde "nemligs" inlæg, Movie maker, hvorfor tænkte jeg endlig ikke lige på det. Det er til at finde ud af...
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2012 - 10:57 #7
...også er det gratis..
Avatar billede jih Nybegynder
15. august 2012 - 11:02 #8
Er det det samme som Windows Live Movie Maker, som ligger på computeren? Ja, den havde jeg også overset ;)

Tak for den hurtige hjælp, læg et svar :)
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2012 - 11:05 #9
ja det er det samme - pointene burde endlig tildeles "nemlig", da det var vedkommende som kom med forslaget i sidste ende !
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2012 - 11:06 #10
bare afvis mit svar og tildele pointene til "nemlig", når vedkommende ligegr et svar !
Avatar billede nemlig Professor
15. august 2012 - 12:31 #11
Samler ikke - så giv bare tiger_dk pointene, som også har bidraget.
Avatar billede tiger_dk Mester
15. august 2012 - 12:51 #12
ok.. du bestemmer...ping
Avatar billede Smarken Nybegynder
15. august 2012 - 15:42 #13
Til dem der måske læser tråden og gerne vil kaste sig ud i noget lidt mere "semi-pro" vil Sony vegas pro (som dog ikke er gratis), eller kdenlive (gratis linux) være et glimrende valg.

Begge er time-line baserede og forholdsvis nemme at have ned at gøre :)

Med begge kan man nemt lave klippe og lave simpel fade fra et klip til det næste samt indsætte kommenterende tekster og evt. stil-billeder.

F.eks. vil indsatte gif-billeder med gennemsigtig baggrund vil automatisl blive "green-screnet" i sony. Samme kan også lade sig gøre i kdenlive omend en smule mere omstændigt.

Begge har også rigtig greenscreening og rotoscoping til at klippe udvalgte dele af een film over i en anden film.
(har ikke tjekket at sony's har rotoscoping, da jeg kun har prøvet en gammel version 9.0c, men det skulle undre mig meget om ikke den nyeste version har det)
Avatar billede nemlig Professor
15. august 2012 - 15:54 #14
Jeg bruger selv Sony Vegas Studio HD Platinium, som jeg er vældig glad for. Moviemaker klarer de fleste basale udfordringer.

Ellers er der jo en del andre, som tilbyder udmærkede redigeringssoftware til små penge:

Pinnacle Studio
Adobe Premiere Elements
Cyberlink Powerdirector
Corel Videostudio

Kan erhverves for 200-600 kr.
Avatar billede tiger_dk Mester
16. august 2012 - 09:10 #15
jeg var lige inde og se priser på  Sony Vegas Studio HD Platinium, det er da til at betale, men pro versionen, bliver man da nærmest ruineret !
Avatar billede Smarken Nybegynder
18. august 2012 - 19:11 #16
ok ..
var ikke klar over forholdet mellem platinum og pro ..
-troede umiddelbart platinum var den "store" af de to .. lidt mere fancy navn ^^
I hvilken størrelses orden var priserne btw ?
Avatar billede tiger_dk Mester
19. august 2012 - 18:14 #17
så vidt jeg har forstået, så kan platinum version fået til omkring de 500,- ,mens pro versionen er oppe i et par tusinde !