Avatar billede Razorioum Nybegynder
15. juli 2012 - 18:30 Der er 11 kommentarer

Ang. overarbejde (u 18 år)

Hej derude.
Jeg er en ungarbejder, på 17 år.

Således foregår det:

Jeg arbejder eksempelvis fra 12:00 til 19:30, men de har travlt fra 19:30 til 20:00 så jeg bliver til kl 20:00

Næste gang jeg møder på arbejde, får jeg én seddel (kun én), hvor der står
" FRIVILLIGT MERARBEJDE ", som de kræver at jeg skriver under på

Er dette lovligt?

Derudover, hvis jeg ikke skrev denne under, skulle de så ikke betale mig dobbelt?
Avatar billede Qobra Nybegynder
15. juli 2012 - 18:34 #1
Uanset om du skriver under, så er det nok ikke lovligt ;-) Er du medlem af en fagforening? Så spørg dem, hvordan du skal forholde dig.
Avatar billede Razorioum Nybegynder
15. juli 2012 - 18:37 #2
Imorgen skal jeg melde mig ind i 3F.

Har arbejdet i denne virksomhed i 1,6 år, og hvis de har taget røven på mig i 1,6 år, så tager jeg bare dem i røven igen.

Så derudover, er du enig I at dette ikke virker til at være lovligt?
Avatar billede Maria-p Nybegynder
15. juli 2012 - 18:55 #3
Umiddelbart tror jeg det er lovligt nok. Dog først efter du har skrevet under. Man kan sagtens deltage i frivilligt arbejde selvom man er under 18 år. Hvad arbejder du som?

Jeg er selvfølgelig ikke sikker så ligesom qobra. Spørg 3F når du er meldt ind :)
Avatar billede Qobra Nybegynder
15. juli 2012 - 18:59 #4
Hvorvidt det er lovligt skal jeg ikke kunne svare på; det er ihvertfald lidt selvmodsigende, at kræve frivilligt overarbejde. Hvis de presser dig til at skrive under kan du godt sige at du lige vil drøfte det med din fagforening - hvilket er helt normalt! Men lad være med at true din arbejdsgiver, så bliver i bare uvenner, og så bliver du nok fyret. Tag en snak med en fagforening inden for faget, de kan svare dig på, hvorvidt det er lovligt. Bare forhold dig passivt og lad en fagforening klare ærterne :)
Avatar billede Razorioum Nybegynder
15. juli 2012 - 19:07 #5
Jeg spurgte engang min chef, "Hvad er det her? Hvad sker der hvis jeg ikke skriver under?"

"Så kan du godt forlade restauranten"

Tog det dermed som en trussel som om at de vile opsige mig hvis jeg ikke skrev under på sedlerne, hvilket jeg jo så gjorde.

Derudover, skal man ikek selv have en kopi af sedlerne? Dette har jeg ikke modtaget på noget tidspunkt
Avatar billede vejmand Juniormester
15. juli 2012 - 19:09 #6
Hvis du ikke er blevet bedt om at blive til kl. 20, altså det er noget du har taget af dig selv, så tror jeg du har en dårlig sag.

Jeg synes dog at arbejdsgiveren er en ****, han kunne jo bare betale dig denne gang, og så sige at næste gang skal de nok sige, hvis du skal arbejde over....
Avatar billede Razorioum Nybegynder
15. juli 2012 - 19:19 #7
Nej, de beder os tit blive en del tid længere, hvilket jeg siger ja til en del, det er ikke noget jeg helt frivilligt gør.
Jeg bliver bedt om at blive.
Avatar billede kjeldsted Novice
15. juli 2012 - 20:24 #8
Gør det at du i den kommende måned notere PRÆCIS hvornår du møder og hvornår du reelt får fri. Send så dette samt kopi af ansættelseskontrakt samt lønseddel til din fagforening. Hvis der er blot det mindste problem, kan jeg godt love dig for at fagforeningen hopper på sagen og sørger for at du får din løn.
15. juli 2012 - 20:53 #9
HEJ,

Som UNGARBEJDER (dvs. ansat under 18 år) er din situation lidt speget.

Når din arbejdsgiver teknisk set "BEDER" dig om at blive er det faktisk det samme som at overarbejde.

Men er du DELTIDS ansat og arbejder over 8 timer 1, 2 eller 3 dage tæller disse timer (overarbejdstimerne) IKKE som overarbejde men som almindelige timer INDTIL 37,5 timer / uge. Først efter 37.5  timer / uge er det reelt overarbejde. (Tåbelig regel men sådan er det.)

Men du skal have aftentillæg efter klokken 17:00 (18:00 ?).  Det er ubestrideligt.

HK har en ungdomsafdeling (så vidt jeg erindrer) - prøv at kontakte dem. (Sig du vil melde dig ind senere (ved din 18 års dag), så blir de nemmere at snakke med ... )

Jeg ved ikke om 3F har en ungdomsafdeling - ?

Men at de "tvinger" dig til at underskrive en "FRIVILLIG ERKLÆRING" synes jeg lugter lidt af "svindel" ....

KRistian
Avatar billede finb Ekspert
15. juli 2012 - 21:58 #10
Se aldrig mere den nuværende arbejdsgiver,
meld ham til 3F
og find en rigtig arbejdsgiver.
Mvh finb
Avatar billede 8718 Juniormester
16. juli 2012 - 18:38 #11
"Men du skal have aftentillæg efter klokken 17:00 (18:00 ?).  Det er ubestrideligt."

Hvis arbejdsgiveren ikke har tegnet overenskomst, så skal der ikke nødvendigvis betales forskudttidstillæg. Kun hvis det fremgår af ansættelsesaftalen.

Det er ikke usædvanligt, at arbejdsgivere - af nemhedsårsager - har kalkuleret forskudttidstillæg ind i den faste timeløn.

Om arbejdsgiveren er en **** - eller om det lugter af svindel, må vel komme lidt an på hvilke vilkår, der ellers er tale om i ansættelsen - og det ved vi jo ikke rigtig med de oplysninger, der her er givet.

Inden du stiller en masse krav op til arbejdsgiveren, bør du nøje overveje, om det er et job, du ønsker at beholde eller ej.

Du kan nemlig ligeså godt se det i øjnene, at der er mange andre, der står i kø for at få dit job. Og hvis du ikke har en masse kvaliteter, som arbejdsgiveren absolut ikke kan undvære, så vælger han højst sandsynligt en anden, hvis du går hen og bliver for besværlig.

Sorry - men sådan ser arbejdsmarkedet for ungarbejdere ud i øjeblikket.