Avatar billede Beach Mester
10. juli 2012 - 20:31 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tekniks arbejdstegning til spejdernes lejer 2012

Hello boys and girls

Skal med det samme sige at jeg ingen forstand har på 3D tegning eller Cad programmer.

Har fået en opgave til spejdernes lejer 2012 med at tegne en masse grundplaner til div. telte som jeg er kommet uden om ved at tegne dem i Photoshop som jeg har lidt styr på.

Nu vil de kære mennesker have tekniske tegninger af hvordan jeg vil have vores diske bygget, og så er det så at kæden hopper af og jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig med en hånd her på E.

Kan til nød tegne en tegning på et stykke ternet papir som illustrere hvad jeg vil, men er der en venlig sjæl her på E der kan rentegne det så en ingeniør kan fatte hvad jeg vil?

Jeg har lagt min tegning her--->
http://freestyle.dk/tegning/01_arb_tegn_disk.jpg

Ved ikke om en 3Dér skal have en nærmere forklaring, men her lidt info:

Tegningen er ikke målfast.

Illustrere en disk men en front og en masse stående plader i finerplade, hvor jeg for stabilitet har sat en stor lægte mod toppen (diskfladen) på begge sider, en mindre lægte som midterstykke til indsætning af en hylde til grej og en endnu mindre lægte i bunden til at stabilisere det hele (bliver skruet fast i gulvet). Muligvis en meget tosset forklaring, men med hjælp fra min fine tegning kan i måske få en ide om hvad jeg tænker.

Håber virkelig der en en venlig sjæl der vil give mig lidt hjælp med at rentegne det så jeg kan give det videre til manden der skal levere træet og de håndværkere der skal bygge det hele op.

Jeg har ikke nogle std-mål på finerplader, lægter mm. Det regner jeg stærkt med at ham der modtager min bestilling ved noget om.

Til slut skal en venlig sjæl måske lige vide at mit arbejde for spejdernes lejer 2012 er frivilligt og ulønnet. Mere så der ikke er nogle der tror jeg forsøger at tjene på jeres arbejde. Det er ene og alene til glæde for alle de unger der kommer og besøger vores områder.

Vh. Allan
Avatar billede brasso Forsker
11. juli 2012 - 08:07 #1
Hej
Hvad er deadline på tegningerne?
Prøv evt. at downloade Google Sketchup, det er et gratis 3D tegneprogram, som ikke er så svært at finde ud af.
Standardmål på finer plader kan du få oplyst ved tømmerhandelen/byggemarkedet. Det er vigtigt at vide hvilken pladetype du ønsker at bruge. Spånplader og mdf kan ikke tåle vand, en vandfast krydsfiner vil nok være det bedste.

Google program download: http://sketchup.google.com/download/ , du skal bruge det øverste link til den gratis version

Google tutorials: http://sketchup.google.com/intl/en/training/videos.html
Avatar billede brasso Forsker
11. juli 2012 - 16:26 #2
Hej igen
Kan du sætte nogle ca. mål på tegningen?
En standard krydsfinerplade er på ca. 120x240cm,fås i 12mm, 16mm, og 22mm tykkelse, hvis jeg husker rigtig. Iøvrigt vil jeg mene at Powerpoint er bedre til at lave oversigtplanen. I Powerpoint kan du tegne ved hjælp af et grid, og så kan du omregne de faktiske mål, så du kan tegne i et bestemt målforhold.
Jeg synes din tegning er udmærket bortset fra at der mangler nogle mål. En lægte i toppen af de lodrette plader giver en fin stabilitet, dog synes jeg ikke listerne til at lægge hylderne på behøver at være så kraftige.
I Sketchup kan man faktisk godt tegne i 3D og så få vist/udskrevet en arbejdstegning med emnet vist fra 3 sider, hvis jeg husker rigtigt.
Hvis ikke du har mod på at gå igang med Sketchup kan jeg muligvis godt hjælpe dig med en tegning. Jeg kan godt afse noget tid i kommende weekend. Man har vel selv være spejder engang.:-)
Avatar billede Beach Mester
11. juli 2012 - 21:03 #3
Hej Brasso

For at starte fra starten af, så er deadline i morgen hvor han vil have en beregning af hvor meget træ jeg skal bruge samt omtalte arbejdstegning så de kan se hvordan jeg havde tænkt mig at bygge det.
Mener jeg tidligere til et andet projekt har prøvet Sketchup, men fik aldrig rigtigt fat i systemet da det er ret langt fra min tankegang når man er flasket op med Photoshop. Det er derfor nok mere eller mindre umuligt at nå at sætte sig ind i det igen på den korte tid jeg har fået:-(

Havde tænkt mig at bygge det hele i alm. krydsfinerplader, har ikke rigtig nogen fornemmelse af hvilke tykkelse de kan levere men sikkert noget standart som der skal bruges i hele lejeren.

Lægterne er sikkert også noget standart, og jeg er i krig med at lave tegningen om (på papir igen) så der bliver brugt den samme lægte både i top, midt og bund. Vil tro de er i størrelsen 47X75mm eller noget der ligner.

Grunden til at jeg havde valgt meget store lægter i toppen er rigtigt nok pga. stabiliteten, de lidt mindre men stadig store lægter til hylderne var valgt ud fra at der bla. skal stå service (tallerkner mm) som jo vejer en del. I bunden den helt lille igen for at stabilisere det hele så det står fast.

Det er meget lidt jeg har fået at vide om hvad jeg kan få at bygge med, så nu laver jeg det om med en størrelse og så må vi se om ikke det bliver lidt nemmere at konstruere, tegne og beregne forbrug på.

De startede ud med at ville have målfaste tegninger, men da jeg forelagde dem at jeg hverken var tømmer eller ingeniør så har jeg fået dem til at godtage tegninger som bare viser hvordan jeg vil bygge og hvor meget der skal bruges.

Jeg er bare meget i tvivl om hvorvidt de kan bruge det jeg allerede har lavet eller om det skal tegnes op så de kan printe det ud til div. myndigheder via "rigtige" tegninger.

Kan du følge mig?

Havde egentlig bare tænkt mig en tegning med et nogenlunde forhold så man kan se ideén, og så ligge mål ind som en tekst på det grej jeg kunne tænke mig at bygge det af. Lidt på samme måde som jeg har lavet tegninger (igen i Photoshop) med grundplan af de telte som det her grej skal bruges i.

Hvis det er noget der tager så lang tid som du antyder, vil jeg ikke stjæle din tid bare fordi jeg ikke selv kan finde ud af at bruge et 3D program. Så må de sgu leve med de håndtegninger jeg kan bikse sammen med en blyant og en lineal.
Men måske det ikke er sidste gang jeg skal hjælpe til med sådanne projekter. Med udsigt til en rigtig kedelig sommer så kunne vores restauranter og cafeér blive ganske populære udflugtsmål for de 33.000 spejdere og en del af deres forældre mm. Så det kan da godt være jeg skulle finde mig i at skulle lære lidt 3D når vi kommer hjem fra turen.

Takker for dine indput, forsøger at bearbejde dem lidt inden jeg spidser blyanten og tegner videre.

//B
Avatar billede brasso Forsker
12. juli 2012 - 08:43 #4
OK
En nogenlunde fornuftig håndværker, eller handyman vil sagtens kunne bruge din tegning, bare der kommer lidt mål på. :-)
God arbejdslyst. Husk at lukke denne tråd, når du har bestemt dig til havd du vil.
Avatar billede Beach Mester
23. august 2012 - 02:28 #5
Øv bøv, intet blev som lovet på lejren, der kom bare nogle håndværkere og klaskede noget op uden at spørge hvor og hvordan. Så alt det arbejde vi havde brugt et år på at lave mht. indretning mm. gik i total bananas og jeg biksede det hele sammen igen (3 gange pga. brandmyndighederne) on-the-fly.
Men det skal ikke jo ikke gå ud over alle de mennesker jeg har forsøgt at få hjælp fra. Så hvad siger du til at vi deler i porten 50/50 med point?

//B
Avatar billede brasso Forsker
23. august 2012 - 08:31 #6
Jeg er ikke pointjæger. så læg du bare selv et svar, og accepter det. Iøvrigt synes jeg du skal kigge lidt nærmer på Google Sketcup, bare for interessens skyld. :-)
Når man først kender det lidt, er det meget nemt at bruge.
Jeg har selv lige designet/tegnet, en overdækket terasse, som jeg måske skal igang med at etablere til næste år. Tømmerhandlen, har lovet mig en oversigt over standardstørrelser på diverse træprodukter, så kan der jo laves materialeliste og det hele.
Avatar billede Beach Mester
23. august 2012 - 09:25 #7
Det er OK, jeg lukker den selv.
Ja, jer må se om ikke jeg kan finde tid til at lege lidt med Sketcup, jeg vil med garanti løbe ind i andre opgaver som vil kræve arbejdstegninger der kan læses af andre end mig selv:-)
Takker for dine input, super at støde ind i hjælpsomme mennesker.

//Beach