Avatar billede sidsblue Nybegynder
18. juni 2012 - 13:11 Der er 13 kommentarer

301 redirect URL med danske bogstaver

Hej til alle

Jeg har en hjemmeside og jeg vil ændre den URL af den side, men der er mange backlinks til siden så jeg vil lave en 301 redirect til den nye side. Problemet er, at i den URL er der bogstaven "ø", så når jeg prøver at lave en redirect i .htaccess virker det ikke. Her er min kode i .htaccess:

RewriteRule parterapi-parterapeut-familieterapi-københavn http://mitsite.dk/parterapi-parterapeut [L,NC,R=301]

Jeg har prøvet at skrive "ø", "ø", "%C3%B8", "ø" og "%F8" i stedet for "ø", men ingen af dem fungerede.

Er der noget jeg kan gøre for at lave den redirect?

Tak på forhånd

Mvh
Serhat
Avatar billede jokkejensen Novice
18. juni 2012 - 13:54 #1
Prøv med en IDN converter.

http://www.charset.org/punycode.php

/J
Avatar billede olebole Juniormester
18. juni 2012 - 14:48 #2
<ole>

Alternativt kunne man vælge lidt mere realistiske domænenavne/URL'er, når nu der er tale om et internationalt medie  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede jokkejensen Novice
18. juni 2012 - 17:28 #3
Jeg tror ikke man vælger et .dk/æøå domæne hvis man har et dansk site.

Så burde se og hør jo også komme på i en 500 siders udgave på engelsk, spansk, kinesisk, indisk og arabisk ?

/J
Avatar billede jokkejensen Novice
18. juni 2012 - 17:29 #4
*hvis man har et internationalt site
Avatar billede olebole Juniormester
18. juni 2012 - 17:56 #5
For en del år siden havde en fiks, amerikansk designer i en font fundet, hvad han/hun så som en funky A-E ligatur (vi andre kender det som et trivielt 'Æ'). Det udmøntede sig i en CD og koncertturne under logotype'en 'GEORGE MICHÆL'.

Et andet eksempel er den australsbyggede, semiprofessionelle studiemikrofon 'RØDE'. Den hedder 'RODE', men de kære aussier ser vores 'Ø' som et yderst funky 'O'.

RØDE har dog valgt domænet rodemic.com, og det er da helt korrekt overordentlig tvivlsomt, om nogen international virksomhed skulle anvende danske tegn i deres domænenavn.

Spørgerens problem viser vel meget godt, at det er problematisk med specialtegn i domænenavne  =)
Avatar billede sidsblue Nybegynder
18. juni 2012 - 19:57 #6
Hej

Tak for jeres svar men jeg stædig har det samme problem. Hvis I har en anden løsning bare lad mig vide.

Mvh
Serhat
Avatar billede jokkejensen Novice
18. juni 2012 - 20:09 #7
ikke domænenavne men url adresser.

Om en amerikaner "opfandt" en forkortelse af æÆ har vist intet med det her at gøre ?

Men det er let at slå op på wiki.

Det jeg vil frem til, er at der er massere af danske sites, målrettet til danskere, og hvorfor skal de ikke have lov til at benytte æøå i url adresser ?

Det gavner dansk SEO på google og meget mere, det er ikke noget der er fundet på for sjov.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. juni 2012 - 20:22 #8
Der er mange danske bogstaver i din rewrite, p, a, r, t, osv., men af sammenhængen er det nok ø du mener er problematisk, og det er det nok.

Det er ikke helt til at vide hvad ø kommer som, iso8859-1 eller utf8, og heller ikke til at vide om du anvender det ene eller det andet i din .htaccess. For at komme helt uden om det, så tror jeg man kan bruge et trick:

RewriteRule parterapi-parterapeut-familieterapi-k..?benhavn ht tp://mitsite.dk/parterapi-parterapeut [L,NC,R=301]

(et ekstra mellemrum i "http", så vi kan se hvad der står)

Hvor "ø" er erstattet af eet eller 2 vilkårlige tegn - det ene svarer til iso8859-1, og de 2 til UTF-8. Så kan man ganske vist skrive "katbenhavn" og få en match, men det er der nok ingen der gør.

DISKLAJMER: jeg har ikke prøvet ovenstående, og er lidt spændt på om det virker
Avatar billede olebole Juniormester
18. juni 2012 - 21:01 #9
"ikke domænenavne men url adresser."

Det skulle ikke undre mig, om jeg også tager fejl her, når jeg bilder mig ind, at domænenavne temmelig ofte er en del af URL-adresse. Der er jo så meget, ældre mænd ikke forstår  =)

"og hvorfor skal de ikke have lov til at benytte æøå i url adresser ?"

Ja, det gad jeg sandelig også godt vide! Det er der vel ingen idioter, der har prøvet at bilde dig ind? I så fald må jeg oplyse dig om, at det på ingen måde er ulovligt for danskere eller andre at bruge specialtegn i URL'er.

Jeg bemærker blot, at mange har haft problemer med fænomenet - og flere vil uden tvivl få det. Derfor nøjedes jeg såmænd også med at anføre, at "Alternativt kunne man vælge lidt mere realistiske domænenavne/URL'er". Det er nok ikke helt galt  *o)
Avatar billede sidsblue Nybegynder
18. juni 2012 - 21:12 #10
Hej Erik

Mange tak for dit svar, det fungerer:)

Jeg har skrevet "..?" i stedet for "ø" og der er intet problem med redirect. Men jeg vil bare spørge om SEO, vil siden stadig have sin link juice, dvs. vil det påvirke sidens Google ranking? Tak på forhånd.

Mvh
Serhat
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. juni 2012 - 21:28 #11
Googles veje er uransagelige. Eller var det Google...?

Men hvis dit og andres links, med "ø"-et i, er gode nok, så er det godt nok. Hvordan Google og venner reagerer på en direkte redirect, er så et godt spørgsmål.

Laver du selv linket, bør du sørge for at "ø"-et står i utf-8, men med denne rewriterule vi du også fange det, hvis andre skulle komme til at skrive det med iso8859-1.

Men når SEO-optimering kommer i nuancer af hvid, skal man ikke vide sig sikker. Helt hvid SEO er sådan set bare, at gøre sit site særdeles velegnet til mennesker og lignende.
Avatar billede olebole Juniormester
18. juni 2012 - 21:43 #12
#10: Det kommer an på, hvilken søgemaskine du tænker på. Forskellige maskiner har forskellige algoritmer. Google har øjensynligt fin forståelse af AE, OE og AA samt Æ, Ø og Å. Det gælder dog ikke nødvendigvis andre søgemaskiner.

Hvis du læser om emnet på nettet, finder du meget afvigende holdninger om, hvorvidt Æ, Ø og Å er til gavn eller skade - såvel blandt uvidende noobs og erfarne SEO-folk.

Det flyver med både teoretiske og empiriske betragtninger, og det er ikke til objektivt og utvetydigt at afgøre, hvem der har ret. Pick your choise  =)
Avatar billede sidsblue Nybegynder
18. juni 2012 - 22:00 #13
Mange tak til jer! Jeg prøver og ser om det påvirker sidens Google ranking.

Mvh
Serhat