Avatar billede Claus Mester
16. juni 2012 - 00:15 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Gemmer æøå i underligt format

Jeg har oprettet en simpel form, der skal tilføje data til en mysql database via php.

Jeg undre mig over, at tegnene æøå, skrevet i formen, gemmes som underlige tegn i selve databasen. De vises fint nok på selve siden.

Koden til siden med formen kan ses her http://pastebin.com/7H5b3cqV.

Koden til siden der viser data kan ses her http://pastebin.com/z7DXJXYa.

Nogen der kan gennemskue hvorfor og hvad jeg kan gøre ved det?
Avatar billede Claus Mester
16. juni 2012 - 00:18 #1
Jeg kan se at links ikke virker når der trykkes på dem. Men brug "kopier linkadresse" og paste i browseradresse, så virker det.
Avatar billede Claus Mester
16. juni 2012 - 00:22 #2
Nope. Det virkede så heller ikke, for der kommer et punktum med. Det skal slettes. Meget omstændigt. Ved ikke hvorfor eksperten.dks system er sådan, men det er altså årsagen.
Avatar billede NielsErikP Mester
16. juni 2012 - 00:30 #3
Hej...

Hvilken editor bruger du?? Har du sat den til at gemme filerne i UTF-8?? Hvad er Db'en sat op til ??
Avatar billede Claus Mester
16. juni 2012 - 00:38 #4
Jeg bruger NetBeans. Filerne er sat til at gemme i UTF-8 i meta informationen.

Hvad tænker du specifikt på omkring db'ens opsætning?
Avatar billede NielsErikP Mester
16. juni 2012 - 00:45 #5
Hej...

Ja.. nu kender jeg ikke netbeans, men er netbens sat til at gemme i UTF-8 format?

Bruger du PhpMyAdmin til at administrer Db'en med?...
Så skulle der gerne stå noget lignede :

    "MySQL Tegnsæt: UTF-8 Unicode (utf8) "
Avatar billede Claus Mester
16. juni 2012 - 00:54 #6
Jep, jeg bruger phpmyadmin.

Jeg har fundet noget "kollation" der stod til "latin1_swedish_ci". Det har jeg forsøgt ændret til både "latin1_danish_ci", "utf8_unicode_ci" og "utf8_danish_ci" uden det ændre noget som helst ved karaktererne.

Var det dét du tænkte på?
Avatar billede Claus Mester
16. juni 2012 - 00:55 #7
Ahh, nu fandt jeg det - på forsiden. Ja, der står "MySQL Tegnsæt: UTF-8 Unicode (utf8)"
Avatar billede NielsErikP Mester
16. juni 2012 - 01:04 #8
Hej...

#6: Prøv at sætte den til MySQL forbindelses-sammenkøring: Kollation (Collation) utf8_general_ci
Så se lige hvad der sker!
Avatar billede NielsErikP Mester
16. juni 2012 - 01:06 #9
Hej...

Har du også en UTF8 meta din fil med formen??
Avatar billede Claus Mester
16. juni 2012 - 01:10 #10
Det var den indstillet til i forvejen under General Settings.
Avatar billede Claus Mester
16. juni 2012 - 01:11 #11
Ja, jeg har utf8 til dem begge
Avatar billede Claus Mester
16. juni 2012 - 10:41 #12
Har du andre forslag NielsErik - eller øvrige eksperter?
Avatar billede NielsErikP Mester
18. juni 2012 - 22:56 #13
Hej...

Nej... hvis din webEditor gemmer i UFT-8... Din DB også er sat til utf8_danish_ci og ikke utf8_general_ci ..

Du har meta sat til UTF-8 .. i begge dine filer.

Men du skal jo nok ikke forvente de indlæg der allerede er lagt i DB'en ændre sig med utf8_danish_ci .. Der er det nok kun dem der lægges ind efter.

Hvis ovenstående er opfyldt, må jeg være dig svar skyldig.
Avatar billede Claus Mester
22. juni 2012 - 12:59 #14
De er "desværre" opfyldt og jeg har testet på alle leder og kanter.

Jeg lukker og takker for dit engagement NielsErikP. Hvis du smider et svar vil jeg godt give point for dit forsøg på at hjælpe.
Avatar billede NielsErikP Mester
22. juni 2012 - 22:57 #15
Hej...

Nej, da jeg ikke gav dig løsningen.. og du ikke fik det løst, så gem du de point til et evt. nyt spørgsmål om emnet... Men ellers tak.. træls du ikke fik det løst.
Avatar billede Claus Mester
23. juni 2012 - 19:18 #16
Ja, det er rigtig træls, men tak fordi du gad gøre et forsøg. God weekend.
Avatar billede NielsErikP Mester
23. juni 2012 - 23:05 #17
Hej...

Faldt lige over denne tråd :
  http://www.eksperten.dk/spm/965035

De siger nogenlunde det samme som jeg har sagt til dig her, men prøv og se om der evt. er noget du kan bruge.

Tak, i lige måde :-)
Avatar billede Claus Mester
24. juni 2012 - 07:36 #18
Ja, det er samme problem i hvert fald. Om det vil gøre noget fra og til ift. det du har sagt, skal komme an på en prøve. Tak for tippet :-)
Avatar billede Claus Mester
24. juni 2012 - 08:46 #19
Hurra! Jeg fik det løst.
Der skulle et mysql_query("set names utf8;"); før  mysql_query. Så er resten af weekenden reddet :)
Avatar billede NielsErikP Mester
24. juni 2012 - 23:49 #20
Hej...

Sådan!!! Så kan man da ikke ønske mere "Smiler"
Avatar billede Claus Mester
25. juni 2012 - 17:23 #21
Nej vel :)