Avatar billede pstidsen Novice
13. juni 2012 - 17:10 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

God behandling af batteri?

Har lige i dag fået nyt batteri til den bærbare da det gamle var slidt ned. Vil gerne have at det denne gang holder lidt længere. Hvordan er det man skal behandle det? Aflade det fuldstændig en gang imellem? Ikke overlade det? Eller hvordan er det?
Avatar billede pstidsen Novice
13. juni 2012 - 17:13 #1
PS: Lad lige være med bare at skrive link til Google - kan godt finde ud af at Google selv..

PPS: Jeg gamer en del
Avatar billede jensenjs Juniormester
13. juni 2012 - 17:42 #2
Som du selv skriver aflade det fuldstændigt en gang i mellem.

Jeg gør normalt følgende:
Først oplader helt

derefter bruger jeg det normalt indtil det er fladt

oplader igen helt og bruger det normalt, med og uden strømforsyningen

MEN det må ikke bare sidde i maskinen hele tiden når det er fuldt opladet, hvis du ikke skal bruge det i en længere periode, så tag det ud og brug strømforsyningen.

hvis det ligger længe i skuffen så sæt det i maskinen, brug det og oplad det en gang i mellem
Avatar billede jensenjs Juniormester
13. juni 2012 - 17:47 #3
PS.
På¨min hp 1270eo fra 2007 havde jeg to batterier der fulgte med
et standard og et stort der kunne få maskinen til at kører 3-5 timer alt efter hvad jeg brugte computeren til.
Maskinen døde i januar i år.
Jeg har kun brugt det store batteri og det var stadig fuldt aktivt da maskinen gik bort.
Det lille blev aldrig brugt.

Jeg behandle det store batteri som jeg skrev før
Avatar billede pstidsen Novice
13. juni 2012 - 18:07 #4
Avatar billede jensenjs Juniormester
13. juni 2012 - 18:24 #5
det er rigtigt, du skal ikke bruge det til computeren går ned, min lukkede ved 10% det jeg mener med fladt så slukkede computeren.
Avatar billede pstidsen Novice
13. juni 2012 - 19:14 #6
Aaah okay :-)
Avatar billede GooFY79 Nybegynder
15. juni 2012 - 20:18 #7
Avatar billede pstidsen Novice
15. juni 2012 - 20:37 #8
Ja, men de råd er jo hovedsageligt til mobiltelefoner.

jensenjs: Smid et Svar, så deler vi.
Avatar billede Hans Mester
15. juni 2012 - 20:49 #9
Pointen er i artiklen er "lithium-ion"-batterier. Om det så er til computere ellere mobiltelefoner er ligegyldigt.
Avatar billede GooFY79 Nybegynder
15. juni 2012 - 20:49 #10
Svar
Avatar billede GooFY79 Nybegynder
15. juni 2012 - 21:09 #11
Igen.
Avatar billede jensenjs Juniormester
16. juni 2012 - 08:19 #12
OK
Avatar billede pstidsen Novice
16. juni 2012 - 09:10 #13
#9: Grunden til jeg ikke ser artiklen som god til bærbare er at der står:
1. Oplad telefonen om natten For at sikre strøm nok til dagen, bør du oplade mobilen en gang i døgnet.  Så risikerer du heller ikke, at batteriet bliver helt afladet. Der sker der heller ikke noget ved, at lade mobilen sidde i opladeren natten over.
Men det må man ALDRIG udsætte en bærbar for. Det smadrer batteriet fuldstændig.
Avatar billede Hans Mester
16. juni 2012 - 15:09 #14
Hvad smadrer batteriet?
Avatar billede pstidsen Novice
17. juni 2012 - 11:17 #15
At lade opladeren sidde selvom batteriet er ladet fuldt op.
Avatar billede Hans Mester
17. juni 2012 - 16:32 #16
Det sker der altså ikke noget ved. Batteri/oplader ved godt, hvornår det er fuldt opladet.
Avatar billede pstidsen Novice
17. juni 2012 - 16:46 #17
Når man kigger på nettet er der delte meninger. Det er umuligt at vide hva man skal tro på..
Avatar billede jensenjs Juniormester
17. juni 2012 - 19:23 #18
Det er heldigvis ikke som i gamle dage, dengang var batterierne utrolig følsomme, og brændte hurtigt ud.

Li-On vi har i dag, er ikke så følsomme, men, for der er et men.
Opladningen ved en bærbar slider stadig på batteriet, når maskinen/opladeren mærker at batteriet ikke er helt opladet "almindelig afladning - lækstrøm" så begynder opladningen igen.

I starten af batteriets liv er det ikke så slemt, da batteriet ikke aflader så hurtigt og derfor heller ikke bliver opladet så mange gange over natten eller ved brug.
Jo ældre batteriet jo hurtigere taber det strøm og jo flere gange bliver det opladet, og al opladning slider på batteriet.
Avatar billede pstidsen Novice
17. juni 2012 - 19:28 #19
Så dit råd er også at lade laderen sidde i?
Avatar billede jensenjs Juniormester
17. juni 2012 - 20:01 #20
Dette er kun som jeg opfatter det.
Jeg foretrækker på min nye maskine at tage batteriet ud hvis det er opladet og jeg ikke skal bruge det.
En gang om ugen bruger jeg det dog til det er næsten i bund.
og oplader det så.

Men der kommer perioder hvor jeg bruger maskinen ude så der kommer brugen af batteriet helt naturligt.

Men jeg har søgt nettet for en hvis du er interesseret, den er ret teknisk men de ved hvad de taler om.

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries