Avatar billede kroning Nybegynder
11. juni 2012 - 13:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Samle 2 gange SELECT i et resultat

Er det muligt at lave 2 søgninger i samme tabel og få et samlet resultat retur hvor posterne fra 1. søgning kommer først. f.eks. meget forsimplet.

SELECT * FROM tabel1 WHERE navn like "hans" ORDER BY navn

og

SELECT * FROM tabel1 WHERE by like "viborg" ORDER BY by

Der skal altså foretages 2 søgninger men de 2 skal så returneres samlet.
Avatar billede MADOlsen Forsker
11. juni 2012 - 14:33 #1
Prøv med nedenstående:

SELECT * FROM tabel1 WHERE navn like "hans" ORDER BY navn
UNION ALL
SELECT * FROM tabel1 WHERE by like "viborg" ORDER BY by
Avatar billede michael_stim Ekspert
11. juni 2012 - 14:35 #2
SELECT * FROM table1 WHERE navn LIKE "%hans%" AND `by` LIKE "%viborg%" ORDER BY navn, `by`

Tænk på at by er et reserveret ord.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juni 2012 - 15:51 #3
Det lyder mest rimeligt at der skal bruges AND men spoergsmaalet er formuleret som det var OR.
Avatar billede kroning Nybegynder
11. juni 2012 - 16:30 #4
Det var måske lidt dårlig formuleret men jeg skrev jo til sidst "Der skal altså foretages 2 søgninger men de 2 skal så returneres samlet. ". De 2 "rigtige" SELECT er lidt mere omfattende og kan ikke samles i en.

fedeko > UNION, uden ALL da dubletter skal fjernes, ser ud til at virker perfekt, smid et svar.
Avatar billede MADOlsen Forsker
11. juni 2012 - 17:04 #5
Jeg er glad for at det (næsten) virkede! :-)