Avatar billede KarBols Praktikant
24. maj 2012 - 12:48 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til mini-kontor setup

Hejsa - jeg er blevet bedt om at hjælpe en ven med at lave et mindre kontor-setup til ham selv - han vil arbejde selvstændigt på et lille kontor han har lejet. Jeg har selv nogle ideer, men kan måske overse noget, så jeg vil gerne høre ad herinde. Det skal understreges han ikke er voldsomt computer-kyndig, og derfor gerne skal have et setup "der bare virker".

Min tanke er en Lenovo T420 (da den er let og stærk), en dock til samme, en god 24" samsung skærm, nogle højttalere samt trådløs mus og tastatur forbundet fast til dokken. Desuden nyeste office-pakke (han har noget lotus notes på sit nuværende arbejde han gerne vil have ført med, men har forklaret ham han må skifte til outlook/office).

Derudover en netværks-laser-multifunktionsmaskine (printer, kopi, scanner), evt. HP Officejet eller lignende - vigtigst er det bare at det skal være let at gå til.

Kontoret er i en større bygning med flere kontorer og der følger noget internet med til kontoret. Jeg forestiller mig at der her skal sættes en HW firewall op, men den slags har jeg aldrig rodet med før. Jeg overvejede om det kunne være en fordel at have en firewall med VPN så han kan lave en tunnet og forbinde til hans kontor via fjernskrivebord hjemmefra. Jeg har på nuværende tidspunkt ikke noget kendskab til det internet der "følger med", men har tænkt mig at undersøge det ved førstkommende lejlighed.

Som sagt er det vigtigt at der i hverdagen ikke er noget reelt vedligehold - jeg kan hjælpe fra tid til anden, men er jo ikke ansat som supporter for ham, så det må ikke fylde for meget.

Jeg håber der er nogle derude med konstruktive indspark..

Mvh. SwedChef
Avatar billede KarBols Praktikant
24. maj 2012 - 12:49 #1
Jeg glemte at sige - havde tænkt mig at benytte SmarterMail så han kan synkronisere hans iPhone med computer (mail, kontakter, kalender).
Avatar billede claes57 Ekspert
24. maj 2012 - 15:34 #2
undersøg lige fx printerbehov - jeg printer ikke meget til papir, så der er en lille blæksprøjte (wifi) rigeligt (men det kan hurtigt blive dyrt i blæk). Har så også cutepdf (freeware), så jeg kan printe alt til pdf-fil og maile disse.
Og så ville jeg starte med et lavere budget (fx libreoffice og thunderbird til mail) - men jeg ved ikke, om det kan synkronisere med iGuder udstyr.
En god firewall - her burde fx zonealarm fw+antivirus pakke være rigeligt (fås også som freeware). Hardwarefw kun, hvis han har en internet-server stående.
Men en Lenovo T420 tager han vel maskinen med rundt, og så er der ingen grund til at lave vpn-løsninger.
Avatar billede KarBols Praktikant
02. april 2013 - 18:11 #3
Har opgivet - han fandt en anden der kunne hjælpe med mere erfaring
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester