Avatar billede Bjerg13 Nybegynder
09. maj 2012 - 23:13 Der er 4 kommentarer

Brug af Gateway (vs. Netværksrouter)

Hej

Er det muligt at bruge en gateway f.eks. fra Telia til at skabe trådløst netværk hjemme via et andet netværk? Virker det kun for bredbånd fra Telia?
Hvad er forskellen på gateway og netværksrouter?

Det var en del spørgsmål, men på forhånd tak for hjælpen.

Mvh Christian
Avatar billede Wally1973 Praktikant
09. maj 2012 - 23:49 #1
Router og gateway er praktisk talt det samme.
Der kan være tilfælde, hvor de to funktioner er splittet op, men det kræver specielle netværksopsætninger og vil typisk kun forekomme i store netværk.
Avatar billede ImknownbyX Praktikant
09. maj 2012 - 23:55 #2
Ingen reklamer tak

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin

Avatar billede Bjerg13 Nybegynder
10. maj 2012 - 19:55 #3
Hvad skal jeg bruge det link til? (xeniusw)
Grunden til mit problem er, at jeg lige er flyttet og havde det gamle sted en opkobling med Telia bredbånd, og i anledningen med flytningen er det gateway (Thomson TG712) taget med. Denne gatewat vil vi bruge det nye sted.. Er det muligt i den anledning, at sætte den op til at være netværksrouter i vores nye hjem, hvor vi ikke har telia bredbånd? Eller har telia kodet den på en eller anden måde?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
10. maj 2012 - 20:36 #4
Det kan godt være du kan bruge den.

Det vigtigste er at du har adgang til opsætningen, dvs. kender dens administrator navn og kodeord.

Endelig skal den også passe til jeres nye opkobling.
LAN-stikkene kører alle Ethernet-standarden, men Internet-forbindelsen kan være flere forskellige, f.eks. Ethernet, ATM, ADSL, ASDL2, VDSL o.l.

Kigger man lidt på nettet, så ser det ud til at Thomson routeren kører ADSL2 og ADSL på internet-forbindelsen, men om det passer til jeres nye forbindelse er svært at sige.
Måske et opkald til supporten for den nye udbyder kan hjælpe.