Avatar billede madsn580 Nybegynder
04. maj 2012 - 20:15 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Skifte harddisk til ssd?

Hej :)
Min computer er blevet meget langsom og jeg tænkte på om det ville hjælpe at skifte harddisken til en ssd. I forvejen har jeg to harddiske med 500 gb på hver. Har fundet en dog kun med 128 gb da de er meget dyre. Så mit spørgsmål er om det ville kunne betale sig at skifte en af harddiskene og om den vil blive hurtigere?
http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=9155996&ref=search
04. maj 2012 - 20:32 #1
Nu er Harddisken ikke kun den eneste parameter som bestemmer 'hastigheden' ...

Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?

I hvilken forbindelse/program virker den 'langsom' ?
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2012 - 07:53 #2
ja det vil den

men som karise skriver læs det

man kan ikke få en old gammel pc til at blive lige så hurtig som de helt nye ved at skifte til ssd drev men hurtigere det bliver den
et ssd drev vil i størrelse 100-120 gb være fremtidsikret
systemet er at man kun bruger det til systemdrev

det du har set har ikke imponerende hastigheder
se her

Max. Read 270 MB/sec / Write 225 MB/sec

de nye er på det dobbelte

et eksempel

http://www.komplett.dk/k/kl.aspx?bn=11126&gclid=CKnCvoe66K8CFUVc3wodszQl2w

men i en stationær er der ikke plads til både ssd drev og harddisk så det kan ikke betale sig fordi ssd drev over 120 gb er rigtig pebrede

m.v.h
Avatar billede zagger Juniormester
05. maj 2012 - 09:26 #3
Som udgangspunkt vil din computer blive hurtigere hvis du sætter en ssd i. Men som karise_larry skriver, kommer det også an på hvilket andet hardware du kører med, såsom cpu, ram og bundkort.

Der er også nogle andre ting man skal tage med i overvejelserne inden man skifter til ssd. De har f.eks. ikke samme levetid som mekaniske harddiske, da de har en grænse for hvor mange gange der kan skrives til dem. Men den grænse er i dag ret høj, så det er nok ikke noget almindelige brugere vil blive berørt af.

Så ved jeg ikke lige hvad det er for noget sludder treatmenice skriver, at der ikke er plads til både ssd og mekaniske harddiske i computeren. Så længe du har ledige sata-stik på bundkortet, kan du tilslutte alle de diske du vil, om det så er ssd eller mekaniske.

Intel ssd-diske får for øvrigt meget ros rundt om på diverse fora, så jeg ville nok kigge på sådan en fætter hvis det var mig.
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2012 - 15:30 #4
ja det er da godt at du på en pæn måde kan skrive at de andre ævler
alle kan jo se der skulle have stået en bærbar

den var også svær så kan godt forstå du skulle skrive jeg ævler
Avatar billede pstidsen Novice
05. maj 2012 - 18:46 #5
Hvis din CPU er elendig og du har 1 GB RAM så vil du ikke opleve et ydelsesløft, udover når du skriver filer til disken.
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2012 - 23:32 #6
på linket fra treatmenice så jeg denne, og i sammemligning er den fra spørger da en ren snegl, hvordan kan dedt dog være?
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=639424
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2012 - 23:34 #7
Ps. Det er vel ikke vigtigt, at en ekstra HDD er en almindelig Sata, for det er da Windows, på SSD, der trækker læsset?
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2012 - 07:13 #8
i min har jeg denne konfiguration

revo drive x2 220gb

http://www.ocztechnology.com/ocz-revodrive-x2-pci-express-ssd.html

2 sata 2x2 tb harddiske i raid o
er bundkortet nyt kan du ikke gøre den meget hurtigere
m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2012 - 07:14 #9
og så lige det kortet kan

Read: Up to 740 MB/s
Write: Up to 690 MB/s

men det er stadig lidt pebret

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2012 - 07:35 #10
ja det er ssd disken der trækker læsset men du vil gøre den meget hurtigere generelt at arbejde med hvis dine harddiske er nye og "hurtige"

det nytter ikke noget man har en bil der kører ekstremt stærkt hvis gearene ikke hænger sammen i den

det skal spille

sæt et ssd drev i
der ligger dit styresystem + programmer
det skal IKKE defragmenteres da det slider unødigt på det
det skal man i revo drive - det er forskellen bl.a

sæt 2x2 tb harddiske i raid 0
del dem op i de drev du vil
nu vil du opleve hastighed
Avatar billede madsn580 Nybegynder
19. maj 2012 - 19:51 #11
Jeg har 4 gb ram, min processor er 2,2 ghz, jeg har 1 gb dedikeret grafik. Den køre meget langsomt nu men den er næsten 3 år gammel. Jeg har fundet denne tråd med en harddisk som alle roser meget:
http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=0&tid=676506
Den skulle koste omkring 1000 kr og er en en intel så tror den er god. Vil den forbedre min computers hastighed og er det et godt køb?
http://cdon.dk/hjemme-elektronik/intel_520_series_120gb_ssd_r%3a550%252fw%3a520_2.5%22_sata-3_oem-17762874
Avatar billede madsn580 Nybegynder
07. september 2012 - 13:44 #12
.