Avatar billede Slettet bruger
29. april 2012 - 18:48 Der er 9 kommentarer

Bestillingssystem til fotograf

Hej derude...
Jeg står med et eksamensprojekt med deadline den 25. maj 2012.
Inden da - og gerne hurtigst muligt - vil jeg gerne høre, om nogen kan hjælpe mig...

Jeg er ved at lavet et website for en fotograf - og hvis det kan lade sig gøre vil jeg gerne have programmeret et bestillingssystem hvor hans kunder kan gå ind og bestille deres billeder i den ønskede størrelse. Der er KUN tale om bestilling - der skal ikke være mulighed for betaling, men systemet skal selvfølgelig vise, hvor mange penge, ordren er på...

Er der nogen der kan hjælpe mig... PHP er min absolut svageste side indenfor multimediedesign - så bær over med mig... Projektet SKAL bare laves i PHP5.

Det skal kunne virke på operativsystemer, i de fem browsers (firefox, IE, Chrome Safari og Opera).

Hilsen mig
Avatar billede keysersoze Guru
29. april 2012 - 19:45 #1
Hvis andre laver dit projekt hvad kan den tekniske karakter så overhovedet bruges til? Med lidt god vilje er der en måned til og det burde være rigelig tid - så hvis du forsøger at komme i gang er jeg sikker på at der er masser der kan hjælpe dig på vej hvis du fortæller hvor du går i stå.
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2012 - 19:59 #2
Jeg får ikke andre til at kode mit website... Jeg har bare brug for en andens input i denne situation, fordi der ikke er mange oplysninger at finde om et bestillingssystem når man googler det - samtidig har vi i skolen ikke været i nærheden af noget, jeg kan bruge som bestillingssystem...

Indtil videre har jeg kodet websitet med databasetræk. Min kunde vil kunne logge ind på en administratorside og derfra:
1) oprette kunder i et databasebaseret kundekartotek samt redigere og slette i denne.
2) oprette nye admin brugere samt redigere og slette disse på samme måde som med kunderne.
3) uploade billeder direkte til databasen og som via databasetræk sættes direkte ind i et galleri.

Derudover har jeg selvfølgelig lavet et loginsystem og har samtidig taget højde for databasenormalisering og passwordkryptering samt beskyttet admin filerne med krav om brugerlogin..

Så forklar mig lige igen, hvordan det er jeg får andre til at kode mit website for mig???
Avatar billede kjeldsted Novice
29. april 2012 - 20:03 #3
Jeg tror måske vi har brug for nogle mere konkrete spørgsmål. For teksten i #0, lyder det lidt som om du spørger om der er nogle der vil lave det for dig.

Men sig frem hvad du har af konkrete spørgsmål og du får hjælp :)
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2012 - 20:10 #4
Det er selvfølgelig rigtig. Min formulering kan have været forkert.

Mit spørgsmål hedder nok mere i stil med: "Hvordan ville DU lave den?"

Jeg ved man kan lave et system med checkboxes osv. ligesom en kontaktformular. Men jeg ved ikke hvordan jeg skal kombinere det med det enkelte billede og hvilke størrelser man ønsker den i. Jeg ved ikke OM det kan laves med forholdsvis simpel PHP.

Bestillingssystemet vil være det ekstra touch på mit projekt, men som sagt er det svært at finde noget om. Jeg har set et eksempel med pizza bestilling... Vil det eksempel kunne overføres til et fotobestillingssystem?
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2012 - 20:15 #5
Jeg vidste ikke noget omkring pointsystemet som Eksperten.dk bruger, da det er min debut for brug af dette website. Jeg vidste heller ikke at jeg ville starte ud med 285 point, så der falder nok snarere 30-40 point af frem for kun de 15 point.
Jeg har en idé om hvordan det kan laves, men heller ikke mere end en idé.. :)
Avatar billede kjeldsted Novice
29. april 2012 - 20:22 #6
Altså nu lyder det jo til at skulle være et relativt omfattende system. Så du skal måske ikke regne med at få vildt mange forslag til hvordan man bygger sådan et system i PHP. Det tager vist nogle timer at gennemtænke, sådan fra ende til anden.

Ps. Én idé er vel også nok som udgangspunk :)

Men opret et nyt spørgsmål hvis du skulle støde på mere konkrete spørgsmål, end "Hvordan laver jeg sådan et system". Det tyder på at du da kan finde ud af lidt selv ;) Så skal jeg (og de andre her inde) nok hjælpe.
Ellers må du vente til der kommer en anden forbi hér.
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2012 - 20:27 #7
Jeg vil vente og afse hvad der kommer. Under alle omstændigheder opsøger jeg min lærer til vejledning på tirsdag, der vil jeg spørge ham om "pizza-eksemplet" kan bruges...

Ellers må jeg - som du siger - holde mig ved idéen og beskrive den i rapporten.
Avatar billede mireigi Novice
30. april 2012 - 09:50 #8
Ethvert bestillingssystem kan bruges som eksempel.
Så længe eksemplet indeholder følgende informationer:
Kunde (Id, Navn, Adresse, Telefon, Email)
Ordre (Id, KundeId, TotalPris, Dato, Leveret)
Vare (Id, Navn, Beskrivelse, StykPris)
OrdreLinje (OrdreID, VareID, Antal, StykPris, SamletPris)

Om det er billeder, pizzaer, hunde eller tånegle fra en filmstjerne er ligegyldigt. Ovenstående er minimum, og nok i langt de fleste tilfælde.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2012 - 11:40 #9
Okay... jeg vil se hvad jeg kan finde ud af :)