Avatar billede computer_tossen Nybegynder
28. april 2012 - 19:55 Der er 26 kommentarer

Hvilken computer? Macbook pro eller...?

Hej folkens, for det første er jeg helt ny på denne her hjemmeside, så i må bære over med mig ! ;-)
Jeg har snart konfirmation og ønsker mig en computer, jeg har tænkt lidt på en macbook pro, men ved ikke helt. Jeg elsker bare macbook pro's design.
Jeg har nogne spørgsmål om macbook pro som jeg håber i kan svare på:
1.er macbooken kompliceret?
2. kan macbook få Microsof office word, powerpoint osv.
3. er macbookens internet det samme som alm. computerer, hvis ikke hvad er forskellen? Hvis jeg fx. går ind på en hjemmeside eller google, er det så det samme der kommer op på den?
4. kan man gemme noget på skrive bordet?
5. kan man printe noget ud på en alm. printer?
6. kan man bruge et alm. usb stik?

Kan i hjælpe mig med at finde nogle bærebare der er ekstem tynde, hvide, hurtige og minimum 300-500gb, pænt design og en god computer :-) Jeg ved jeg har mange krav, men håber det går ;)
Jeg håber i har nogne gode forslag til en alm. computer, og kan svare på alle mine macbook pro spørgsmål, MVH mig :)
Avatar billede pstidsen Novice
28. april 2012 - 20:41 #1
1. Nej.
2. Ja.
3. Du vil få vist det samme, men browseren ser anderledes ud.
4. Ja.
5. Ved jeg ikke, men tror det ikke.
6. Ja.

Det her er nok det bedste Windows-alternativ: http://www.edbpriser.dk/baerbar/asus-zenbook-ux31e-ry010v-id-6306165.aspx og en gennemgang af dem: http://www.pcworld.dk/art/204264/test-superslank-baerbar-er-konge-i-windows-land
Avatar billede pstidsen Novice
28. april 2012 - 20:47 #2
Se flere ultrabooks her: http://www.pcworld.dk/tag/ultrabooks
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2012 - 20:57 #3
5. selvfølgelig kan du printe ud på en almindelig printer
Avatar billede pstidsen Novice
28. april 2012 - 21:17 #4
Okay, det er bare fordi at det eneste Apple produkt jeg har leget med er en iPad og den kan kun printe ud på AirPrint kompatible printere (næsten kun dem man køber af Apple selv. Patentgriske svin!! -sagde jeg det?).
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2012 - 21:32 #5
jeg har selv en macbook air, hp og brother printere og den skriver fint ud på både hp brother.
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2012 - 21:35 #6
mange printere leverer mac drivere, mine printere kører trådløst, jeg har ingen problemer med at udskrive
Avatar billede Cypern Nybegynder
28. april 2012 - 21:48 #7
En Mac er blot en ganske almindelig pc "flere med ældre intel processorer" med et apple styresystem installeret og så til en pris som typisk ligger 3 gange over hvad du ellers skal give for samme teknologi hos andre fabrikanter.
Avatar billede pstidsen Novice
28. april 2012 - 22:06 #8
#7: Enig!
Avatar billede computer_tossen Nybegynder
29. april 2012 - 07:08 #9
tudsine tak for svarene! Er der installeret microsoft office word, powerpoint osv. når man køber den? Hvad vil det sige at den har et apple styre system, hvad er forskellen? Kan man egentlig få windows på macbooken? Hvis man kan, hvor meget koster det, og hvordan får man det? Håber i kan svare mig på nogle af alle de her spørgsmål! :D MVH mig.
Avatar billede pstidsen Novice
29. april 2012 - 12:28 #10
Er der installeret microsoft office word, powerpoint osv. når man køber den?  Nej det er der ikke på nogen computeren (der er dog installeret en 60 dages prøveversion på nogle pc'er).

Hvad vil det sige at den har et apple styre system, hvad er forskellen? Der er flere forskellige styresystemer. Windows er et. Mac OS er  et andet og Linux er et tredje. Forskellen er at du ikke har Windows og hele måden du styrer pc'en på er anderledes.

Kan man egentlig få windows på macbooken? Hvis man kan, hvor meget koster det, og hvordan får man det? Det koster 650,-.
Avatar billede Cypern Nybegynder
29. april 2012 - 12:29 #11
Husk nu at en Macbook er blot en ganske almindelig standard computer til en helt anden pris.
Derfor har de dette gigantiske overskud.

Er det ikke tosset at spilde så mange penge på en computer som om under et år er håbløs forældet og som samtidig kræver at du ALTID køber Apple godkendte programmer, hvilket begrænset dine udfoldelses muligheder.

Hvorfor køre windows og win programmer på en Apple computer fremfor at køre det på en maskine som fra starten er bygget til.
Emuleringer gør alligevel computeren langsommere.

Er er nogle rigtig smukke alternativer hvor du samtidig får væsentlig mere power for dine penge.
Alle PC producenter laver efterhånden computere der matcher macbook air, men som altid betyder størrelsen noget vedr  levetiden når man blot kører batteridrift, grafikkortets ydelse med mere...

Personligt mener jeg at denne slår Apple med flere længder, i design, størrelse og muskelkraft..

http://www.asus.dk/Notebooks/Superior_Mobility/ASUS_ZENBOOK_UX21E/
Avatar billede buttwipe Juniormester
29. april 2012 - 15:47 #12
#11
Kan du ikke lige uddybe hvad du mener med "...du ALTID køber Apple godkendte programmer ..."?
Køber jeg eksempelvis Photoshop på Adobe's hjemmeside er det vel ikke mere godkendt af Apple, end Windows versionen er godkendt af Microsoft.

"... Er det ikke tosset at spilde så mange penge på en computer ...": Sådan er det også med dyre tyske biler, PH lamper, special øl osv. osv.
Det er de færreste der køber et Apple produkt, der bagefter mener at de spildte pengene.
Avatar billede buttwipe Juniormester
29. april 2012 - 15:54 #13
#4
AirPrint er bare et navn en driverfri printerforbindelse, baseret på åbne standarder, så hvad mener du med "Patentgriske svin!! ..."?
Der er iøvrigt over 100 printermodeller der understøtter AirPrint og jeg har svært ved at se andet end fordele ved at Hr og Fru Hansen ikke skal bruge tid på at installere drivere for at skrive ud.
Avatar billede pstidsen Novice
29. april 2012 - 19:42 #14
Når man ikke kan printe ud fra en iPad (som er den dims jeg har erfaring med) på en almindelig printer men KUN en AirPrint printer som kun få printere på markedet så er det da noget patentpis! Og der er flere eksempler!
Avatar billede ptj_11 Forsker
29. april 2012 - 20:06 #15
computer_tossen>>
Jeg synes, at det er forfriskende, at man kan møde et ungt menneske, som allerede i en alder af 13-14 år, er begyndt at tænke i baner som kravspecifikationer.
Når det nu er sagt, så efterlader det mig med en undren??
Når du kan tænke så kvalitetsorienteret angående anskaffelse af din første computer, så undrer det mig, at du tænker så lidt på mængden af kvantiteten kontra prisen for den anskaffede vare. Dermed mener jeg jeg, Hvad/hvor meget får du for dine penge?
Cypern har en god og stor pointe i indlæg #11.
Tag eksemplet anskaffelse af en mobiltelefon/smartphone.. Er dit behov, at du skal kunne ringe til andre og vice versa, eller skal du have adgang  til de muligheder, som en moderne smartphone tilbyder dig?
Hvis du bare skal kunne komme i kontakt med din omverden, så er en ganske almindelig mobiltelefon fra for små 10 år siden alt rigeligt.
Dermed mener jeg: Skal du bare kunne lave lektier på din computer til almindeligt skolebrug, så får du langt mere for dine penge, hvis du anskaffer en ganske almindelig Windowsbaseret PC.
Og så skal du huske, at udseendet af din computer, intet har med det arbejde, du får ud af den at gøre.
Tænk hellere i baner angående vægten af din computer. Skal du starte din løbebane i denne verden med en dårlig ryg.
Blot et par strøtanker.
/ptj_11
Avatar billede buttwipe Juniormester
29. april 2012 - 20:14 #16
#14
Det er da noget fordrukkent vås - du kan også bruge AirPrint på Linux
Apple har givet printerfabrikanterne muligheden for at undgå bøvlet med driverne der skal skrives om hver gang der kommer et nyt OS og forbrugerne slipper for at installere drivere.
Det er baseret på almindelige netværksprotokoller og det har da stået printerproducenterne frit for om de vil understøtte det.

Det er tydeligt at du ikke bryder dig om Apple's produkter, men derfor er der ingen grund til at overdrive.
Avatar billede computer_tossen Nybegynder
29. april 2012 - 21:38 #17
Mange tak for alle svarene! :) Jeg har en Iphone 4, og både udseenet, vægten og hurtigheden tænker jeg på når jeg nu overvejer hvilken computer jeg skal ønske mig. Min compuet skal både bruges til skolearbejde, til at have film og musik på osv. Men jeg overvejer nu mest : Acer Aspire S3 og Asus Zenbook UX31-RSL8. Problemet med Asus Zenbook UX31-RSL8, er bare at jeg ikke kan finde den til salg på en dansk hjemmeside i hvid. Den computer jeg nu beslutter mig for, skal være : supertynd, let, hurtig, god lyd og god opløsning og hvid. Ved godt det er forholdsvis mange krav, men jeg ved at der er en computer derude et sted til mig, som opfylder disse krav!;-) Så hvis i kan hjælpe mig med at finde nogne computere der opfylder disse krav, vil jeg være meget taknemmelig. MVH Mig! :D
Avatar billede pstidsen Novice
29. april 2012 - 22:25 #18
Der findes ikke sindsyg mange hvide computere. Hvis det er SÅ vigtigt, så må du regne med at det kommer til at koste på hvad den kan. Jeg har fundet to hvide her: http://www.edbpriser.dk/Product/Compare.aspx?clist=6715088;6712794
Avatar billede buttwipe Juniormester
29. april 2012 - 23:11 #19
Enig med pstidsen at der ikke findes mange hvide computere.
De to du selv foreslår ( Acer og Asus ) er vel heller ikke hvide, men er i "metal" farve.
Avatar billede computer_tossen Nybegynder
30. april 2012 - 18:48 #20
Nu er jeg også begyndt at tænke på macbook air 13. Men jeg er lidt bekymret for størrelsen. Bliver den lidt for lille til at kunne skrive stil, powerpoint osv. på? Er tasterne for små og er skærmen for lille?
Avatar billede pstidsen Novice
30. april 2012 - 19:27 #21
Den er fin, men SLET, SLET ikke sin pris værd!! Derudover er den heller ikke helt kridhvid.
Avatar billede pstidsen Novice
30. april 2012 - 21:43 #22
ASUS Zenbook er både bedre og billigere. Se sammenligninger af forskellige modeller her: http://www.edbpriser.dk/Product/Compare.aspx?clist=5204001;5204002;6306165;5635104;6289444
Avatar billede pstidsen Novice
30. april 2012 - 21:47 #23
Avatar billede computer_tossen Nybegynder
05. maj 2012 - 10:14 #24
Jeg har hørt at macbook air ikke kan have spil..Passer det?(sims 2, hitman 2)

Hvordan downloader man musik på macbook air, kan man godt bruge youtube downloader på den?

Kan man downloade/have film på den? (vuze)

Kan man fx downloade mario til macbook air'en og lægge det på skrive bordet?

Hvis du højre klikker på skrivebordet, kan man så "oprette en ny mappe"?

Har macbooken let ved at knække, den er jo så tynd at jeg er bange for at den ikke kan ligge i skole tasken uden at den knækker, eller skærmen sprækker? Med andre ord, kan den tåle nogne knobs, hvis man taber den osv.?

Mange Mange tak for alle de svar jeg har fået hidtil, det har hjulpet enormt meget!

I må undskylde at jeg er så nysgerrig og forsigtig med den der macboom air, men jeg er bare bange for hvis den ikke lige er mig når jeg har købt den, så vil det være spild af 10.000kr! :-)
Avatar billede pstidsen Novice
05. maj 2012 - 14:53 #25
1. Den kan godt køre småspil, men ikke grafikkrævende spil!!

2. Ja, der findes en Macversion af programmet. Husk dog at det er ulovligt!

3. Ja.

4. Ja, hvis der er en Macversion af programmet. Ellers kan du køre programmet i Boot Camp.

5. Selvfølgelig kan man oprette en ny mappe. Det kan dog være det foregår på en lidt anden måde.

6. Du skal da lade være med at gå og tabe den! Det kan den ikke holde til! Sørg for at passe på tasken den er i!

Vælg dog ASUS Zenbook! Den er langt bedre!
Avatar billede pstidsen Novice
05. maj 2012 - 14:54 #26
1. Der skal selvfølgelig også være en Macversion af spillene!