Avatar billede flol Nybegynder
18. april 2012 - 21:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

ny internetforbindelse, påvirkning af servers ip?

Hej,

Vil lige høre om der er nogle der kan svare mig på følgende:

Hvis man har en mail/ftp server til at stå og køre med internetforbindelse, og man så skifter internetforbindelse til en anden udbyder, vil det så påvirke/ændre ip-adressen på serveren som alle mails og ftp-adgange er sat op med?

MVH.
Kasper
Avatar billede jjam Juniormester
18. april 2012 - 21:20 #1
Ja, du vil få en anden IP adres´Du skal så ændre DNS opsætningen på dit domæne.
Avatar billede Blueeyez Mester
18. april 2012 - 21:20 #2
Med rigtigt stor sandsynlighed ja :)
Avatar billede KHHP Juniormester
18. april 2012 - 21:29 #3
Svaret er både ja og nej. Hvis du kører med en DNS, så er din IP-adresse ligegyldig, fordi DNS-adressen henviser til din server. Jeg har talt med flere der gør det at de køber et domæne og hoster en hjemmeside og en spilserver på egen pc, og pc'en er opsat til at køre med den købte dns-adresse og derved skifter serveren aldrig ip-adresse, set fra de besøgendes vinkel.
Hvis du ikke har en DNS-opsætning, så vil det påvirke dine opsætninger.
Avatar billede jjam Juniormester
18. april 2012 - 21:47 #4
#3
DNS adresse er ikke det samme som IP adresse.
DNS er en internet service der oversætter en DNS adresse (server.domæne.xxx) til en IP adresse.
Der blev specifik spurgt til IP adresse, og IP adressen andres sikkert hvis der skiftes internet udbyder.
Avatar billede flol Nybegynder
18. april 2012 - 21:51 #5
Det er på mit arbejde der skal skiftes internetforbindelse, og vi har en gamle server til at stå, der køre med en ip-adresse, hvor alle vores mail sat op efter, og hvor alle vores kunders ftp-adgange passe efter.. så det er lidt noget møg, hvis der bliver ændret.

Hvordan ved jeg om vi har en DNS-opsætning?
Avatar billede juleulven Nybegynder
18. april 2012 - 22:27 #6
#5 ALLE har DNS .. ellers kan du ganske simpelt ikke skrive et "domæne navn" i dit adresse felt på internet explorer. DNS gør jo netop det, at når du skriver www.google.dk så bliver din internetudbyders DNS-server spurgt om hvilken IP der ligger bag navnet. Dette får din computer besked på og derefter åber din hjemmeside.

Når man har et "firma netværk" har man som regel også en intern DNS. SPECIELT hvis du kører med Active Directory og Exchange.

Når du skifter IP-udbyder skal i kontakte jeres "leverandør" på domæne siden og bede dem pege jeres IP MX Record (hvilket er den IP-adresse hvor på jeres exchange står og modtager e-mails på SMTP port 25).

Selve ændringen vil tage op til 24 timer. ofte er det "bare" nogle timer højst hvor i ikke kan modtage e-mails. HVIS ellers koordineringen imellem skift af internet og varsel til jeres domæne udbyder er koordineret ordentligt.
Avatar billede flol Nybegynder
29. januar 2013 - 18:03 #7
Mange tak for hjælpen alle sammen, fik aldrig lukket denne tråd, men i hjalp mig meget.

Hvem vil have point, først til mølle
Avatar billede juleulven Nybegynder
29. januar 2013 - 20:38 #8
:-)  du kan dele med folk hvis det er ... du skal bare have flere der lægger et svar ... så kan du fordele point som du syntes ...