Avatar billede jknielsen Nybegynder
15. april 2012 - 20:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvad er hurtigst, 3Ghz single core eller 1,6Ghz Dual core

Hvilken PC vil være hurtigst til at surfe på nettet, hente musik og film ned. Det er for at jeg har en PC nu hvor der er 3Ghz single core CPU og så er jeg blevet tilbudt en 1,6 Ghz Dual Core Cpu.. Bundkortet er Asus P5LD2-SE og jeg har fundet ud af at det kan køre med den. Resten af PC'en ændrer jeg ikke... Håber der er en der lige ved om det kan betale sig at skifte Cpu..
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. april 2012 - 21:42 #1
Det er der ikke et klart svar på. Det afhænger både af hvilke CPUer det er og hvad du skal bruge computeren til. Laver den kun en ting der ikke er multithreaded risikerer du at den ene core ikke laver noget mens den anden knokler 100%. Styresystemet spiller også ind.
Avatar billede dumle29 Nybegynder
16. april 2012 - 00:46 #2
Oftest ville den nyere cpu være hurtigst. En CPU arbejder ved at udfører nogle handlinger, disse tager en eller flere cyklusser, og jo hurtigere CPUen kører, jo flere cyklusser kan CPUen lave på samme mængde tid. Dog er nyere CPUer mere effektive, og har brug for færre cyklusser for at gøre det samme som andre ældre CPUer.

Jeg har en computer med en firkernet cpu (som bruger Intels Hyperthreading teknologi. Simpelt forklaret tror computeren at der er 8 kerner)

Når den står "idle" og jeg hører lidt musik på youtube (720p med video) og kigger lidt i en pdf, kan jeg se aktivitet på alle kerner. Jeg kører windows 7.

Jeg ville gå efter 1,6Ghz dualcore processoren, og hvis muligt, en 2+ GHz dualcore, men jeg har det med at overeagere (2 grafikkort til en, som spiller mest minecraft :P)
Avatar billede dumle29 Nybegynder
16. april 2012 - 00:48 #3
kort forklaret ville jeg sætte mine penge på processoren med to kerner, da jeg ikke regner med at du kun bruger single threaded programmer
Avatar billede Wally1973 Praktikant
16. april 2012 - 04:22 #4
Behold din single core CPU!

Hvis dit bundkort kan håndtere begge modeller af CPU'er, så er de formentligt fra samme generation og så er ydelsen per GHz nogenlunde ens.

Den samlede højere GHz på 3.2GHz på to-kerne CPU'en opvejer ikke den ulempe, der er ved at "ubrugte" GHz på den ene kerne ikke overføres til programmer på den anden kerne.
De fleste programmer er nemlig stadigvæk singlethreaded.
De kræver helt speciel kodning af programmet for at det kan gøres multithreaded og det er ofte ikke praktisk muligt at gøre det.

De programmer der er multithreaded er på normale klientmaskiner ofte kun det jeg vil kalde "wanna-be"-multithreaded.
Den ekstra ydelse disse programmer får ædes til dels igen af behovet for kræfter til at planlægge og styre fordelingen.

Kan din single core CPU klare hyperthreading, så vil den med sikkerhed være overlegen i forhold til den dual core CPU du har mulighed for at få.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
16. april 2012 - 04:35 #5
Til #2

Jeg vil godt vædde med at du spilder en hel masse kræfter i din opsætning.
De kræver helt specielle forhold for at hyperthreading giver en positiv effekt og dem er der meget lille chance for at du har, da det typisk vil være i server orientede miljøer, hvilket nok ikke er hos dig med to grafikkort.

Hyperthreading giver et tab af ydelse ved at CPU'en skal emulere 2 kerner per fysisk kerne og det giver også et tab i operativsystemet, hvor det belaster scheduleren, da den dermed skal styre flere kerner.
Ofte giver det så også et tab af ydelse på klientmaskiner, da det multithreaded program er et "wanna-be" multithreaded program, der alligevel skal samle alle data hos hovedprogrammet, da det samlet skal præsenteres for den ene bruger der er.

Hyperthreading er kun nyttigt på det tidspunkt, hvor man udnytter alle kerner fuldt ud med tråde, der er næsten 100% autonome og hvor man har brug for at scheduleren har ekstra køer.
Det kunne f.eks. være på en webserver, hvor hver forbindelse kører i sin egen tråd. I denne situation vil mange tråde med høje krav til ydelsen kunne gøre brug af hyperthreading, da den vil virke som en dynamisk loadbalancing.
Avatar billede jknielsen Nybegynder
17. april 2012 - 17:50 #6
Ja. det blev jeg så ikke så klog af.. Den ene er en E2180 den anden er en Pendium D... Der bruges Fjernskrivebord.. Der spilles ikke på den der bruges You tube, Google Crome og home banking Ja og så nogle revisorsystemer der er web baseret.. Economic .. C5 .. Navision Der arbejdes med mange vinduer åbnet ad gangen... Ved så ikke om det gør nogen forskel...
Avatar billede Wally1973 Praktikant
17. april 2012 - 18:08 #7
Til det du bruger din maskine til er det vigtigere med ram.
3Gb ram er en fordel, hvis du har et 32bit styresystem.
mere, hvis du har et 64bit.

Højreklik på ikonet for Computer og vælg egenskaber, så kan du se hvilket styresystem du har og hvor meget ram.
Avatar billede jknielsen Nybegynder
17. maj 2012 - 06:47 #8
Jeg ved ikke rigtig om jeg blev klogere.. Jeg havde en eller anden tro på at en havde lavet et program som man kunne køre og så fik PC'en point ...
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. maj 2012 - 08:31 #9
Sådan et program er windows 7 upgrade advisor som giver karakter for nogle tin herunder CPU kraft.

http://windows.microsoft.com/en-us/windows/downloads/upgrade-advisor

Der findes mange andre eksempel:

http://www.passmark.com/products/pt.htm
Avatar billede kurt54 Ekspert
17. maj 2012 - 08:32 #10
Lister over forskellige CPUer her:

http://www.cpubenchmark.net/