Avatar billede Novice-1 Forsker
07. april 2012 - 11:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

vælge mellem 32 og 64 bit når man anskaffer ny pc

Nye pcér sælges med 64 bit  windows installeret, men vil man så altid kunne nedgraderer til 32 bit
hvis jeg dels overvejer at anskaffe ny pc, og dels samtidig overvejer at købe et program der alene kan køre på windows 32 bit

og vil jeg på et senere tidspunkt -med samme licens- kunne opgraderer til windows 64 bit
--hvis eksempelvis det pågældende program jeg taler om kommer i en 64 bit version

Men jeg går ud fra som givet, at en eventuel opgradering af windows betyder  at man skal starte som om det var en helt ny
installation.

PS hvad er hastighedsforskellen for øvrigt på en 32 og en 64 bit window installation på den  samme maskine?

men det er det med at nedgraderer og opgraderer -på samme licens- som jeg giver point for- jeg giver poient for

på forhånd  tak
Avatar billede claes57 Ekspert
07. april 2012 - 12:14 #1
med en 32bit har du maks adgang til 3,3gb ram, og det vil alt andet lige sløve maskinen. Med med ca 3gb i maskinen er der ingen forskel i hastighed ellers.
32bit understøtter også gamle 16bit-programmer - det gør 64bit ikke.

Hvis det program du vil køre ikke ellers stiller de store krav, så ville jeg køre på en 64bit windows, og så lave en lille virtuel maskine med en gammel xp-licens, og køre det program der.
Så slipper du for en total omkonfiguration senere, da den virtuelle maskine bare slettes, og den opgraderede version af dit program indlæses.
Typisk får du kun en 64bit licens med nye maskiner, og skal selv købe en 32bit ved siden af, hvis du skal bruge 32bit.
Avatar billede Blueeyez Mester
07. april 2012 - 12:35 #2
#1 Man kan os sige nej tak til windows på den købte maskine og så selv gå ud og købe en 64 bit windows :) Så slipper man for den ekstra udgift.
Avatar billede Novice-1 Forsker
07. april 2012 - 23:56 #3
Hej claes57  nej så  er jeg egentlig lige vidt, hvis jeg laver et virtuelt drev med en XP licens og program

det hele kommer sig af  at jeg overvejede at anskaffe dictus ( http://www.pdc.dk/dictus/dictus_privat.asp )
der kun kan kører på en 32 bit maskine

og hvis jeg opgraderer fra xp til windows7 på et tidspunkt, så kunne jeg "risikere" at programmet endnu engang skulle oplæres fra start.
Så måske skal jeg blot finde en brugt pc med windos7

I øvrigt det  der med virtuelt drev har jeg ikke spor forstand på
men fandt lige dette link
http://pcfly.info/printere/2012/01/hvordan-man-skaber-et-virtuelt-drev-til-at-indlese-fra-et-flash-drev.html
-- var det det du mente, -og kan man kun oprette virtuelt drev på flash disk -hvad med extern harddisk og så videre??

og Claes, hvis du lige skiver et svar så du kan få poient
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2012 - 14:28 #4
Windows 32bit med 4GB ram (3.3GB) Kører ikke dårligere en 64bit med 8GB ram, det har jeg selv lige prøvet. Det er først hvis man har brug for flere ram, man får problemer.
Jeg er nu gået tilbage til 32bit, fordi flere af mine gamle programmer ikke kunne køre under 64bit - heller ikke som XP compatible.
Avatar billede Novice-1 Forsker
12. april 2012 - 02:02 #5
valbycom og claes - hvis i lige smider et "svar" så jeg kan få lukket
--    og 1000 tak!!!!!!!
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2012 - 16:31 #6
Jeg har ikke fået mail om dette indlæg, ser det tilfældig ved gennemgang ag gamle spørgsmål. Det har Claes57 måske heller ikke?

Angående point, ikke til mig tak:)
Avatar billede Novice-1 Forsker
17. april 2012 - 20:59 #7
så vil jeg se at lukke, hvis ingen ønsker point