Avatar billede hypheste Nybegynder
02. april 2012 - 09:11 Der er 5 kommentarer

kan man opspore en anonym mailadresse?

jeg er interesseret i at vide om man lovligt kan opspore hvem der ejer en alm googlemail

der drejer sig om en anonym anmeldelse til kommunen om sort arbejde osv. og nu har den anmeldte persons mand truet med at han nok skal opspore vedkommende der har anmeldt

men kan man bare uden videre finde ud af vhem der ejer sådan en mail
Avatar billede jensenjs Juniormester
02. april 2012 - 10:01 #1
Man kan som anmelder gemme sig bag anonyme serverer, bruge e-mail adresser oprettet med falsk navn, adresse osv. og derved skjule sig for den anmeldte.

At sporer en E-mail via internettet med tilhørende redskaber er sværere end de fleste umiddelbart tror, man skal have et godt indblik i og en forståelse for IT som de fleste ikke har.

Der dog andre metoder/teknikker, som jeg ikke vil komme ind på her.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. april 2012 - 10:13 #2
Hos nogle af disse email-udbydere, der tilbyder "anonyme" emails, bliver afsenderens IP-adresse sendt med mailen i mail-headeren. Den ser man normalt ikke i sit mail-program/web-mail, men den er der.

Lige nu har jeg testet med gmail, og der ser den ikke ud til at bliver sendt med.

Men google kender, og logger, IP-adresse og tidspunkt. Man man kan ikke uden videre få dem til at fortælle det.

Hovedreglen er at alt hvad man laver online bliver logget.
Avatar billede hypheste Nybegynder
02. april 2012 - 11:10 #3
vedkommende der er blevet anmeldt til kommunen har fået vist den mail der er sendt til kommunen, ikke særlig smart hvis de opfordrer folk til at anmelde snyd anonymt, det er jo ikke alle der er lige flinke....
men jeg er bare interesseret i om man som helt alm. bruger bare lige kan finde ud af hvem der har sendt den googlemail der er oprettet i dagens anledning... og denne mail er nu slettet igen

jeg er helt med på at google ved hvem man er osv.
Avatar billede jensenjs Juniormester
02. april 2012 - 18:45 #4
#2
Ja headeren er altid med, og du kan også se den i de fleste e-mail programmer, men man skal typisk selv sætte programmet op til at vise headeren.
Hvis en anonym server sender den originale IP adresse sammen med e-mailen er det ikke en anonym server.
Forstået på den måde at serveren ikke selv er anonym men videresender e-mailen uden alle de data der har været i headeren, så det kun er de nødvendige data der skal til for at e-mailen kommer frem til modtageren.
MEN-MEN som du selv siger alt bliver på logget.
Jeg plejer selv at sige hvis du ikke vil have verden til at vide "det" så lad være med at sætte det på internettet.

Der til skal så siges, at den sag hvor en anmelder bliver truet af anmeldte, typisk er en der siger mere end det han reelt kan.
Jeg ville ikke være nervøs for internettet/e-mailen.
De største risici ligger hos de kommunale medarbejdere (altså brugerne).

Jeg tror ikke vedkommende behøver at være nervøs, det den anmeldte har fået er sandsynligvis en papir udskrift af indholdet/anklagen, uden header og andre detaljer, da det er normal procedure i en hver anklage, at anklagede får at vide hvad anmeldelsen lyder på.
Avatar billede Locodk Nybegynder
04. april 2012 - 23:32 #5
Selv hvis du skulle finde IP adressen i headeren plejer udbydere ikke at oplyse hvem en given ejer af en tilfældig IP adresse er, og da de fleste adresser er dynamiske er det heller ikke sikkert de lige på stående fod ville oplyse den korrekte.

Tror heller ikke anmelderen skal frygte at blive "opdaget".