Avatar billede salzringe Nybegynder
31. marts 2012 - 21:44 Der er 11 kommentarer

Egen computer

Hej, min fætter og jeg har virkelig tænkt på at lave vores egen computer helt fra bunden, men kan det overhovedet lade sig gøre??
Avatar billede Blueeyez Mester
31. marts 2012 - 21:46 #1
Kommer an på hvad i sammenligner med fra bunden?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. marts 2012 - 21:47 #2
Det kommer helt an på hvad "fra bunden" betyder, og hvor ambisiøse I er.

HELT fra bunden skal der jo ætses print, loddes komponenter (jeg antager I ikke vil lave komponenterne fra bunden :-) o.s.v....

Og det er noget af et projekt.

Det vil straks være noget mere overkommeligt at komponere jeres egen computer ved at bruge standardkomponenter - købe et bundkort, CPU, grafikkort, strømforsyning, kabinet o.s.v.... - så er det en ret let opgave.

Hvad er jeres ambitioner?
Avatar billede salzringe Nybegynder
31. marts 2012 - 22:00 #3
Altså jeg tænkte HELT fra bunden men jeg kan godt se at det næsten bliver umuligt når vi ikke ved mere end vi gør om det. Men hvis nu vi finder en gammel computer vil det så være muligt at putte nye dele i og på den måde gøre den god ?
Avatar billede Blueeyez Mester
31. marts 2012 - 22:07 #4
#3 Det ville være rart hvis du gad at forklare dig korrekt, fra bunden er det som at i skaffer hw eller vil i lave hvert komponent selv?

Dernæst nu skriver du købe gammel pc og sætte nye dele i, så derfra kommer det helt an på hvad du ser som gammel pc? For jeg kan sige at der er mange muligheder og nok flere end du lige tænker åp lige nu mht hvilken hw man kun kan benytte i bestemte hw dele..
Avatar billede salzringe Nybegynder
31. marts 2012 - 22:24 #5
Jeg mente skaffe at skaffe hw.

Men jeg har en Acer aspire som nok er 4 år gammel og hvis jeg skal købe nye dele til den altså f.eks grafikkort, bundkort og lign. skal det så være nogen bestemte dele som kun passer til den model ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. marts 2012 - 22:29 #6
Jeg tror I skal droppe tanken om en "gammel" PC.

Som du selv skriver... "når vi ikke ved mere om det"... - en "gammel" PC vil sædvanligvis have begrænsninger i de enkelte komponenter, der gør det umuligt at arbejde sammen med nyere. Alle dele skal være lavet, så de overholder fælles standarder, og disse skifter hele tiden (standarder er godt - lad os få nogle flere...).

Eks. vil en gammel 486´er kun have 8 eller 16 bit udviddelsesslots, og 72pins RAM-moduler. stort set ingen nyere komponenter du kan købe i dag, vil kunne sættes i sådan en fyr.

Nyere PC´ere vil lide af samme problemer, omend mere skjulte.

Jeres bedste skud er som skrevet, at købe kabinet, strømforsyning, bundkort m.m. og så skrue tingene sammen selv... - men I skal nok allerførst sætte jer for øje, hvad jeres mål er.

Hvis det er ren "for sjov uddannelse", og I har rigeligt med penge, så er det bare at komme i gang.
Eller skal maskinen kunne noget specielt - eks. være en vild spillemaskine, eller et lille tavst mediecenter....
Er økonomien begrænset, skal I nok læse en del mere på de enkelte komponenter, før I køber dem.

Overvej noget af ovenstående - så vil det være lettere at guide jer i den rette retning.
Avatar billede Blueeyez Mester
31. marts 2012 - 22:36 #7
#5 Det kommer an på hvor meget du skifter i den :)

Det skal være bestemte dele ment i den forstand at de skal kunne bruges med resterende hw i pcen :)

Det nemmeste ville nok være at finde ALLE dele, spørge herinde om delene kan bruges sammen, eller spørge os om at finde delene til jer og så skal i jo egentligt blot sætte det sammen mm :)
Avatar billede salzringe Nybegynder
31. marts 2012 - 22:45 #8
Okay det var meningen at vi ville lave en gamer-pc så hvis vi finder nogle dele som vi vil have i den, prøver jeg lige at lægge dem ind her og så kan i lige se om det kan lade sig gøre :-)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
01. april 2012 - 10:33 #9
En Acer Aspire er en bærbar.
En bærbar kan generelt ikke opgraderes. Du kan skifte harddisk, ram, trådløst netkort og måske CD/DVD-drev og that's it.

At forsøge at lave elektronikken selv er praktisk talt umuligt for almindelige mennesker.
Computere i dag kører typisk med flere lags printkort, hvilket ikke er noget en menigmand lige laver.

Hvis I skal samle en maskine selv, så skal det nok være en stationær og I skal så nok bare holde jeg til at vælge de standardiserede komponenter der er tilgængelige.
Dette er dog ikke ensbetydende med at det er simpelt, da der stadigvæk er en masse ting der skal holdes styr på, så som hvor meget strøm der skal anvendes, hvilke sokler der er tilgængelige og hvilken hastighed og bredder de forskellige enheder har.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
01. april 2012 - 10:35 #10
Hvis I bestemmer jer for at samle en stationær maskine ud af standardiserede komponenter, så kan I evt. lige smide jeres ønskeliste op her, så hjælper folk jer gerne lige med at se om delene passer sammen og om der er noget der kan forbedres.
Avatar billede Blueeyez Mester
06. april 2012 - 21:52 #11
#8 En mindre opfordring, bed nogen om at smide svar eller luk tråden :)