Avatar billede KHHP Juniormester
26. marts 2012 - 09:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Mobilt bredbånd

Hej
Jeg står og skal til at bo på skolehjem i forbindelse med min uddannelse og de ting jeg laver i min fritid stiller nogle krav om port forwarding til deres netværk, som desværre ikke kan lade sig gøre. Derfor ville jeg høre om det er muligt at lave port forwarding på mobilt bredbånd, og ligeledes om jeg via et netværkskort og windows server kan dele internforbindelsen ud på en router eller switch, der fordeler forbindelsen ud til en Mac og 2 PC'er.
Avatar billede venturer Nybegynder
26. marts 2012 - 11:30 #1
Hej KHHP

Mobilt bredbånd er ikke anderleds end faste linie. Hvis du sætter 3G modemet i en server, vil du kunne dele forbindelsen (Kan du nu også via Internetdeling i Windows 7). Eller hvis du får en router med 3G i, så kan dén dele forbindelsen.
Du kan så overveje om du vil betale ekstra for at få en fast IP på din 3G forbindelse. Jeg ved at 3 i hvert fald tilbyder denne mulighed på deres erhverslinjer (det er den eneste gang hvor jeg har undersøgt det).

/Venturer
Avatar billede KHHP Juniormester
26. marts 2012 - 12:33 #2
Så det du siger er at jeg blot skal have bestilt enten USB-udgaven, eller en udgave med router, samt undersøge mulighed for statisk IP.
Jeg kan så bruge min server, eller windows 7 pc til at sende forbindelsen videre gennem en router, så de resterende maskiner kan komme på.
Men hvordan nu med port forwarding? Så vidt jeg ved findes der ikke nogen web-adgang til et interface hvor jeg kan konfigurere port forwarding.
Avatar billede venturer Nybegynder
27. marts 2012 - 16:27 #3
Hvis du vælger en router med indbygget 3G modem, så bør routeren have et interface hvor du kan forwarde porte osv. Denne vil også dele linjen mellem alle maskinerne som man vil forvente af enhver anden router.

Hvis du vælger at sætte et 3G modem i en server eller Win7, så skal Windows maskinene dele forbindelsen. I Win7 kan du forwarde porte under netkort indstillingerne hvor også konfigurer selve internetdelingen.
På serveren gøres det ved at installere en rolle der hedder "Network Policy and Access Services" og herunder vælge "Routing and Remote Access". Du kan så via en windows konsol lave portforwarding.
Avatar billede bredbaandmobilt Nybegynder
27. marts 2012 - 23:06 #4
Pt er der så vidt jeg ved, ikke mulighed for at få fast ip med mobilt bredbånd.

Fullrate kørte med dt fra ca. 2 år siden.

Telia tilbyder det f.eks ikke på deres 4G løsninger.
Avatar billede KHHP Juniormester
29. marts 2012 - 10:49 #5
Tak for svar. Så er jeg blevet noget klogere. Jeg har undersøgt for at se om jeg kunne finde noget uden en månedlig grænse, da jeg gerne skulle have en spil-server kørende på netværket, og det er temmelig krævende og derfor ville jeg ramme min max grænse forholdsvis hurtigt.
Jeg ved endnu ikke om jeg satser på mobilt bredbånd, men hvis VENTURER lige vil smide svar så ville det være dejligt.
Avatar billede bredbaandmobilt Nybegynder
29. marts 2012 - 11:58 #6
Den eneste mulighed for ekstra data på mobilt bredbånd (som er til at betale) får du hos 3, hvor du kan tilkøbe ekstra GB. Men det er dyrt.
Avatar billede venturer Nybegynder
29. marts 2012 - 14:49 #7
Ét stk. svar.

Så sent som lige før jul, undersøgte jeg mulighederne hos 3. Hvis du har et erhversabonnement hos dem, kan du få fast IP.
Og for en ikke helt urimligt pris kan du få 50GB trafik om måneden.
Erhversabonnementet kræver "bare" at du har et CVR nummer. Men dét er heller ikke så besværligt.
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
25. juni 2012 - 19:12 #8
Du kan sagtens have en server på et mobilt-bredbånd.. selvom du får tildelt random ip-adresser hvert øjeblik.

Du skal blot købe et domæne og tilføje en dynamisk dns til domænet..
herfra kan du bruge domænet som fast "ip"

den dynamiske dns finder din ip.. ud fra et program du har installed på din pc/server