Avatar billede angelenglen Nybegynder
20. marts 2012 - 11:50 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Flere SSL certifikater for samme domæne

Kan det give problemer hvis der udstedes to wildcard ssl certifikater for det samme domæne?

Hvis fx der i forvejen er udstedt certifikat for *.test.dk der bruges til:
www.test.dk
test.dk

Kan det så gives problemer hvis der udstedes et nyt certifikat for *.test.dk der bruges til:
download.test.dk
upload.test.dk

?

Og er det evt. nødvendigt at benytte to forskellige SSL-udbydere for at det overhovedet kan lade sig gøre at få udstedt certifikat nummer to?
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2012 - 12:45 #1
Du kan sagtens have flere certifikater til samme domæner, også til helt det samme navn. Det er også normalt at man "genudsteder" det samme certifikat hvis man fx mister det oprindelige.

Klienter browsere ligger ikke mærke til hvor mange certifikater der findes til et domæne, de vil blot tjekke at det de ser her og nu er gyldigt.

Jeg kender ikke til nogen udstedere som vil forhindre dig i at få flere certifikater til samme navn, de tager gerne imod dine penge. Så umiddelbart behøver du ikke engang bestille fra forskellige udstedere.

Dog vil jeg påpege at næsten alle udstedere i dag tillader anvendelsen af samme certifikat på flere servere, dvs. et wildcard SSL *.ssltest.dk certifikat kan anvendes på flere servere og flere domæner. Nogle få vil dog have betaling per server.

Du kan relativt let eksportere og importere certifikatet fra en Windows server til en anden, og på linux baserede systemer er det normalt blot kopiering af en eller flere filer.
Avatar billede angelenglen Nybegynder
20. marts 2012 - 14:44 #2
Mange tak :-)